• امروز : یکشنبه - ۱۱ خرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 1 June - 2025
کل اخبار 6500

صدای حوزه امروز

گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی! نقش علما در دفاع از امت اسلامی بی‌همتاست/ غزه هرگز شکست نخواهد خورد انتقاد معاون تهذیب حوزه های علمیه از کیفیت برگزاری کمیسیون اخلاق و تربیت در همایش صدسالگی بازتأسیس حوزه حوزه پیشرو و سرآمد| تکنولوژی‌شناسی یا تکنوکراسی، کدام؟ فقط رهبری می‌توانست چنین پیام تمدن‌سازی بنویسد! «حوزه» نهاد فرا ساحتی با درون‌مایه و رویکرد تمدنی و وظیفه‌مند در برابر جامعه، جهان معاصر و انقلاب/ حوزه پیشرو و سرآمد در کنار ملت است حوزه پیشرو و سرآمد حوزه های علمیه؛ حافظان دین‌داری مردم در طوفان مدرنیته مشکلات حوزه و روحانیت در نگاه استاد علی صفایی حوزه علمیه قم از تأسیس تا صدسالگی؛ فرازها، فرودها، چالش‌ها و راهکارها رمزگشایی از اهداف آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری در تأسیس حوزه قم

14
یادداشت؛

کمال‌گرایی و کم‌حوصلگی از نتایج دیجیتالی شدن مغز

  • کد خبر : 31465
  • 26 آبان 1400 - 16:43
کمال‌گرایی و کم‌حوصلگی از نتایج دیجیتالی شدن مغز
تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی حواس پرت و دیجیتال‌زده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است.

به گزارش صدای حوزه، ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه در یادداشتی به موضوع نسل مانوس با عصر رسانه و آسیب های این مسئله پرداخته است که در ادامه تقدیم می گردد.

نسل رسانه، نسلی غرق در خدمات و محصولات دنیای دیجیتال اند که اخلاق و رفتارشان کاملاً با نسل‌های قبل متفاوت است.

نسلی که از دیدگاه خانم دکتر نصیری پژوهشگر عرصه رسانه: «طبقه‌بندی اطلاعات و سلسله‌مراتب موضوعات معنای سنتی خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند برای بسیاری از آداب و رسوم رفتاری و اجتماعی معنای واقعی پیدا کنند» و بیشترین خصیصه ای که می توان در آنها یافت دو نکته است؛ کمال‌گرایی و کم‌حوصلگی که هر دو از نتایج دیجیتالی شدن مغز برای مردمان خصوصا جوانان این عصر است.

روانشناسان در بررسی های رفتاری این نسل به این رسیده اند که تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی حواس پرت و دیجیتال‌زده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است.

نکته کلیدی اینجاست که نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمی‌داند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز می‌تواند ورود به تونل نادانی باشد.

این حواس پرتی ها نمودش در جریان مغلوب شدن افراد در برابر اخبار رسانه ها مشاهده می شود چون رسانه‌ها از طریق مدیریت افکار عمومی، به فریب اذهان مردم می‌پردازند و اخبار را آن گونه که دوست دارند به گوش مخاطبان‌شان می‌رسانند.

به عبارت دیگر رسانه‌ها، ابزار اقناع عمومی را در دست دارند و از آن جایی که همه‌ی مردم به آن دسترسی دارند، می‌توانند مردم را تحریک به خرید محصولی خاص و یا گرفتن یک تصمیم بزرگ کشوری کنند.

لذا در عصر رسانه باید با آگاهی بیشتری قدم برداریم و مسلح به سواد رسانه ای باشیم که راهگشاست.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31465
  • نویسنده : ابراهیم شریفی

مطالب مرتبط

17بهمن
سواد رسانه‌ای یا زندگی مبارزاتی؟!
نوشته ای برای بیداری راویان جهاد دور از جهاد؛

سواد رسانه‌ای یا زندگی مبارزاتی؟!

24آذر
پوکر کی حلال میشه؟!
موقعیت های برساخته رسانه ای علیه تصویر روحانیت:

پوکر کی حلال میشه؟!

13آذر
خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!
در پیش نشست همایش بین‌المللی خانواده مقاوم، مطرح شد؛

خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی؛ فرصت همزبانی در عصر جدید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.