• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

2
در فصل جدید «عصرجدید» چه گذشت؟

از ضعف داوران جدید تا اجراهای جذاب‌تر!

  • کد خبر : 40442
  • 21 فروردین 1401 - 15:56
از ضعف داوران جدید تا اجراهای جذاب‌تر!
فصل سوم عصر جدید از این حیث برنامه جذابی بود که از تمامی شهرستان‌های دور در این برنامه شرکت کننده حضور داشت و برخلاف انتقادات واهی مطرح شده در فضای مجازی در دوره‌های قبل زنان، دختران جوان و نوجوان و حتی کودکان در ۱۰ قسمت پخش شده نقش ویژه‌ای را ایفا کردند.

به گزارش صدای حوزه، «عصر جدید» از مورد توجه‌ترین و پر مخاطب‌ترین برنامه‌ سرگرمی‌محور سال‌های اخیر سیماست که برخلاف رویه رایج سریال‌های سیما در فصل‌های بعدی خود هیجان‌انگیزتر می‌شود.

برنامه‌ای که به تنهایی موجب نادیده گرفته شدن کاستی‌های سیما می‌شود و به شکل حیرت‌انگیزی بر شمار مخاطبان سیما می‌افزاید. به علت مورد توجه بودن این برنامه قسمت‌های پخش شده، داوری‌ها و حضور استعدادها در این برنامه‌ را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فصل سوم برنامه عصر جدید : قسمت اول

صدای حوزه

گروه کاکتوس از صفا دشت

یکی از دلنشین ترین گروه‌هایی که در این برنامه اجرای متفاوتی را ارائه داد گروه کاکتوس است.

تحلیل غیرمتعارف مجید اسماعیلی در ایستگاه نخست عصر جدید مورد توجه قرار گرفت این داور جدید برنامه گفت : در کار شما یک نفر اهمیت اساسی و اصیل ندارد کار جمعی است که باعث می شود یک چیزی شکل بگیرد یک نقاشی بزرگی طراحی شود و به دیدن دوستان برسد. شماچه چیزی دارید می گوید غیر از اینکه کار جمعی خودتان را به رخ می‌کشید. هر جایی، هر کشوری بتواند یک کار جمعی منظم انجام بدهد یکی از نشانه های اقتدارش است. احساس کردم به فینال بروید لازم است طراحی یک داستان بهتر برای اینکه با یان حرکت دست یک چیزی را که قابل فهم برای عام باشد را هم تولید بکنید.

یکی از عامه پسندانه‌ترین پرفورمنس هایی که در عصر جدید اجرا شد، در اجرای پرفورمنس هدف غایی فرم است و محتوای محلی از اعراب کمتری دارد. برداشت های متکثر از اجرای پرفورمنس مهمترین مولفه است اما صندلی سواد رسانه‌ای داوری برای شناخته چنین اجراهایی ساخته نشده است.

صدای حوزه

علیخانی در یکی از گوشه‌اندازی‌هایی جالب فصل سوم گفت: ایمان قیاسی که آتش بزنید و سر فرصت خاموش کنید چون قبل و بعد سوختگی معلوم نیست سوخته است.

مردان آتش عسلویه شیراز یزد

ژاله صامتی هنوز گروه اجرای اصلی‌اش را روی صحنه نبرده بودند زنگ سفید را روشن کرد و گفت به خاطر نمایش سلامت بدنی و قدرت بدنی شما سفید دادم. نمایشی که بر اساس الگوی داوران فاقد قصه بود.

شوخی احسان علیخانی با ایمان قیاسی اولین استارت علیخانی برای یک اجرای متفاوت با دو فصلی قبلی بود. علیخانی در یکی از گوشه‌اندازی‌هایی جالب فصل سوم گفت: ایمان قیاسی را آتش بزنید و سر فرصت خاموش کنید چون قبل و بعد سوختگی معلوم نیست سوخته است.

صادق روغنی ۲۵ ساله از دزفول خوزستان

از معدود مواردی که کارن همایونفر داور سخت‌گیر، رای مناسبی به این شرکت کننده نداد و زمینه حذف او فراهم شد.

یاسمن و دانیال از خرمشهر

تمجید غیر کارشناسی ژاله صامتی با واکنش امین حیایی مواجه شد که صامتی به او گفت: آیا فامیل شما هستند؟ استعدادهای دوبله در سری عصر جدید حضور پرشماری در این فصل دارند اما با اقبال خاصی مواجه نمی‌شوند.

کوروش دلیر ۵۹ ساله از تهران

هماهنگی داوران برای رای دادن ۴ چراغ قرمز برای اجرای این کمدین خوب و جذاب  قبال اعتنا بود. کوروش دلیرکه در دوران پاندمی  در پیک موتوری مشغول به کار شده قصه خوب و اجرای ترکیبی مناسبی را ارائه داد.

آرتین شاه کلایی ۱۲ ساله قائمشهر

اجرای پاپ شاه کلایی اجرای متوسطی بود اما به خاطر  ۱۲ ساله بودنش مورد وثوق داوران قرار گرفت.

جمع‌بندی: در این دوره برخلاف دو دوره قبلی عصر جدید موسیقی دستگاهی، نواحی و محلی آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و مقایسه اجرای شاه کلایی و صادق روغنی نشان می‌دهد نفر دوم نسبت به نفر اول اجرا و صدای بهترین دارد.

