• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
همزمان با نزدیک شدن به ایام ماه محرم مطرح شد:

اعلام دستورالعمل ازسرگیری سفر به عتبات از سوی عراق

  • کد خبر : 17956
  • 17 تیر 1400 - 14:31
اعلام دستورالعمل ازسرگیری سفر به عتبات از سوی عراق
در حالی که همچنان ستاد کرونا با ازسرگیری سفر به عتبات مخالف است، مسؤولان عراقی دستورالعملی برای تشرف زوار ایرانی به عراق اعلام کردند که این اقدام را می‌توان یک گام رو به جلو برای حضور ایرانیان در حماسه اربعین حسینی سال جاری دانست.

به گزارش صدای حوزه، طی هفته‌های گذشته مسؤولان عراق که فقط ویزای کاری، تجاری و تحصیلی به خارجی‌ها می‌دادند، برای برقراری سفر ایرانیان به عتبات جلساتی را برگزار کردند و حتی روز گذشته در جلسه‌ای به منظور حضور زوار ایرانی در عراق، برنامه‌ریزی‌هایی کردند. البته هنوز در زمینه پذیرش زوار در ایام اربعین به جمع‌بندی نرسیدند و قرار است در جلسات آینده به این امر بپردازند.

 عراق برای تشرف زوار ایرانی دستورالعمل صادر کرد

با این وجود، در جلسه شورای عالی بهداشت عراق که با حضور الکاظمی، نخست وزیر عراق برگزار شد، با توجه به شیوع کرونا تصمیم‌هایی برای رونق حوزه گردشگری و زیارت اخذ شد؛ به طوری که با توجه به درخواست‌های مکرر ایران در این جلسه از پذیرش زائران ایرانی خبر دادند.

مذاکرات برای اعزام ۵۰۰ موکب اربعینی ادامه دارد

با این روند، به نظر می‌رسد که امسال عراق برای پذیرش زائران ایرانی در ایام اربعین همکاری بهتری داشته باشد. البته به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه اربعین، مذاکراتی به منظور اعزام موکب‌ها به عراق انجام شده و قرار است حدود ۵۰۰ موکب در اربعین برای پذیرایی از زوار حسینی به عراق اعزام شوند و طرف عراقی هم همکاری لازم برای این منظور به عمل آورد. برهمین اساس، حدود ۲۰ هزار ایرانی در قالب موکب‌های اربعینی به عراق اعزام خواهند شد و حضور زوار نیز باید از سوی ستاد مرکزی اربعین با موافقت ستاد کرونا و طرف عراقی صورت گیرد.

کربلا

اعزام‌گروه‌های ۵ نفره به عتبات با هماهنگی

با توجه به موافقت دفتر نخست وزیری عراق با حضور زوار ایرانی، هر زائری که قصد تشرف به عتبات را دارد می‌تواند از طریق هوایی اقدام کند. البته پیش از ورود به این کشور باید جوابیه منفی آزمایش PCR داشته باشد و حتی در بدو ورود به خاک عراق ممکن است از افراد تست کرونا گرفته شود و در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش، قرنطینه می‌شود و هزینه قرنطینه نیز بر عهده فرد است.

علاوه بر این، ویزای عراق برای زائران ایرانی در گروه‌های پنج نفره صادر می‌شود که بر اساس آن افراد متقاضی باید درخواست خود را به یکی از شرکت‌های گردشگری مورد تایید شرکت‌های گردشگری عراق مکتوب کرده و پس از آن با هماهنگی آن شرکت برای سفر به عراق اقدام کنند. با این روند از آزمایش کرونا تا نحوه تردد و حضور در عراق و حتی اسکان و تغذیه نیز با هماهنگی صورت می‌پذیرد.

البته برای گروه‌های بیشتر از پنج نفر نیز قرار است بر اساس دستورالعمل ابلاغی نخست وزیری عراق، در فرودگاه‌های بغداد و نجف ویزای فرودگاهی صادر شود. همچنین گروه‌های کمتر از پنج نفر در صورت رزرو هتل برای اسکان و داشتن جوابیه آزمایش منفی کرونا می‌توانند به عتبات سفر کنند.

با این اقدام عراق ممکن است تعداد سفرهای غیرمجاز و بدون نظارت سازمان حج و زیارت به عتبات افزایش یابد. چرا که با وجود آمادگی سازمان حج و زیارت برای اعزام زائران، ستاد کرونا مجوزی در این باره نداده است.

ستاد کرونا باید مجوز برقراری اعزام به عتبات را صادر کند

در همین رابطه، صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما آمادگی کامل برای اعزام با رعایت نکات بهداشتی را داریم و در زمینه برقراری  می‌گوید: اکنون سفرهایی که به عراق صورت می‌گیرد و اعزام زائران در قالب کاروان‌های غیرمجاز، بدون رعایت نکات بهداشتی است و در بسیاری از مواقع حتی حداقل‌های بهداشتی نیز رعایت نمی‌شود. در حالی که ما با تدوین پروتکل بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت از همان اوایل شیوع کرونا آمادگی ازسرگیری سفر به عتبات را داشتیم که همچنان نیز ستاد کرونا با این سفرها به صورت رسمی مخالفت می‌کند.

حدود یک ماه قبل سخنگوی وزارت امور خارجه از برقراری محدود سفر به عتبات خبر داد و بسیاری در انتظار ازسرگیری سفر به عتبات بودند. اما همانطور که حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت اعلام کرد هیچ سفر زیارتی به عتبات به دلیل موافقت نکردن ستاد کرونا با اعزام زائران صورت نمی‌گیرد.

بین الحرمین

بر همین اساس، حتی اگر همه نهادها و سازمان‌ها نیز برای اعزام به عتبات اعلام آمادگی کنند، باز هم تا زمانی که ستاد کرونا مجوز اعزام ندهد، امکان تشرف به عتبات وجود ندارد و در صورت نپذیرفتن ستاد کرونا با ازسرگیری سفر به عتبات به صورت رسمی، به طور حتم اعزام‌های غیرمجاز افزایش می‌یابد و کسی هم امکان مقابله با سفرهای غیرقانونی را ندارد. در حالی که حتی حسین قاسمی مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تردد زائران از مرزهای زمینی عراق را ممنوع اعلام کرده بود.

سفر به عتبات از اسفند ۹۸ با شیوع کرونا متوقف شده است و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام‌ها تاکنون هیچ زائری از ابتدای شیوع کرونا اعزام نکرده است. اما اکنون با این تصمیم عراق برای پذیرش زائر با رعایت دستورالعمل خاص، در صورت نپذیرفتن ستاد کرونا برای ازسرگیری سفر به عتبات، اعزام برای کاروان‌های غیرمجاز آسان می‌شود. علاوه بر این، با توجه به گام رو به جلوی عراق برای تشرف ایرانیان به عتبات، به نظر می‌رسد که امسال یک گام تا تشرف به حماسه اربعین نزدیک می‌شویم و ممکن است در اربعین سال جاری عراق هم محدودیت‌ها را نسبت به سال گذشته کاهش دهد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=17956
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

02خرداد
پیش‌بینی تردد ۴ تا ۵ میلیون زائر اربعین از مرز مهران
فرماندار مهران طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

پیش‌بینی تردد ۴ تا ۵ میلیون زائر اربعین از مرز مهران

29اردیبهشت
برگزاری مراسم فارغ التحصیلی دختران عراقی در عتبات + عکس
30فروردین
در صورت تکرار مجدد، سکوت نخواهیم کرد
مقتدی صدر در پی حمله به خاک عراق توسط ترکیه:

در صورت تکرار مجدد، سکوت نخواهیم کرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.