به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هفتاد و هفتمین نشست از سلسله نشستهای «کلمه سواء» با موضوع «قدس از نگاه قرآن و عهدین»، توسط هیئت اندیشهورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه به صورت مجازی برگزار شد.
دکتر عباس اشرفی، در این نشست با بیان اینکه اورشلیم در کتب مقدس معادل قدس است و مراد از کتب مقدس، متونی هستند که نزد پیروانش از تقدس و اعتبار برخوردار باشند، به تبیین دو روش کلان و خرد پرداخت و ابراز کرد: در روش کلان، ادیان همخانواده نیستند و وجوه اشتراکی بین آنها یافت نمیشود مانند بررسی وحی از دیدگاه اسلام و برهمائی اما در روش خرد، ادیان با یکدیگر هم خانواده هستند مانند بررسی وحی در ادیان ابراهیمی که در این صورت مصدر آموزهها واحد است.
رئیس دانشکده الهیات و معارف دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دو تصویر مثبت و منفی در عهد قدیم از اورشلیم ذکر شده که در تصویر مثبت، اورشلیم شهر آخرالزمان و شهر خوبی میباشد و در نگاه منفی، این شهر نکوهش شده است و مردمان آن ناسپاس معرفیشدهاند.
وی با اشاره به اینکه از منظر عهد جدید، اورشلیم به عنوان شهر عبادت یهودیان معرفی شده و مکانی زمینی و مادی است و جایگاه بلندی ندارد، ادامه داد: در نگاه پولسی این شهر، اورشلیم آسمانی نام گرفت، زیرا اورشلیم سابق به بازار یهودیان تبدیلشده بود و از تقدس برخوردار نبود.
اشرفی با بیان اینکه اورشلیم در قرآن با نام «قدس» تعبیر شده و از ویژگیهایی همچون مبارک بودن، آبادانی و رونق، مقدس بودن، قبله اول مسلمین و معراج پیامبر برخوردار است، تصریح کرد: در هر سه دین، این شهر از جایگاه مهمی برخوردار و مورد تأکید است، اما در اسلام بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس دانشکده الهیات و معارف دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با اشاره به اینکه اورشلیم از منظر قرآن تماماً مثبت معرفیشده است، ابراز کرد: این شهر در عهد عتیق از دو تصویر مثبت و منفی و در عهد جدید از تصویری منفی برخوردار است و باید به دست کسی باشد که حرمتش را حفظ کند؛ و آنان فرزندان حضرت ابراهیم(ع) میباشند که از ایمان دینی برخوردار هستند.
انتهای پیام/۳۱۳/۲۵