عصر جدید فصل سوم:  قسمت دوم

گروه زاگرس (سیدرضا و سیدقدرت حسینی) از دزفول خوزستان

تلاش صامتی برای ممانعت از کارهای دلهره‌آور این دو شرکت کننده از اجرای سخت آنان جذاب‌تر بود.

ادبیات ناشناخته مجید اسماعیلی، شیرینی برخوردهای علیخانی و ژاله صامتی و گفت‌وگوهای ردو بدل شده محتوای برنامه را به سویه دیگری هدایت کرد که هیچ ارتباطی با ریتم اخیر و چالش‌های داوران نداشت. مشخص نیست ادبیات و نگرش اسماعیلی چه زمینه ارتباطی با این برنامه دارد.

اسماعیلی بارها به عنوان چهره‌ گفتمانی به برنامه هفت دعوت شده و نکات بسیار عجیبی را در مورد سینما مطرح کرده و به همین دلیل مخاطبان برنامه هفت عطای دیدن برنامه را به لقایش خواهد بخشیده‌اند. نکته جالب اینجاست که حسینی‌ها عشایرزاده و از محروم‌ترین نقطه ایران به عصرجدید آمدند.

گروه آواز سورنا از سبزوار (خراسان رضوی)

 این اجرای محلی هم بازهم از سوی کارن همایونفر که قصاب سرود و همخوانی جمعی است، در یک شگفتی با رای سفید مواجه شد و ژاله صامتی با یک تحلیل عجیب و بدون زمینه ارتباطی با اجرای اصلی، به دلیل منولوگ ابتدایی رای قرمز داد و استدلال‌های عجیب و غریبی ارائه داد و امین حیایی تنها داوری بود که تحلیل مناسبی درباره این اجرا  ارائه کرد اما صامتی همچنان زیربار نمی‌رفت. اسماعیلی هم در اظهار نظر غیرمرتبطی قطعه «گلممد» از حیث تاریخ نکاتی را افزود که هیچ ارتباطی به این اجرا نداشت.

امیرمحمد باقرزاده از تهران

اجرای باقرزاده با توجه به سن و سال او بسیار مخاطب‌پسند بود. اجرایی نسل دهه هشتادی و نودی با آن ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. باقرزاده سه رای سفید از ژاله صامتی، همایونفر و حیایی دریافت کرد و مجید اسماعیلی به این اجرا رای قرمز داد و گفت من متوجه شدم چگونه کارت ۳۴ تبدیل به کارت ۳۲ شد و البته این از شایستگی‌های ایشان کم نمی‌کند.

اسماعیلی در ادامه گفت : البته اعتماد به نفس امیرمحمد و اجرای او خوب بود اما عالی نبود.

اسماعیلی در تمامی اجرای‌های عصر جدید به دنبال اجرایی است که مثل شهامت، شجاعت را به هر اجرایی تا حد ممکن وصله کند و طبیعی است که چنین اجراهایی با جنبه‌های رشد هوشی نسبتی دارد، مورد وثوق او قرار نخواهد گرفت.

گروه ترانه از اصفهان

مجید اسماعیلی با انتقاد از این گروه رزمی گفت: باید یک داستان مفهومی را در اجرای خودتان تولید کنید. در این قسمت صامتی یک رای طلایی دراماتیک را به این گروه داد.

رضا موسوی از اهواز

او اجرایش را به مادر ترانه گروه ترانه تقدیم کرد و با اینکه هر سه داور به این اجرا رای مثبت دادند، مجید اسماعیلی بازهم رای قرمز به این اجرا داد و گفت: من از صدای شما خوشم آمد و احساس کردم رابطه چیزی که می خوانید و حسی که تولید می‌کنید برایم جذاب نشد. این اجرای پاپ یکی از بهترین اجراهای پاپ فصل سوم عصر جدید بود که در فضای مجازی با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.  

عباس جلالی‌پور ۲۸ ساله از قم

جلالی‌پور اجرای بسیار متوسطی داشت و با رای داوران به فینال راه یافت.

جمع‌بندی: مشخص بود گروه زاگرس به مرحله بعد راه پیدا می‌کند و رضا موسوی از اهواز به مرحله بعد راه یافت و امیرمحمد باقرزاده در میان انتخاب‌های مورد توجه قرار نگرفت.

عصر جدید فصل سوم قسمت سوم

امیرعلی لاسمی ۷ ساله از بابل

قسمت سوم برنامه «عصر جدید با حضور «امیرعلی لاسمی» آغاز شد که برای رویایش تلاش می‌کرد و با استعداد روپایی زدن و کار ورزشی وارد برنامه شد. او شرکت کننده موفقی نبود اما با یک رویا وارد برنامه شده بود و استعداد تنها بخش کوچکی از ویژگی‌های این شرکت کننده به شمار می‌رفت.

اما این شرکت کننده کودک طعم برنامه عصر جدید را تغییر داد و داوران در یک نقطه عطف صحیح چهار رای سفید به او دادند. خوش زبانی امیرعلی و توجه عصر جدید به این شرکت کننده برای طعم دادن به برنامه از نقاط عطف قسمت سوم به شمار می‌رود.

