به گزارش صدای حوزه، اصغر علیکرمی در مصاحبه با برنامه “شرح شیدایی” به تاثیر شعر عاشورایی بر شعر عربی و بالعکس با رادیو گفتوگو، همکلام شد.
وی شعر عاشورایی را از بدو امر، جریانی تاثیر گذار در اجتماع دانست و افزود: این نقش همچنان ادامه دارد و شکل گیری جریان عاشورایی از حادثه عاشورا، دنبال میشود.
علیکرمی همچنین شعر را رسانه رسمی عربِ آن زمان دانست و جریان سازی آن را علیهِ یک حکومت، کافی و وافی عنوان کرد.
وی با اعلام اینکه شعر در آن دوران میتوانست دودمان یک شخص یا حکومت را بر باد دهد، گفت: از این رو هر دار و دسته و گروه و قبیلهای برای به دست آوردنِ قدرت سعی میکرد شعرا را جذب خود کند.
علیکرمی ادامه داد: دو تیرهی اموی و هاشمی از زبان دانان و سخن سرایان بودند و در این رابطه معلقات معروف، در حاشیهی جنگها نوشته شده است.
وی افزود: وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) به نبوت مبعوث میشود، از سوی برخی از بزرگان مکه مورد بدگویی قرار میگیرند و سپس تعدادی از شعرا جذبِ حضرت میشوند.
علیکرمی گفت: رسول الله (ص) خطاب به یکی از شعرا میگویند: آنها –دشمنان بدگو- را هجو گو که [همانا] لسان الغیب در کلام توست.
این شاعر و پژوهشگر ادبی ادامه داد: یزید از آوردگاه شعر استفاده میکند تا جنگ میان دشمن و اباعبدالله(ع) را جنگی قومی نشان دهد و بگوید اینها در جنگ بدر بزرگان ما را کشتند و ما خون به گردنِ آنها داشتیم که امروز، آن را پس گرفتیم و بزرگان بنی هاشم را کشتهایم.
علیکرمی افزود: وقتی قافلهی سرهای کربلا پیش چشم یزید (لعنت الله علیه) معلوم شد، کلاغی به صدا درآمد و او بیتی سرود و گفت من الان طلبم را –منظور همان خون است- از آل پیغمبر(ص) گرفتم و یزید از رسانه شعر در این واقعه استفاده کرده است.
وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو، اظهار کرد: حادثه عاشورایی را دارای شباهتهای بسیار با وقایع در ایران داشت و لذا به سرعت بر زبان مردمِ ایران جاری شد. بنابراین اینکه عدهای میگویند شعر عاشورایی مربوط به دوران صفویه بوده و وجههای نو دارد، کاملا حرف غلطی است.
علیکرمی با بیان اینکه از ابتدای طلوع شعر فارسی، شعر عاشورایی به وجود آمد، ادامه داد: در آن دوران چون حکومت در همه جا شیعی نبود، عدهای به رمز و اشاره به شعر عاشورا پرداختهاند.