• امروز : دوشنبه - ۱۲ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 2 June - 2025
کل اخبار 6500

صدای حوزه امروز

گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی! نقش علما در دفاع از امت اسلامی بی‌همتاست/ غزه هرگز شکست نخواهد خورد انتقاد معاون تهذیب حوزه های علمیه از کیفیت برگزاری کمیسیون اخلاق و تربیت در همایش صدسالگی بازتأسیس حوزه حوزه پیشرو و سرآمد| تکنولوژی‌شناسی یا تکنوکراسی، کدام؟ فقط رهبری می‌توانست چنین پیام تمدن‌سازی بنویسد! «حوزه» نهاد فرا ساحتی با درون‌مایه و رویکرد تمدنی و وظیفه‌مند در برابر جامعه، جهان معاصر و انقلاب/ حوزه پیشرو و سرآمد در کنار ملت است حوزه پیشرو و سرآمد حوزه های علمیه؛ حافظان دین‌داری مردم در طوفان مدرنیته مشکلات حوزه و روحانیت در نگاه استاد علی صفایی حوزه علمیه قم از تأسیس تا صدسالگی؛ فرازها، فرودها، چالش‌ها و راهکارها رمزگشایی از اهداف آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزه قم

11
یادداشت کوتاه | رسانه‌ها چگونه افکار و احساسات ما را مدیریت می‌کنند؟

«کنترل احساسات مخاطب» در آثار هالیوودی

  • کد خبر : 9628
  • 26 فروردین 1400 - 14:42
«کنترل احساسات مخاطب» در آثار هالیوودی
ادبیات این کنترل بسیار ساده است: «احساسات شما وقتی برانگیخته می‌شود که رسانه بگوید!» اگر موضوعی مورد توجه رسانه‌ها واقع شود، برای مخاطبان مهم است و اگر موضوع دیگری مرکز عملیات رسانه‌ای باشد، دیگر آن موضوع در افکار عمومی اهمیت خود را از دست خواهد داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه صدای حوزه هالیوود به عنوان یکی اصلی‌ترین رسانه‌های عمومی تاثیرگذار در جهان، نه تنها «افکار عمومی» بلکه در تلاش است «احساسات عمومی» را نیز در اختیار داشته باشد.

این کنترل، با تکنیک‌های ظریف روانشاسانه، مکررا در فیلم و سریال‌ها استفاده می‌شود و ذهن مخاطبان را با ادبیات این کنترل آشنا می‌کند.

ادبیات کنترل

ادبیات این کنترل بسیار ساده است: «احساسات شما وقتی برانگیخته می‌شود که رسانه بگوید!» اگر موضوعی مورد توجه رسانه‌ها واقع شود، برای مخاطبان مهم است و اگر موضوع دیگری مرکز عملیات رسانه‌ای باشد، دیگر آن موضوع در افکار عمومی اهمیت خود را از دست خواهد داد.

برای مثال در فیلم «پارک ژوراسیک ۴» محصول ۲۰۱۵ ، وقتی دایناسور وحشی از کنترل خارج می‌شود چند مامور برای کنترل آن به صحنه می‌روند، در صحنه درگیری، اقلا ۴ مامور کشته می‌شوند. فیلم در قبال کشته شدن این ۴ انسان که برای نجات جان دیگران کشته شده‌اند، نه احساساتی می‌شود و نه اشکی را جاری می‌کند؛ تنها اتفاق آن است که همه متوجه وخامت اوضاع پارک می‌شوند.

اما در دقایق بعدی، با صحنه وحشی‌گری این دایناسور، نسبت به برخی هم‌نوعان گیاه‌خوار خود که منجر به کشته‌شدن چند حیوان شده است، صحنه با موسیقی غمگین، ناراحتی کاراکترهای اصلی و گریه هنرپیشه زن همراه می‌شود.

کنترل احساسات در هالیوود

این دو صحنه در یک فیلم، شاهد اصلی موضوع «کنترل احساسات در هالیوود» است. در قسمت اول و طی کشته شدن دو «انسان»، احساسات مخاطب نه درگیر می‌شود و نه فیلم شما را به موضوع حساس می‌کند؛ اما در قسمت دوم در حالی که چند «حیوان» کشته شده‌اند، احساسات مخاطب تحریک می‌شود و دل بیننده به ترحم واداشته می‌شود.

در رئالیسم رسانه‌ای نیز روزانه همین اتفاق اتفاق می‌افتد؛ به طور مثال کشته شدن هر روز مردم یمن در اثر محاصره و حملات ناجوانمردانه آل سعود دیده نمی‌شود اما کشته شدن حیوانات در آتش سوزی جنگل‌های استرالیا به شکل وسیعی مورد توجه رسانه‌ها و بالتبع مردم واقع می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9628
  • نویسنده : محمدعلی بهلول‌زاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.