مجید اسماعیلی در قالب اظهار نظر به امیرعلی گفت: شما نباید در این سن اضطراب را تجربه کنید و امیرعلی یک تنه با مطرح کردن این سئوال که شما استقلالی هستید، قضاوت‌های کلیشه‌ای اسماعیلی را به چالش کشید.

شاید اگر بشیرحسینی در جای سابق خود نشسته بود یک بازی دو نفره استقلال – پرسپولیسی را با امیر طرح می‌کرد و برنامه را جذاب‌تر می‌کرد.

اینجاست که هنر روابط عمومی هنری این معلم ظاهرا تهیه کننده را می‌توان به چالش کشید. او در جایی نشسته است که استعداد اداره این کرسی را در قالب داور عصر جدید ندارد و امیرعلی لاسمی را از حیث شناسایی استعداد یک کودک مورد بررسی قرار نمی‌دهد، بلکه حضور در چنین برنامه‌ای را برای او امری منکر و نکوهیده تصویر می‌کند و در ادامه شاهد یک بازجویی هنری هستیم.

شایان سخایی از اصفهان(متولد شوشتر)

اجرای شایان سخایی آنقدر کیفیت داشت که هر سه داور به این شرکت کننده رای سفید دادند اما مجید اسماعیلی با ترس عجیبی رای دادن خود را به گردن تماشاگران انداخت. داوری که به اجرای خوب، موسیقی شاد و خوب جسارت رای دادن نداشته باشد، مشخص نیست با چه استدلالی به عنوان تهیه‌کننده فعالیت می‌کند. او رای دادن خود را به تماشاگرا واگذار کرد.

گروه سایه از اصفهان

پرفورمنس های عجیبی که در برنامه عصر جدید اجرا می شود به زودی به صحنه تئاتر خواهند رفت.   مجید اسماعیلی در توجیه رای سفید خود در این بخش گفت: علت اینکه من رای سفید دادم به این خاطر است که کودک در گروه شما حضور دارد.

مهرنوش افتخاری و حمید از تاکستان قزوین

یکی از بهترین اجراهای عصرجدید که با فاصله از بسیاری از استندآپ های خندوانه کیفیت بیشتری داشت اما با یک سخت‌گیری در رای دادن مواجه شد. مبنای همایونفر برای دادن رای قرمز  خندیدن شخصی بود و چون نخندید به این اجرا رای نداد.

احمدرضا گلکار نور از اصفهان

اجرای پهلوانی – قهرمانی و بسیار قابل تامل گلکار با چهار رای سفید مواجه شد و در لابلای صحنه‌های تدوین شده یک صحنه بسیار قابل اعتنا بود که مهرنوش افتخاری و همسرش برای موفقیت گلکار  ایستاده او را تشویق می کردند.

اما کارن همایونفر با یک جمله به صورت غیرمستقیم فلسفه‌بافی‌های مجید اسماعیلی را مورد نقد قرار داد و گفت: بدون آنکه نیاز به فلسفه و جامعه شناسی و چیزای سخت و این چیزها باشد کاری انجام دادی که نمایش محض بود. در واقع صحنه عصرجدید، صحنه نمایش است و استدلال ‌های اسماعیلی حتی همایونفر را نیز آزار می‌داد و دوباره همان جملات پادگانی که ما در فضای کشور خودمان ما آدم های شجاع و دلاور داریم را دوباره تکرار کرد.

گروه پرک از ایذه خوزستان

اساسا به علت نقصان بینش نسبت به حوزه هنرشناسی اظهارات اسماعیلی بازهم تبدیل به نقطه عطف دیگری شد چ. من دانشجوی دکترا در این گوروه بود من رای سفید دادم. در حالیکه سرود یکی از سبک‌های موسیقیایی است که باید توسط داوری با شاخصه‌های گفتمانی مجید اسماعیلی انتخاب شود.

در جمع‌بندی برنامه بازهم شایان سخایی از این اجرا حذف شد که شایسته بود در مراحل بعدی حضور داشته باشد. سخایی یکی از استعدادهایی خوش زبانی که قسمت سوم این برنامه را شاخص کرد.

فصل سوم عصر جدید : قسمت چهارم

گروه دختران خورشید از مشهد

انجام کارهای گروهی یکی از وجوه شرکت کنندگان این مجموعه برنامه است و قسمت چهارم این برنامه با اجرای گروه دختران خورشید آغاز  شد که این اجرا با استقبال مخاطبان و داوران مواجه شد.

علی و عتیق و خلیل از افغانستان

همایونفر به این گروه افغانیرای قرمز داد اما هزینه های ضبط یک کار مستقل را به این گروه وعده داد. علی خواننده این گروه در کرج به عنوان سرایدار فعالیت می‌کند و بابت انجام این کار حقوقی دریافت نمی‌کند. این ویژگی عصرجدید پرداختن به زندگی متنی شرکت‌ کنندگان با اینکه بوی برنامه ماه‌عسل می‌دهد اما نشان می‌دهد سازندگان به زندگی شخصی استعدادهای حاضر در این برنامه توجه ویژه و خاصی دارند.

