• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

3
نقدی بر بزرگترین عرصه نمایش اثر هنری پایتخت؛

دایره بسته طراحان آثار دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) و افول تدریجی طرح ها

  • کد خبر : 42040
  • 18 اردیبهشت 1401 - 23:13
دایره بسته طراحان آثار دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) و افول تدریجی طرح ها
به نظر می‌رسد انحصاری‌بودن دیوارنگاره میدان ولی‌عصر و تعداد محدود گرافیست‌های «خانه طراحان انقلاب اسلامی»، افول تدریجی آن را رقم زده است.

به گزارش صدای حوزه، طرح و اثری که به میدان هنر راه پیدا نکند، رسالت خودش را انجام نداده، به همین دلیل است که می‌گویند هنری که دیده نشود، عقیم می‌ماند. شاید با همین ایده بود که دیوارنگاره میدان ولی‌عصر (عج) به عنوان بزرگترین عرصه نمایش اثر هنری پایتخت، در بهمن ۱۳۹۱ ایجاد شد.

این دیوارنگاره، خلاف‌آمد جریان هنری کشور و گالری‌ها شنا کرد و به جای اینکه منتظر مخاطب و بازدید‌کننده باشد، خودش سراغ مخاطبان رفت. در گام دوم، به جای انتقال تجربیات و منویات درونی‌اش، موضوعاتی را مقابل دیدگان مخاطبان قرار داد که عمومیت بیشتری دارند و در مناسبت‌ها، امکان برقراری پیوند میان مخاطب و اثر هنری را مهیا می‌کنند.

طرح

دیوارنگاره میدان ولی‌عصر ویژه عید فطر ۱۴۰۱ که توسط محمدرضا دوست‌محمدی طراحی شده است

دیوارنگار‌ه به طول تقریبی ۴۷ متر و عرض ۱۸ متر، رفته‌رفته به جزء ثابتی از شهر تهران بدل شد و در پاره‌ای اوقات حتی توانست موج رسانه‌ای ایجاد کند. با این حال، طرح‌های اکران‌شده روی این دیوارنگاره، همواره محل بحث و اختلاف‌نظر بوده است. در اوایل سال‌های فعالیت، یکی از اساسی‌ترین اشکالات این دیوار‌نگاره، نادیده گرفتن «زنان» به عنوان بخش عظیمی از جامعه ایران بود که البته با بالا گرفتن انتقادها، این نقیصه برطرف شد.

ضعف در ایده‌پردازی، تکنیک و اجرا، نتیجه دایره بسته طراحان دیوارنگاره میدان ولی عصر

این سیر تکوین، رفته‌رفته بر غنای دیوارنگار‌ه افزود و طرح‌هایی را به نمایش انظار گذاشت که با غرور ملی، نشاط اجتماعی یا حزن جمعی همراه بود. با این حال، فرآیند فراز و فرود دیوارنگاره خیلی زود نمایان شد. نمودار سینوسی دیوارنگاره پس از سال‌های آغازین فعالیتش بیانگر یک واقعیت مهم بود؛ ضعف در ایده‌پردازی، تکنیک و اجرا. این سه‌گانه ناشی از یک خلأ جدی بود؛ دایره بسته طراحان که همگی زیر نظر «خانه طراحان انقلاب اسلامی» فعالیت می‌کنند.

خانه طراحان انقلاب اسلامی که از زیرمجموعه‌های سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، طی یک دهه اخیر که از راه‌اندازی دیوار‌نگاره میدان ولی‌عصر می‌گذرد، تمامی فرآیند تولید و اکران اثر روی این دیوارنگاره را بر عهده داشته است. گارد بسته مسئولان این مرکز برای مصاحبه و شفاف‌سازی پیرامون شیوه ایده‌پردازی، فرآیند طراحی، انتخاب آثار و هزینه‌ها ـ اعم از طراحی تا چاپ و نصب ـ موجب شکل‌گیری فرآیندی انحصاری شده است و همین انحصار، افول تدریجی آن را رقم زده است.

به عنوان نمونه، جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان ولی‌عصر که به عید فطر اختصاص دارد، کلیشه‌ای، ضعیف و فاقد ایده‌پردازی و خلاقیت است. حتی خلق کاراکترها هم در حد کارتون‌های کودکانه متوقف مانده. حال اینکه دیوارنگار‌ه مذکور توسط «محمدرضا دوست‌محمدی» طراحی شده و او پیش‌تر سابقه طراحی آثار استاندارد و چشم‌نوازی را در کارنامه دارد.  

دیوارنگا‌ره «روز بزرگداشت شهدا» که اسفند ۱۳۹۶ توسط محمدرضا دوست‌محمدی طراحی شده بود

باید از مسئولان خانه طراحان انقلاب اسلامی پرسید که چرا درهای این خانه به روی دیگر طراحان بسته است و طرح‌ها بر اساس روابط انتخاب می‌شوند، نه ضوابطی همچون فراخوان عمومی؟!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42040
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

01تیر
طرح پیشنهادی چهارگانه مدیریت نوین حوزه علمیه
پیشنهادی برای تحول سریع در حوزه های علمیه؛

طرح پیشنهادی چهارگانه مدیریت نوین حوزه علمیه

25فروردین
بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی
گزارشی درباره یک طرح سرگردان ملی:

بلاتکلیفی نمایندگان مجلس درباره طرح فضای مجازی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.