بیایید صادق باشیم ، شما صرفا برای افزودن طنین صدای خود به مکالمات تلاش نمیکنید ، شما برای شنیده شدن ،تکرار شدن و ارزشمند شدن سخنان تان تلاش میکنید که سخنان شما بعد از اینکه میان مخاطبان نفوذ پیدا کرد نیز منجر به نفوذ فیزیکی شما در جمع باشد.
بنابراین چه راه بهتری برای درک رسانه های اجتماعی ،جز مطالعه مقاله اصول پایه ای از نفوذ اثر دکتر رابرت سیالدینی ، پروفسور رشته روانشناسی و بازاریابی در دانشگاه آریزونا آمریکا وجود دارد ؟ سیالدینی در کتاب اولیه اش ، اصول نفوذ ، از ۶ سلاح قدرتمند برای نفوذ صحبت میکند که به ضمیر خودآگاه و اجتماعی ما به سختی متصل شده است. به معنای دیگر ما نمیتوانیم بی تفاوت باشیم اما بهرحال مطابق با این قوانین، تعامل های اجتماعی رفتار خود را تنظیم می کنیم.
آیا این بدان معناست که چیزی مفید درون رسانه های اجتماعی وجود داردم و ما را برای یادگیری در تعامل ها فرا می خواند؟
خب ، به سراغ تکنیک نایاب بودن درمبحث اقناع میرویم :
جدای از اصل تقابل ، این اصل احتمالا بیشترین ابزار استفاده شده در رسانه اجتماعی است . زمانی که وبلاگ نویس ها یک کلاس یا یک مجموعه داخلی از عضویت و یا خدمات ثبت نامی راه اندازی می کند ، هرگز برای طیف نامحدودی از مخاطبان نبوده است یا اینکه به صورت همیشگی خدمات را نامحدود به مخاطبان بدهد. وبلاگ نویسان هوشمند با محدود کردن صندلی های موجود ، مدت زمان خرید ، موارد نایاب موجود را ایجاد یا کاملاً تبدیل به یک اهرم فشار می کنند.
لورا راجر نسبتاً به این مساله مشهور است که نایاب بودن را به عنوان محوری از تکنیک امضا(کپی رایت) برای خود تبدیل کرده است ، در حالی که بسیاری از وبلاگ نویسان از برخی خدمات به عنوان یک جایزه در رقابت ها استفاده میکنند .وقتی رقیبان برنده نمی شوند ، آنها این جایزه را ارزشمند تر قلمداد میکنند چرا که دسترسی به این جایزه ارزشمند و نایاب دشوار تر است . این امر باعث می شود که آنها با کمترین تخفیف ،جایزه از دست داده را برای دریافت خدمات بیشتر دریافت کنند.