عماد پاک نیت ۲۱ ساله از اراک

عماد فروشنده مبل، شعبده مدرنی را اجرا کرد و همانطور که انتظار می‌رفت با چهار رای به فینال رفت. این شرکت کننده روی سن اجرای نمایشی فوق العاده ای را اجرا کرد. ژاله صامتی به عماد پاک نیت رای نداد و رای دادن را به تماشاگران واگذار کرد. پانتومیم جز این نمایشی که بخشی از بدن شعبده نمی کند و بهترین  کارن هماینوفر را در واقع تکرار کرد و نظری از خودش نداشت.

ساینا شیخی هفت ساله از اندیمشک

به دلیل استعداد فوق العاده‌ای که در دوبله پارسی داشت همراه با مربی خود به مرحله بعدی رفت. او در نمایش خود استعداد تکنیکی خود در دوبله را به نمایش گذاشت اما تحلیل و تفسیر مجید اسماعیلی درباره هنر او سخنیت گفتمانی با «عصر جدید» ندارد. اسماعیلی درباره این اجرا گفت: باور کردنش سخت است که یک بچه فرزند ایران در سن هفت سالگی این توان و استعداد خدادای به شکوفایی و بروز برساند.

ادبیات اسماعیلی شبیه همان ادبیاتی است که سال ۱۳۶۱ در تلویزیون استفاده می‌شد و تفسیری شبیه این جملات” راجع خداراشکر کسی مثل چنین کسی در سرزمین ما هست” چه ارتباطی با ادبیات داور عصرجدید دارد؟

کارن همایونفر به ساینا گفت:” یهو پانشی بیای تهران”در صورتیکه اغلب دوبله‌های حرفه‌ای فیلم در استودیوهای تهران انجام می‌شود. “

جمله طلایی احسان علیخانی بسیار مورد توجه قرار گرفت و گفت: عصر جدید با همه مصیت هایش ساخته می شود برای افرادی مثل شما ساخته شده است.

محمد رئیسی ۲۷ ساله از کرمان

اجرای کاراکتر افغانی بصیر توسط محمد رئیسی  بسیار حرفه‌ای انجام شد اما بازهم رای قرمز هماونفر مورد توجه قرار گرفت.

 

حمیدرضا نیک‌فرجام ۲۲ ساله از همدان

این خواننده پاپ با رای تماشاگران به مرحله رفت. به نظر می‌رسید موسیقی گویا اهمیت خود را در چهار قسمت ابتدایی عصر جدید از دست داده  و خوانندگان پاپ حاضر بایستی پیرو مکتب شادمهریسم باشند  یا دنبال‌روهای شبیه حامد همایون و بهنام بانی که بتوانند در مراحل بعدی حضور پیدا کنند. با این حال این خواننده با اجرایی بسیار متوسط به مرحله بعدی راه یافت.

 

جمع‌بندی: یکی از مزایای عصر جدید این است که مرحله به مرحله دخترانه‌تر می‌شود. گروه «دختران خورشید» در این قسمت به مرحله بعد راه پیدا کرد. این تنها پایان دخترانه قسمت چهارم نبود و انتخاب ساینا استعداد کودک شناخته شده در عصر جدید در حوزه دوبله یک پایان باشکوه را با اشک‌های این شرکت کننده رقم زد.  

فصل سوم عصر جدید: قسمت پنجم

 

حمید دانشور ارجمند از تهران

اجرای نمایش‌های تعادل محور دانشور یک نمایش قابل توجه در قسمت پنجم این برنامه بود که با رای متعادل همیشگی و کلیشه‌ای ادامه پیدا کرد و همایونفر و صامتی مثل همیشه رای قرمز دادند. صامتی درباره این اجرا گفت این صحنه حوصله این کار را ندارد و به جای تماشاچی تصمیم گرفت و آنرا خارج از حوصله تماشاچی قلمداد کرد. همایونفر هم تبریک گفت و رای قرمز داد. دانشور از این مسابقه حذف شد. یکی از اشکالات عصر جدید عدم شناخت از اجراهایی است که نمونه مشابه ندارند و به سادگی حذف می‌شوند.

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

گروه شصت ثانیه

کی پاپ در این قسمت از برنامه آی پاپ شد که اجرای آنان بیشتر شبیه یک گروه سرود بو. در حالیکه بسیاری از اجرا کنندگان موسیقی دستگاهی ایرانی در قسمت‌های قبلی حذف شدند، این گروه چهار رای سفید از سوی داوران دریافت کرد!

 

آرزو جعفری از کرمان

آرزو جعفری اجرای تک نفره مناسبی را روی صحنه به نمایش گذاشت و چهار چراغ سفید دریافت کرد اما صحنه عصر جدید نشان داده که ممکن است برخی اجراها در مرحله مقدماتی پذیرفته شوند، اما اجراهای تک نفره در مراحل بعدی با اقبال مواجه نمی‌شوند.

