• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
یادداشت کوتاه | رسانه‌ها چگونه افکار و احساسات ما را مدیریت می‌کنند؟

«کنترل احساسات مخاطب» در آثار هالیوودی

  • کد خبر : 9628
  • 26 فروردین 1400 - 14:42
«کنترل احساسات مخاطب» در آثار هالیوودی
ادبیات این کنترل بسیار ساده است: «احساسات شما وقتی برانگیخته می‌شود که رسانه بگوید!» اگر موضوعی مورد توجه رسانه‌ها واقع شود، برای مخاطبان مهم است و اگر موضوع دیگری مرکز عملیات رسانه‌ای باشد، دیگر آن موضوع در افکار عمومی اهمیت خود را از دست خواهد داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه صدای حوزه هالیوود به عنوان یکی اصلی‌ترین رسانه‌های عمومی تاثیرگذار در جهان، نه تنها «افکار عمومی» بلکه در تلاش است «احساسات عمومی» را نیز در اختیار داشته باشد.

این کنترل، با تکنیک‌های ظریف روانشاسانه، مکررا در فیلم و سریال‌ها استفاده می‌شود و ذهن مخاطبان را با ادبیات این کنترل آشنا می‌کند.

ادبیات کنترل

ادبیات این کنترل بسیار ساده است: «احساسات شما وقتی برانگیخته می‌شود که رسانه بگوید!» اگر موضوعی مورد توجه رسانه‌ها واقع شود، برای مخاطبان مهم است و اگر موضوع دیگری مرکز عملیات رسانه‌ای باشد، دیگر آن موضوع در افکار عمومی اهمیت خود را از دست خواهد داد.

برای مثال در فیلم «پارک ژوراسیک ۴» محصول ۲۰۱۵ ، وقتی دایناسور وحشی از کنترل خارج می‌شود چند مامور برای کنترل آن به صحنه می‌روند، در صحنه درگیری، اقلا ۴ مامور کشته می‌شوند. فیلم در قبال کشته شدن این ۴ انسان که برای نجات جان دیگران کشته شده‌اند، نه احساساتی می‌شود و نه اشکی را جاری می‌کند؛ تنها اتفاق آن است که همه متوجه وخامت اوضاع پارک می‌شوند.

اما در دقایق بعدی، با صحنه وحشی‌گری این دایناسور، نسبت به برخی هم‌نوعان گیاه‌خوار خود که منجر به کشته‌شدن چند حیوان شده است، صحنه با موسیقی غمگین، ناراحتی کاراکترهای اصلی و گریه هنرپیشه زن همراه می‌شود.

کنترل احساسات در هالیوود

این دو صحنه در یک فیلم، شاهد اصلی موضوع «کنترل احساسات در هالیوود» است. در قسمت اول و طی کشته شدن دو «انسان»، احساسات مخاطب نه درگیر می‌شود و نه فیلم شما را به موضوع حساس می‌کند؛ اما در قسمت دوم در حالی که چند «حیوان» کشته شده‌اند، احساسات مخاطب تحریک می‌شود و دل بیننده به ترحم واداشته می‌شود.

در رئالیسم رسانه‌ای نیز روزانه همین اتفاق اتفاق می‌افتد؛ به طور مثال کشته شدن هر روز مردم یمن در اثر محاصره و حملات ناجوانمردانه آل سعود دیده نمی‌شود اما کشته شدن حیوانات در آتش سوزی جنگل‌های استرالیا به شکل وسیعی مورد توجه رسانه‌ها و بالتبع مردم واقع می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9628
  • نویسنده : محمدعلی بهلول‌زاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.