به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی در سخنرانی یکشنبه شب حرم مطهر بانوی کرامت یکی از وظایف مهم ما در قبال اهل بیت(ع) را به دست آوردن معرفت نسبت به آنها و الگو گرفتن از ائمه(ع) در زندگی دانست و اظهار کرد: معرفت به قدری مهم است که بدون معرفت به امام انسان به مرگ جاهلی مرده است و بر اساس روایت، حکمت که خداوند در قرآن از آن به خیر کثیر یاد کرده، معرفت امام است.
وی با اشاره به سیره عبادی، سیاسی و اخلاقی امام حسن مجتبی علیه السلام گفت: امام مجتبی علیه السلام در بین ما شیعیان هم غربت داشته و مظلوم واقع شده و با وجود اینکه رفتار، سیره واخلاق امام حسن علیه السلام در روایات فراوانی بیان شده ولی ما کمتر به این احادیث پرداخته ایم.
کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه امام مجتبی علیه السلام در زمان خود عابدترین انسانها بوده و ۲۵ بار با پای پیاده به مکه مشرف شدند، افزود: امام وقتی میخواستند وضو بگیرند رنگ از صورتشان میپرید و دستشان میلرزید و وقتی اصحاب از علت آن پرسیدند ایشان فرمودند مگر نمیدانید که میخواهم با پروردگارم روبرو شوم و با او سخن بگویم.
وی با بیان اینکه انسان از هر بعدی که نگاه می کند مظلومیت و غربت را در سیره امام حسن علیه السلام میبیند، افزود: امام در تاریخ مظلوم واقع شده و کسی که اینگونه عبادت میکرد و زهد داشت در برخی از منابع ساختگی آمده است که ایشان راحت طلب و دنیا دوست بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر اینکه همه منابع شیعه و سنی نقل کردهاند که امام مجتبی علیه السلام در جود و بخشش نظیر نداشتند و سه بار تمام اموالشان را در راه خدا نصف و در میان فقرا تقسیم کردند، گفت: ما نیز اگر خود را شیعه می دانیم باید پا جای پای امامان بگذاریم و از این سیره امام حسن علیه السلام الگوبرداری و به آن عمل کنیم.
وی با اشاره به تواضع و فروتنی امام مجتبی علیه السلام گفت: امام هیچ گاه خود را برتر از دیگران نمی دانستند و در روایت است که امام سوار بر مرکب از محلی عبور می کردند و چند فقیر روی زمین نشسته و غذا می خوردند؛ همین که امام را دیدند ایشان را تعارف کردند و امام بدون هیچ تکبری از مرکب پیاده شدند و بر سر سفره آنها بر روی زمین نشستند و بعد فقرا را به خانه خود دعوت و از آنها پذیرایی کردند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما کمتر از شجاعت امام مجتبی علیه السلام شنیدهایم، افزود: امام حسن علیه السلام در شجاعت مانند امام حسین علیه السلام بودند و شجاعت ایشان در جنگ صفین زبانزد است به طوری که ابن ابی الحدید گفته است علت اینکه معاویه پیشنهاد صلح را به امام حسن علیه السلام داد به خاطر این بود که شجاعت ایشان در صفین را دیده بود و از روی ترس این پیشنهاد را به ایشان داد.
وی ادامه داد: امام حسن مجتبی علیه السلام در عفو و بخشش هم به گونه ای بودند که چند بار اهل خانه ایشان با وعده و وعید دشمن ایشان را مسموم کردند ولی امام حسن علیه السلام آنها را میبخشید و حتی نام کسی که ایشان را مسموم کرده را برای امام حسین علیه السلام و دیگر اصحاب افشا نمیکردند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی در بیان سیره سیاسی امام مجتبی علیه السلام به صلح ایشان با معاویه اشاره کرد و گفت: اگر صلح ساباط نبود واقعه کربلا هم نبود و امروز چیزی به نام اسلام هم نبود.
وی با بیان اینکه در منابع ما کلمه “صلح” نیامده بلکه کلمه “هُدنه” که به معنی ترک مخاصمه و آتش بس است آمده، گفت: امام می دانستند که از طریق جنگ، اسلام حفظ نمیشود و به همین خاطر ترک مخاصمه را پذیرفتند زیرا بنی امیه هدفشان بدون تردید نابود کردن اسلام بود و معاویه میگفت من تا نام پیامبر(ص) را دفن نکنم از پا نمینشینم ولی امام مجتبی علیه السلام نگذاشتند او به هدفش برسد.
کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه رفتار امام حسن علیه السلام احیا کننده رفتار جدشان در حدیبیه بود، افزود: اگر صلح امام حسن علیه السلام نبود ما در جنگ تحمیلی هم گرفتار بودیم و رفتار ایشان سیره و الگوی سیاسی مناسبی برای ما شیعیان شده است.
وی با اشاره به رفتار پیامبر(ص) با امام حسن وامام حسین علیهما السلام، گفت: گاهی ایشان به صراحت می فرمودند حسن و حسین دو امام هستند و حق شفاعت امت را دارند و یا در روایتی دیگر فرمودند شما دو امام هستید چه قیام کنید و چه بنشینید.
بهترین عبادت این است که غبار غربت را از این دو ثقل اسلام بزداییم
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه امروز ما باید تلاش کنیم که غبار غربت را از امام مجتبی علیه السلام پاک کنیم، افزود: امروز قرآن و عترت هر دو مهجور و غریب هستند و بهترین عبادت این است که غبار غربت را از این دو ثقل اسلام بزداییم بویژه امام مجتبی علیه السلام که مظلومیت مضاعف دارند و حتی در منزل خود هم غریب بودند.