تنها اظهار کارشناسی و دقیق مجید اسماعیلی در توصیف آرزو جعفری مطرح شد. علیخانی پدر و مادر جعفری را بدون هماهنگی در میان تماشاگران نشانده بود بدون آنکه جعفری از حضور والدین خود با خبر باشد آن‌ها را روی صحنه آورد تا شرکت کننده را شوکه کند. امین حیایی در اظهاری دقیق به علیخانی گفت :” ته همه برنامه‌های تو ماه عسل است”

 

گروه پهلوانک‌های ایران زمین از تهران

احیای ورزش‌های سنتی باستانی در عصر جدید یکی از مهمترین رخدادهای ویژه این برنامه بود و اجرا کننده این  نمایش همگی کودک و نوجوانان بودند. اسماعیلی  در تمجید از این گروه نشان داد نگرش پادگانی خود را در یافتن سرباز رها نکرده و عملا حاضران در این صحنه را کسانی می‌بیند که باید به خدمت نظامی بروند، اسماعیلی همچنان کلید واژه کشور را در تحلیل‌هایش رها نمی‌کرد. او در اظهار نظر دوباره خود گفت: این هماهنگی در کودکی در چنین گروهی شکل می‌گیرد که نشان از پیشرفت یک کشور است. در صورتی که این داور به اندازه ژاله صامتی نمی‌تواند از ویژگی‌های اجتماعی و اثر بخش مذهبی ورزش پهلوانی بگوید و همه چیز را با کلید واژه کشورتحلیل می‌کند.

امین حیایی زنگ طلایی خود را صرف این اجرا کرد و به درستی به اجرایی که حاوی ارزش‌های ملی، پهلوانی و مذهبی است و توسط نسل دهه هشتاد و نودی هم اجرا شد و زنگ طلایی‌اش را به این گروه هدیه داد.

 

محسن رحمانی از قزوین

اسماعیلی اظهارنظری را در مورد این اثر ارائه کرد که باید آنرا در کنار همه تئوری‌های متفاوت او در برنامه هفت قرار داد. او گفت: از  یک جهت  این کار با سلیقه من جور نیست که از تخریب به اثر هنری برسیم و این گروه دونفره با رای تماشاگران به فینال رفتند.

 

سینا رشیدی از سمیرم اصفهان

رشیدی با رای تماشاگران به مرحله بعد رفت و یک خواننده بسیار معمولی روی سن عصرجدید بود اما آنطور که نشان داد، سینا به لطف تلاش و پیگیری خانواده‌اش پای روی سن عصرجدید گذاشت.

جمع‌بندی: متاسفانه در این قسمت موسیقی کپی شده گروه شصت ثانیه از موسیقی پاپ کره  که هیچ نسبت فرمی و ساختاری با فرهنگ ایرانی ندارد به مرحله بعدی راه یافت.

فصل سوم عصر جدید: قسمت ششم

 

احسان یاسین از تهران

قسمت ششم با اجرای چند زبانه این شرکت کننده آغاز شد که یکی از اجراهای متفاوت این دوره بود که چهار رای سفید دریافت کرد و به فینال راه پیدا کرد.

 

رضا توبره ریزی شانزده ساله از قزوین

شعبده‌بازی در راستای سلیقه داورانی نظیر صامتی نیست اما به این اجرا رای سفید داد. همایونفر هم درباره این اجرا گفت شعبده‌بازی را دوست ندارد و رای قرمز داد و مجید اسماعیلی که در جمیع برنامه نشان داده در برخی موارد بشدت از همایونفر تاثیر می‌پذیرد اشاره کرد که اجرای این استعداد را متوجه نشده است و رضا با رای تماشاگران از این اجرا کنار گذاشته شد.

در حق این کارگر کارواش که با دستان لرزان و مبتلا به اگزما وارد این برنامه شده بود، کمی جفا شد و سن او و تاثیرات حول اجتماعی‌اش در داوری ۴ داور لحاظ نشد.

 

مریم منفرد و امیر حسین

اجرای دوبله طنز مریم منفرد و امیر حسین یادآور سبک هجوگرایانه انجمن گویندگان جوان در دوبله فارسی است که دارای هیچ ویژگی‌ خاصی نبود و چهار رای سفید دریافت کرد تا روی صحنه عصر جدید همانطور که خانواده های دو شرکت کننده حضور داشتند مراسم خواستگاری برگزار شود و اسپانسر برنامه هزینه عروسی را تامین کند. یک اجرای ضعیف به لطف یک شوء خوب مورد توجه قرار گرفت. گویا از قبل به داوران هم گفته بودند، به این زوج رای سفید بدهند تا مراسم خواستگاری روی سن باشکوه‌تر برگزار شود.

 

مصطفی صالحی از کازرون

معرفی یک تیرانداز قهار دوباره در عصر جدید تکرار شد. استعداد قبلی در این برنامه تا قهرمانی در المپیک رفت و اجرای مصطفی صالحی این نوید را می‌داد که این برنامه همچنان به قواعدی  مثل برجسته‌های کردن استعدادهای سلحشورانه توام با سرگرم نگاه داشتن مخاطبش همچنان وفادار است.

مهمترین نکته در مورد این شرکت کننده با مهارت تیراندازی این است که او به قصد پلیس شدن در این برنامه شرکت کرد. شرکت کننده‌ای که جان افراد متعددی را نجات داده و با استعداد تیراندازی وارد این برنامه شد. نکته مهم به توجه به علاقه مصطفی برای پلیس شدن، روابط نیروی انتظامی می‌تواند در مراحل بعدی از این برنامه به عنوان رویدادی گزینشی استفاده کند.

