• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل اخبار 6317اخبار امروز 0
10
معرفی کتاب؛

مخاطب‌شناسی در ارتباطات تبلیغی

  • کد خبر : 25291
  • 25 شهریور 1400 - 13:25
مخاطب‌شناسی در ارتباطات تبلیغی
این کتاب در صدد است تا با رویکردی نظری(نه عینی و میدانی) و با الهام از مطالعات انجام‌شده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی(با مولفه‌های فوق) را در وضعیت موجود(با ملاحظه میانگین و قدر مشترک شیوه‌ها و فرم‌های تبلیغی رایج و غالب) با محوریت مخاطب و نیازها و مطالبات وی در راستای ظرفیت‌شناسی، مساله‌شناسی و در کل پاسخ‌یابی برای سوالات اصلی و فرعی ذیل مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.

به گزارش صدای حوزه، یکی از مولفه‌های محوری نظام ارتباطی_تبلیغی دین همچون همه نظام‌های ارتباطی و رسانه‌ای «مخاطب» است. در همه نظام‌های ارتباط جمعی،  ادعائا یا حقیقتا میزان همسویی یا انطباق خدمات ارتباطی و رسانه‌ای با نیازها، خواسته‌ها، انتظارات و تلاش برای جلب رضایت مخاطب، همواره به عنوان یک معیار قطعی و بلامنازع جهت ارزیابی و اعتبارسنجی این خدمات قلمداد می‌شود. ازاین رو، ادعای اینکه همه نظامهای ارتباطی، برغم اختلاف درمبانی، اهداف، سیاست‌ها و تکنیک‌های ارتباطی «مخاطب» محوراند، چندان دور از واقعیت نیست.

جایگاه تبلیغ سنتی

تبلیغ سنتی برغم ظهور پیاپی رسانه‌های جمعی و اجتماعی جدید و پیدایش اشکال ارتباطی متنوع نوین، همچنان جایگاه و اعتبار کارکردی و قدسی خود را در جامعه دینی ما حفظ کرده و بخش قابل توجهی از مخاطبان عام(توده) و تاحدی خواص(در صورت برخورداری از برخی ویژگی‌های کیفی) را در بخش تامین نیازهای اطلاعاتی و معارفی یا ترویج، بسط، تقویت و تعمیق باورها، ارزش‌ها و نگرش‌های دینی و آموزه‌های فرهنگی متاثر از دین را همچنان تحت پوشش دارد.

جالب اینکه، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های تبلیغی رسانه‌های جمعی بویژه صدا و سیمای ملی در حوزه فرهنگ دینی، عملا انعکاس پیام‌ها و مضامینی است که در چرخه ارتباطات سنتی و در محافل دینی تولید و عرضه شده و به صورت ضبط شده و غیر مستقیم در برنامه‌های  مختلف رسانه‌ای انعکاس و انتشار می‌یابد.

واکاوی نظام تبلیغ سنتی

این نظام ارتباطی پرسابقه برغم تاریخ طولانی، قداست و مشروعیت دینی، گستره و عمق نفوذ در جامعه اسلامی و شیعی، سازگاری با اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه، ضرورت‌های کارکردی، اثربخشی عمیق و ماندگار در حوزه فرهنگ‌سازی و جامعه‌پذیری، موثر در استمرار حیات دینی جامعه و عینیت‌بخشی به خصیصه جاودانگی دین در گذر زمان، چندان که باید مورد مداقه وواکاوی مطالعاتی و پژوهشی قرار نگرفته و قوت‌ها و ضعف‌های آن به تناسب نیازها و انتظارات عصری و در مقایسه با سایر شیوه‌های نوظهور ارتباطات تبلیغی مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است.

این کتاب در صدد است تا با رویکردی نظری(نه عینی و میدانی) و با الهام از مطالعات انجام‌شده و شواهد تجربی و شهودی، نظام تبلیغ سنتی(با مولفه‌های فوق) را در وضعیت موجود(با ملاحظه میانگین و قدر مشترک شیوه‌ها و فرم‌های تبلیغی رایج و غالب) با محوریت مخاطب و نیازها و مطالبات وی در راستای ظرفیت‌شناسی، مساله‌شناسی و در کل پاسخ‌یابی برای سوالات اصلی و فرعی ذیل مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=25291

مطالب مرتبط

26اردیبهشت
دوستم سندرم داون دارد
03فروردین
کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند
یک راهکار خوب برای شناسایی کتاب های خوب؛

کتاب هایی که در آخرین سال قرن مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفتند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.