به گزارش خبرنگار صدای حوزه گزارش انجمن تصاویر متحرک آمریکا حاکی از افزایش چشمگیر کاربران سامانههای نمایش آنلاین در سطح جهان از زمان شیوع ویروس درسال ۲۰۲۰ است.
هالیوود ریپورتر، انجمن تصاویر متحرک آمریکا که از پنج استودیو بزرگ فیلمسازی جهان شامل استودیو سینمایی والت دیزنی، پارامونت پیکچرز، یونیورسال استودیوز، برادران وارنر، سونی پیکچرز و سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس تشکیل شده در گزارش سالانه خود به تحلیل گیشه جهانی سینما در سال ۲۰۲۰ پرداخته است؛ سالی که بحران کرونا از سویی موجب سقوط بزرگ سینما و از سوی دیگر رونق سامانههای نمایش آنلاین در سراسر جهان شد.
بر اساس این گزارش، مجموع شمار کابران سامانههای نمایش آنلاین (سرویسهای استریمینگ) چون نتفلیکس، آمازون و … در سطح جهان برای نخستینبار از مرز یک میلیارد نفر عبور کرد و به ۱.۱ میلیارد کاربر رسید که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۹، ۲۶ درصد رشد داشته است.
طی سال ۲۰۲۰، تنها در آمریکا بیش از ۳۰۶ میلیون نفر به کابران سرویسهای نمایش آنلاین افزوده شده که نشان از رشد ۳۲ درصدی دارد.
همچنین درآمدهای صنعت نمایش آنلاین در سال گذشته میلادی با ۲۳ درصد رشد به ۶۸.۸ میلیارد دلار رسیده است.
بر اساس گزارش انجمن تصاویر متحرک آمریکا (MPA)، مجموع فروش گیشه سینمای آمریکا در ۲۰۲۰ با ریزش بیسابقه ۸۰ درصدی به ۲.۲ میلیارد رسید و گیشه جهانی سینما نیز با نزول ۷۲ درصدی فروش ۱۲ میلیارد دلاری را به ثبت رساند.
همچنین تولیدات سینمایی در سال ۲۰۲۰ میلادی، به دلیل شرایط کرونایی در سراسر جهان و تعطیلی سینماها، ۴۶ درصد کمتر شده است.
به لطف کرونا چین برای نخستینبار توانست با فروش ۳ میلیارد دلاری، عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را از آمریکا بگیرد و آمریکا و ژاین (۱.۳ میلیارد دلار) هم در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتند.
تلویزیونهای اینترنتی در ایران
در ایران و با گسترش تلویزیونهای اینترنتی، روند رشد سامانههای نمایش آنلاین سرعت گرفته است. به طور مثال فیلیمو در گزارش سالانه خود تعداد کاربران فعال خود را بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ذکر کرده است. نماوا و دیگر VOD ها نیز وضعیت مشابهی دارند.
اما سامانههای جهانی تماشای آنلاین فیلم و سریال از جمله نتفلیکس به دلایل متعددی هنوز نتوانستهاند در سبد مصرفی کاربران ایرانی جای باز کنند. از جمله دلایل این بیمیلی، وجود نمونههای قدرتمند ایرانی، همچنین دشوار بودن خرید اشتراک این سرویسها است.
در آینده نهچندان دور نه تنها پرداخت حق اشتراک نتفلیکس و امثال آن به راحتی امکانپذیر خواهد بود، بلکه استفاده از دیگر سرویسهای آنلاین ارائه خدمات اینترنتی نیز سهلالوصول خواهد شد؛ سرویسهایی که خارج از مرزها و دور از دسترس ما اداره میشوند.
سرمایهگذاری هرچه بیشتر بر روی نمونههای داخلی و غنیسازی بهتر محتوای آنها ضرورت فوری این حوزه است. نظارت، کنترل و هدایت سرویسهای آنلاین داخلی یکی از راههای ایمنسازی فضای مجازی متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی است.