 

بابک جوکار از روستای کوشک باقری استان فارس

نحوه ارائه راهبرد ژاله صامتیبه این استعداد  با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبرو  و حتی این داور عصر جدید با اتهام نژادپرستی در فضای مجازی مواجه شد. این حواشی برای عصر جدید با این طیف وسیع تماشاگر و مخاطب طبیعی به نظر می‌رسد و سیاست حذف موسیقی محلی و بومی که در دوره قبلی بسیار پررنگ و قابل احترام بود را با چالش‌های جدید مواجه کرد.

 

گروه سفالگران کوچک

یک اجرای متفاوت و صمیمی که بازهم بر هنر بومی و سرزمینی صحه گذاشت اما مورد توجه داوران این برنامه قرار نگرفت.

جمع‌بندی: فراز و فرودهای این برنامه با تمامی حواشی‌ با رفتن مصطفی صالحی دلاوری از استان فارس به پایان رسید.

 

گروه جنگجویان وشو از خمینی شهر اصفهان

کلید واژه کشور و دفاع از کشور در شیوه تمجید اسماعیلی نشان می‌دهد که او این گروه‌های ورزشی حاضر در عصر جدید را همچنان با گروه‌های نظامی اشتباه گرفته است. این شیوه ارزشگذاری در داوری امتدادش را از سوی اسماعیلی حفظ می‌کند تا او پاشنه آشیل این گروه داوران باشد.

 

آرمین کاووسی از آمل روستای هندوکلا، استان مازندران

ژاله صامتی اجرای خوانندگان را همچنان بر اساس اکت خواننده قضاوت کرد و نوع اجرا و حتی صدا را مورد قضاوت قرار نداد. اسماعیلی به دنبال شگفتی در این اجرا بود و این شرکت کننده هجده ساله با معرفی صحیح امین حیایی مواجه شد. حیایی در این مجموعه برنامه به اجرای محلی و بومی توجه خاص و ویژه‌ای داشت.

 

گروه روآور از تهران 

این اجرا با  ویژگی‌های متفاوتی، پانتومیم جذابی بود و از سوی اسماعیلی و همایونفر مورد اقبال قرار نگرفت. شگفتی‌آفرینی در این بخش همچنان کلید واژه‌های داور دوم بود.

فرید فراهانی از قم

اسماعیلی درباره این اجراهای موسیقیایی گفت قرار است مبنای قضاوت او در حوزه موسیقی کارن، جمعیت و حس و قلب خودم است. با اینکه همایونفر به این اجرا رنگ سفید می‌دهد، اما اسماعیلی به این اجرا رای قرمز داد تا قوانین خودش را نقض کند. امین حیایی به عنوان خواننده بازیگر این اجرا کنندگان را تائید می‌کند و علیخانی برای توجیه کردن داوری غیرفنی اسماعیلی می‌گوید این میز داوران باید به اجرای تو یک رای قرمز را می‌داد!

گروه پیشگامان از شادگان استان خوزستان

یک شعبده جمعی استاندارد از سه استعداد خوزستانی اجرا شد که متمایز بودن اجرای خود را به داوران تحمیل کردند

 

گروه بارکد از تهران

بارکد اجرای بیت باکس مناسبی نداشتند و یکی از نقاط ضعف قسمت هفتم مجموعه عصر جدید بودند. سبک موسیقی الکترونیکی که رای منفی حیایی نشان دهنده ضعف‌های این اجرا بود.

جمع‌بندی: گروه پیش‌گامان و جنگجویان از این برنامه به فینال راه یافتند و مشخص شد که ورزش‌های گروهی با هر ضعفی در اجرا از راه یافتگان به فینال هستند و موسیقی محلی و دستگاهی بازهم در این قسمت نادیده گرفته شد.

فصل سوم عصر جدید: قسمت هشتم

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

گروه ابرانسان‌ها از الیگودرز لرستان (فائزه و پوریا سرلک)

گروه ابرانسان‌های اجرای حیرت‌انگیزی ارائه کردند اما این اجرا شاخص نشد. این اجراها بیشتر با شاخص‌های قویترین مردان ایران سازگارتر است و با اینکه به زعم مجید اسماعیلی نماینده توانمندی کشور قلمداد شد اما چون این اجرا فاقد نظمی که حیایی به آن اشاره کرد، نبود با چالش عدم رای صحیح از سوی داوران مواجه شد.

 

علیرضا محمدی اهل افغانستان متولد تهران

  محمدی یکی از استدآپ‌های فوق‌العاده در این برنامه را اجرا کرد و تضادهای نامناسب فرهنگی را در قالب یک استندآپ به درستی به نمایش گذاشت. اما استندآپ علیرضا شاخص نبود و با رای تماشاگران به مرحله بعد راه یافت.

 

سید وحید موسوی خرم‌آباد لرستان

یکی از خواننده‌های موسیقی محلی که مورد اقبال گرفت و به مرحله بعد راه یافت وحید موسوی بود تا عصرجدید تمامی کم‌کاری خود را نسبت به موسیقی محلی و بومی با این انتخاب این اجرا جبران کند.

