• امروز : دوشنبه - ۲۴ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 15 September - 2025
کل اخبار 6559

صدای حوزه امروز

راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟

11
یادداشت کوتاه | رسانه‌ها چگونه افکار و احساسات ما را مدیریت می‌کنند؟

«کنترل احساسات مخاطب» در آثار هالیوودی

  • کد خبر : 9628
  • 26 فروردین 1400 - 14:42
«کنترل احساسات مخاطب» در آثار هالیوودی
ادبیات این کنترل بسیار ساده است: «احساسات شما وقتی برانگیخته می‌شود که رسانه بگوید!» اگر موضوعی مورد توجه رسانه‌ها واقع شود، برای مخاطبان مهم است و اگر موضوع دیگری مرکز عملیات رسانه‌ای باشد، دیگر آن موضوع در افکار عمومی اهمیت خود را از دست خواهد داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه صدای حوزه هالیوود به عنوان یکی اصلی‌ترین رسانه‌های عمومی تاثیرگذار در جهان، نه تنها «افکار عمومی» بلکه در تلاش است «احساسات عمومی» را نیز در اختیار داشته باشد.

این کنترل، با تکنیک‌های ظریف روانشاسانه، مکررا در فیلم و سریال‌ها استفاده می‌شود و ذهن مخاطبان را با ادبیات این کنترل آشنا می‌کند.

ادبیات کنترل

ادبیات این کنترل بسیار ساده است: «احساسات شما وقتی برانگیخته می‌شود که رسانه بگوید!» اگر موضوعی مورد توجه رسانه‌ها واقع شود، برای مخاطبان مهم است و اگر موضوع دیگری مرکز عملیات رسانه‌ای باشد، دیگر آن موضوع در افکار عمومی اهمیت خود را از دست خواهد داد.

برای مثال در فیلم «پارک ژوراسیک ۴» محصول ۲۰۱۵ ، وقتی دایناسور وحشی از کنترل خارج می‌شود چند مامور برای کنترل آن به صحنه می‌روند، در صحنه درگیری، اقلا ۴ مامور کشته می‌شوند. فیلم در قبال کشته شدن این ۴ انسان که برای نجات جان دیگران کشته شده‌اند، نه احساساتی می‌شود و نه اشکی را جاری می‌کند؛ تنها اتفاق آن است که همه متوجه وخامت اوضاع پارک می‌شوند.

اما در دقایق بعدی، با صحنه وحشی‌گری این دایناسور، نسبت به برخی هم‌نوعان گیاه‌خوار خود که منجر به کشته‌شدن چند حیوان شده است، صحنه با موسیقی غمگین، ناراحتی کاراکترهای اصلی و گریه هنرپیشه زن همراه می‌شود.

کنترل احساسات در هالیوود

این دو صحنه در یک فیلم، شاهد اصلی موضوع «کنترل احساسات در هالیوود» است. در قسمت اول و طی کشته شدن دو «انسان»، احساسات مخاطب نه درگیر می‌شود و نه فیلم شما را به موضوع حساس می‌کند؛ اما در قسمت دوم در حالی که چند «حیوان» کشته شده‌اند، احساسات مخاطب تحریک می‌شود و دل بیننده به ترحم واداشته می‌شود.

در رئالیسم رسانه‌ای نیز روزانه همین اتفاق اتفاق می‌افتد؛ به طور مثال کشته شدن هر روز مردم یمن در اثر محاصره و حملات ناجوانمردانه آل سعود دیده نمی‌شود اما کشته شدن حیوانات در آتش سوزی جنگل‌های استرالیا به شکل وسیعی مورد توجه رسانه‌ها و بالتبع مردم واقع می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9628
  • نویسنده : محمدعلی بهلول‌زاده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.