به گزارش صدای حوزه، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما جمعه شب ۲۴ دیماه در حاشیه اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» در جمع خبرنگاران قرار گرفت و گفت: شناسایی ظرفیتهای مردمی در حوزه فرهنگ و هنر و فیلم و مستند و بقیه آثار هنری یکی از برنامههای ماست. اینها در عین حال یکی از ظرفیتهای بسیار مهمی هستند که در دوره جدید در قالب قرارگاه فرهنگی بودن رسانه ملی حتماً باید به سمتش برویم. صدا و سیما به تنهایی نمیتواند بار سنگین فرهنگ و هنر را در جامعه بردارد و هیچوقت هم نمیتواند این ادعا را کند.
وی گفت: راه برداشتن بار فرهنگی و امانتداری برای مردم فقط و فقط همان توصیف حضرت آقا مبنی بر این است که در نقش قرارگاه فرهنگی عمل کنیم. در نقش قرارگاهی یکی از بهترین ظرفیتها همین جشنواره «عمار» است و اگر بقیه ظرفیتهای جبهه انقلاب و ظرفیتهای مردمی کنار هم جمع شوند، به کمک صدا و سیما بیایند و صدا و سیما به آنها میدان بدهد میتوانیم بار فرهنگی را برداریم.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامهای برای تحول در معاونت سیما و حوزه سریالسازی دارد، گفت: تولیدات نمایشی و تلویزیونی فرآیندهای طولانیتری نسبت به حوزه سیاسی و خبر برای تحول نیاز دارند که باید شکل بگیرند.
وی ادامه داد: برای مشخص شدن تغییرات در حوزه سیما و به ویژه در حوزه نمایشی که از حساسترین و در عین حال پرمخاطبترین حوزههای تلویزیون است، احتیاج به زمان داریم، ما داریم چرخه تولیدات را اصلاح میکنیم که در نمایش مسائل، نیازها، چالشها و دغدغهها به همه مسائل در قالب نمایشی بپردازیم. هم در قالب موضوعات و هم در قالب ژانرهایی که باید به آن توجه شود، این کار زمانبر است، اما سیاستگذاری و تحول رویکردی آن آغاز شده است. امیدواریم زودتر بتوانیم به این نتیجه برسیم.
نباید رسانه ملی طبق سلیقه اسپانسرها حرکت کند
جبلی در پاسخ به سوالی درباره آگهیهای بازرگانی و سرانجام تولیدات مشارکتی تلویزیون گفت: آن چیزی که مهم است این است که تولیدات ما در تلویزیون مبتنی بر فلسفه وجودی و مأموریت رسانه ملی تعریف شده باشد. نه بر اساس علایق و سلایق اسپانسرها و حامیان برنامهها. آنها میتوانند بر اساس سیاستها و اولویتهای رسانه ملی قرار بگیرند اما مشکل ما در جایی است که بین خواست و منویات اسپانسر با سیاستهای کلان رسانه تعارض وجود داشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر یکی از مصادیق این موضوع را در برخی از ژانرهای تبلیغات بازرگانی میبینیم. منافع تولید، صنعت و آگهی دهندگان اقتضا میکند که سبک خاصی از زندگی را به نمایش بگذارند اما این فلسفه وجودی رسانه ملی نیست که این سبک خاص از زندگی را ترویج کند لذا کار پیچیده و سنگینی است که هم ابعاد فرهنگی و هم بودجهای و مالی دارد.
جبلی ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که قادر به تأمین نیازهای حداقلی صداوسیما چه در حوزه تأمین حقوق کارکنان و نیازهای تولید محتوا و نمایشی نیستیم، بنابراین پناه بردن به آگهیهای بازرگانی متأسفانه یکی از راهحل های اجتنابناپذیر است.
جبلی بیان کرد: ما داریم تلاش میکنیم که با متنوع کردن منابع درآمدی صداوسیما تا جایی که امکان دارد از محتواهای غیرمتناسب با فلسفه وجودی رسانه ملی بتوانیم حجمش را کمتر کنیم.
جبلی بیان کرد: در یک فرایند میان مدت و درازمدت در فضای فرهنگی آگهیهای بازرگانی شاهد تغییراتی خواهیم بود. ضمن اینکه کم کردن سهم آنتن از تبلیغات بازرگانی از دیگر برنامههای ماست.