صامتی در مورد اجرای سید وحید موسوی گفت: می‌دانید که لرها حنجره بسیار خوبی دارند. صامتی در برنامه قبلی گفته بود که من برای رای دادن در حوزه موسیقی تحت تاثیر همایونفر و تماشاگران حاضر در سالن هستم. در حالیکه موسیقی اقوام و دستگاهی در حال فراموش شدن است اسماعیلی به این اجرا رای منفی داد و بابت رای منفی خود گفت:

کار هنر در جامعه نگاه کند و ببیند که چه خلایی وجود دارد و آنرا جبران کند. مثلا یک وقتایی یک جامعه خیلی شاد می شود و الکی شاد می‌شود و یک عده هنرمندانی سعی می‌کنند آن شادی بیخودی که در جامعه(شادخواری)   بوجود آمده را تعدیل کنند و با توجه به شرایطی که من الان احساس می‌کنم در منطقه شما و کشور ما وجود دارد، من تمایل شخصی‌ام به این هست که فضای شورانگیزی که در کارموسیقی باید وجود داشته باشد به عنوان مهمترین بخشی که الان یک جامعه از آن داره تاثیر می‌گیرد کم بود. من احساس می‌کنم من را متعاقد نکرد. من موسیقی حماسی دوست دارم… م.

اسماعیلی در ادامه گفت: یک کاری بکنید … الان می‌توانید این بحث شادی و شورانگیزی که در قسمت دوم کارتان بود و نتوانست قبلی را بشورد ببرد را اجرا کنید.

اسماعیلی روی دومین صندلی داوری عصرجدید  که در میان اهالی رسانه با عنوان «صندلی خاص» شناخته می‌شود، تکیه زده که احیانا داوری یا اجرای عصرجدید از مدار خارج نشود.

اسماعیلی در چنین جایگاهی یک استعداد موسیقی محلی را به عنوان نماینده کل جریان موسیقی کشور در نظر می‌گیرد و چنین آرایی را با یک کارگر ساده لوله‌کشی در میان می‌گذارد تا مخاطبان عصرجدید حیرت زده با هزاران چراغ دنبال سیدبشیر حسینی بگردد.

بشیر حسینی شاید در چند برنامه نخست در داوری و اظهارنظر دچار چند خطای فاحش شد اما در نیمه اول فصل نخست برنامه «عصرجدید» به فنون داوری هنری در حوزه استعدادیابی مسلط شد و نظراتش با سایر داوران چندان تفاوتی نداشت.

تیم سازنده عصرجدید که باید یک کرسی داوری را به صورت ثابت و سهمیه‌ای در نظر بگیرد، چه بهتر بود در فصل سوم به همان بشیر حسینی آداپته شده قناعت ‌می‌کرد تا مجید اسماعیلی با چنین بینشی و عقبه گفتمانی مخاطبان را نسبت به نماینده فکری گفتمانی افرادی با گرایش مذهبی و انقلابی بدبین نکند.

از قضا برای همین بدنه انقلابی و مذهبی رشد و توسعه موسیقی دستگاهی و نواحی بشدت ارزش محسوب می‌شود. حالا داور عصر جدید برخلاف ادعای گفتمانی ظاهری‌اش غیرمستقیم به سید وحید موسوی می‌گوید:”شادش کن تا رای سفید بدهم”

وحید هم اجرای دیگری را خواند و حین تشویق ممتد تماشاگران با متلک به اسماعیلی گفت: این اجرا توش تفنگ بود و فکر کنم از نظر شما خوب بود. اسماعیلی زمانی که با این میزانسن از هجو شدن مواجه شد، مجبور شد به «سید وحید موسوی» رای سفید بدهد.

 

ستیلا و آنیسا از شیراز

ستیلا و آنیسا یکی از اجراهای ویژه عصر جدید بودند که با به صدا درآوردن زنگ طلایی توسط همایونفر به مرحله بعد راه یافتند و این آهنگساز سخت‌گیر با فشار دادن زنگ طلایی محبوبیت خود را به عنوان یک داور سخت‌گیر اما موقع شناس تثبیت کرد. ستیلا و آنیسا به احتمال فراوان یکی از کاندیداهای کسب عنوان در برنامه عصر جدید هستند.

وقتی موسیقی عصر جدید با محتوای”پرواز و ببین و رویامو ببین” روی تصاویر این دو شرکت کننده پخش می‌شد به نظر می‌رسید، موسیقی حماسی این برنامه تنها برای این دو شرکت کننده بسیار شایسته ساخته شده است.

گروه رسا از تهران

داوران عصرجدید که در حوزه موسیقی به مسئله موسیقی سنتی، دستگاهی و نواحی یک بی توجهی چند قسمتی را  پشت سر گذاشتند با انتخاب این گروه سرود بخشی از اشتباهات خود را جبران کردند. همایونفر در یک اشتباه استراتژیک به این گروه رای قرمز داد. امین حیایی در اظهار نظرش، این گروه سرود را ستود و مدرن‌تر از گروه‌ سرودهای دهه شصت آنرا توصیف کرد.  

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

مریم ترک چزی از استان گلستان

ادای احترام این استعداد در صحنه عصر جدید از حیث هنری شاید دارای ویژگی خاصی نداشت. اما فرصتی برای او  فراهم شد تا به پدر و مادرش در یک صحنه غیرمتعارف ادای دین کند.

