به گزارش صدای حوزه، کاظم طلایی فعال در عرصه کتاب کودک نامه خود را به حضرت آیت الله العظمی خامنهای با عنوان «تأملی در تصویرسازی کتابهای دینی برای کودکان و نوجوانان و نقش تصویرسازی در تولید علم» منتشر کرده است.
وی با اشاره به دیدار سال گذشته ناشران و دستاندرکاران کتاب کودک با رهبر معظم انقلاب گفت: در آن جلسه من پیرامون مشکلات تصویرسازی دینی در کتب کودک و نوجوان مواردی را مطرح کردم. اینکه چگونه میشود کتابهای کودک را با تصاویری از معصومین آراست که برای بچهها قابل درک و استفاده باشد.
قانونهای نانوشتهای برای کتابهای دینی ما هست که اجازه نمیدهد تصویر ائمه و معصومین و پیامبران را به تصویر بکشیم. هرچند با نقاب زدن و نورانی کردن چهره این بزرگان داستانها را به تصویر میکشیم، اما کودکان با تصاویر ارتباط برقرار نمیکنند.
این در حالی است که نقاشان قدیمی چهره معصومین را به تصویر میکشیدند و چون با عشق و علاقه ترسیم میشد، وهن اتفاق نمیافتاد.
ما از از رهبر انقلاب درخواست راهنمایی کردیم و ایشان هم فرمودند نظرات را برایم بنویسید تا پیگیری شود. در حال حاضر نامه همراه با تصاویر آماده شده خدمت ایشان ارسال میشود.
بازخوانی آراء فقهی گذشته مورد توجه علما و پژوهشگران حوزه علمیه قرار گیرد
در سالهای گذشته نیز صورتسازی خانمها در برخی کتب و انیمیشنهای کودک، حساسیت برانگیز شده بود. در این تولیدات که خانمها در خانه بیحجاب بودند اما در خارج از خانه با حجاب کامل حضور داشتند مورد انتقاد بعضی از نهادها و شخصیتهای حوزوی شده بود؛ در حالی که نیت سازندگان در استفاده از این تکنیک، آشنایی کودک با مفهوم حجاب بود.
در مباحث تعلیم و تربیت دوران کودکی و با توجه به دیالکتیک کودک دیگری، موضوع «تعاملی بودن تربیت» بسیار مهم و تاثیرگذار است و در یک نگاه کلی، «انگاره سازی» در تعلیم و تربیت به صورت تعاملی شکل میگیرد؛ و در این پروسه، تصویرسازی کمک بهسزایی به تربیت ایدهآل کودک خواهد کرد.
تولید تصویر برای کودکان میتواند نقش تعیین کنندهای در درونیسازی بیشتر اندیشه و یا عینیسازی شعارها برای کودکان و نوجوانان شود.
ضلع دیگر این کاوش فقهی توجه به مسأله وهن مذهب میباشد که در عین پرداخت به ضرورتهای تربیتی در عصر حاضر، خطوط قرمز فقهی اعتقادی نیز رعایت گرد.
موضوع تولیدات مصور از معصومین(ع) و یا موضوعات حساسی که نمونه آن بیان شد، از دیرباز مورد توجه علما و مراجع بوده و غالباً هنرمندان و اهالی رسانه نیز تابع نظر و حساسیت حوزه علمیه بودهاند؛ اما به نظر میرسد ضروریست پژوهشهای متقن فقهی به عنوان بازخوانی آراء فقهی گذشته در مساله تصویرسازی برای کودکان مورد توجه علما و پژوهشگران حوزه علمیه قرار گیرد تا ضمن بازخوانی آراء علما به بررسی امکان تجدید نظر در مورد این موضوع حساس بپردازند.