جمع‌بندی: گروه رسا و سید وحید موسوی با آرای منصفانه‌ای به مرحله بعدی رفتند تا نوجوانان و استعدادهای دور از پایتخت برای چندمین بار در عصر جدید فرصت درخشیدن پیدا کنند.

عصرجدید فصل سوم: قسمت نهم

سه اجرای ابتدایی قسمت نهم آنچنان چشمگیر نبودند و صحنه این برنامه برای شرکت کننده چهارم آماده شده بود.

علی برازجانی بیست ساله از شیراز

برازجانی غیر از اینکه استعداد قابل توجهی در حوزه استندآپ است، ویژگی‌های زیستی او نیز مورد توجه قرار گرفت. کارگر فروشنده‌ای که همراه با برادرش جمعا سه میلیون تومان درآمد ندارند و خانواده سه نفره برازجانی با این حداقل درآمد زندگی می‌کنند.

جمع بندی :اجرای برازجانی و گروه دپا راهی مرحله نهایی شد.

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

گروه زندگی شهرستان قائم شهر

از نیمه دوم عصرجدید موسیقی محلی و نواحی رفته رفته مورد توجه قرار گرفت. داوران متوجه این اشکال عمده شدند و به غیر از وحید موسوی که استعداد حوزه موسیقی محلی و نواحی به شمار می‌رفت، حضورگروه زندگی بارقه احیای موسیقی محلی و نواحی را دوباره زنده کرد.

 

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

میلاد روزخش جزیره کیش

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

گروه نقاشان آتش

چون این اجرا با ریتینگ ۱۴- پخش می‌شد، این امکان فراهم بود تا مجری هشدار اولیه را به مخاطبان ندهد تا مخاطبان برنامه به همان اندازه غافلگیر شوند.

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

گروه پدیده‌های ژیمناستیک (تهران و مشهد)

گروه‌های پدیده‌های ژیمناستیک هیچ کار متفاوتی روی سن انجام ندادند و مجید اسماعیلی برای تنظیم برنامه در فینال با خواست مجری مجبور شد که زنگ طلایی را در برنامه دهم فشار دهم. اسماعیلی نشان داد که نزدن زنگ طلایی یک ویژگی‌ است. با توجه به اینکه این داور روی صندلی «خاص» این برنامه می‌نشیند و باید ظاهر خود را تنظیم شده با مدار نشان دهد، حداقل باید در مورد گروه ورزش‌های باستانی و گروه‌های موسیقی نواحی و دستگاهی زنگ طلایی را به صدا می‌آورد.

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

محمد شهنواز بیست و نه از شهرقدس

اجرای شهنواز یکی از اجرای‌هایی بود که مورد توجه داوران قرار گرفت و احتمالا او به مراحل بالاتری در این برنامه صعود خواهدکرد.

در فصل جدید برنامه «عصر جدید» چه گذشت؟ /رفتن «بشیر حسینی» چه صدمه‌ای به فصل سوم عصر جدید زد؟ / «مجید اسماعیلی» به پاشنه آشیل عصرجدید تبدیل شد

حسین دانشی کهن از البرز

استعدادی که خروجی جذابی نداشت اما چنین اجرایی با اینکه ویژگی خاصی ندارد، صحنه عصرجدید را پر می‌کند و توام با لحظات خوشی برای تماشاگر هستند.

جمع‌بندی: در قسمت دهم فصل سوم میلاد روزخش و محمد شهنواز به مرحله بعدی راه یافتند.

مهمترین ویژگی فصل سوم عصرجدید، تبدیل شدن به ماه عسل است. این ویژگی از معایب عصر جدید نیست و شنیدن قصه شرکت کنندگان جذابیت‌های این برنامه را چند برابر می‌کند.

فصل سوم عصر جدید از این حیث برنامه جذابی بود که از تمامی شهرستان‌های دور در این برنامه شرکت کننده حضور داشت و برخلاف انتقادات واهی مطرح شده در فضای مجازی در دوره‌های قبل زنان، دختران جوان و نوجوان و حتی کودکان در ۱۰ قسمت پخش شده نقش ویژه‌ای را ایفا کردند.

در میان داوران انتظار نباید داشت که تمامی آنان بر اساس ضوابط و معیارهای مشخص هنری به شرکت کنندگان رای دهند. به غیر از امین حیایی که داوری بی‌نقصی را در این برنامه ارائه کرد، تغییر داورانی که ادامه حضورشان به ریزش مخاطبان عصرجدید منجر شود یک ضرورت است چرا که این مجموعه برنامه گستره مخاطب فراوانی دارد.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40442

مطالب مرتبط

02مهر
موج سواری سلبریتی ها با معاندان قابل بخشش نیست!
دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه های علمیه مطرح کرد؛

موج سواری سلبریتی ها با معاندان قابل بخشش نیست!

21اردیبهشت
مدیران جدید ۶ شبکه صداوسیما منصوب شدند
تغییرات در رسانه ملی با حکم معاون سیما؛

مدیران جدید ۶ شبکه صداوسیما منصوب شدند

14اردیبهشت
طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود
دیپلمات سابق و دبیر کنفرانس بین المللی افق نو:

طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.