به گزارش خبرنگار صدای حوزه، سرانجام بعد از اعتراضات گسترده به شیوه طرح بندی بیمه تکمیلی طلاب، معاونت سلامت و بیمههای مرکز خدمات حوزههای علمیه طی متنی بسیار دیرهنگام به برخی سوالات رایج پاسخ داد و نوشت: ” فرایند تصمیمگیری در مرکز خدمات، بادقت، شفافیت و طی مراحل متعدد کارشناسی انجام میشود.” و اما توضیح نداد که این چه نوع شفافیتی هست که رسانه های شناسنامه دار و بی شناسنامه و مستقل و غیرمستقل حوزوی دو هفته تمام اعتراض کردند ( ولو بعضا با تعابیر توهین آمیز که شایسته هم نبود) و صدایی از مرکز خدمات شنیده نشد و حال با اتمام زمان ثبت نوع طرح بیمه تکمیلی، پاسخی یک طرفه صادر شده است؛ همین قدر شفاف!
برگزاری نشست های خبری آزاد در چنین مواردی می تواند بسیار راهگشا باشد اما گویا مراکز رسمی حوزه علمیه همچنان در فضای رسانه ای دهه شصت جا مانده اند و دقت ندارند که هم اکنون در عصر شبکه های اجتماعی و قدرت گرفتن افکار عمومی زندگی می کنیم و بی خبر گذاشتن مخاطب منجر به رفع یا دفع شبهات و سوالات نخواهد شد، در چنین شرایطی افزایش قدرت رسانه های غیررسمی بیش از پیش ضروری تر به نظر می رسد تا مراکز مختلف حوزوی را وادار به پاسخگویی بهنگام کنند!
➕پاسخگویی به روش مرکز خدمات!
در این اطلاعیه آمده است:
تعهدات و پوشش های قرارداد جدید چه تغییراتی داشته است؟
سقف تعهدات جدول طرح یک سال جاری که نیاز عموم طلاب است، نسبت به سال گذشته در تمامی بندها از ۱۰۰ درصد و بیشتر افزایش داده شده است. فرانشیز (سهمی که خود بیمه شده بایستی به مرکز درمانی پرداخت کند) هم از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش داده شد. همچنین برخی از پوششها در دندانپزشکی و دارو نیز اضافه شده است.
آیا امکان خرید بیمه از سایر شرکت ها با نرخ کمتری وجود داشت یا خیر؟
طبق مقررات (آییننامه ۱/۹۴) شرکت های بیمه حق رقابت در نرخ حق بیمه های درمان ندارند و تعرفه های بیمه در جمعیت آماری بالای ۱۵ هزار نفر توسط بیمه مرکزی تعیین می شود. پس نرخ حق بیمه همه شرکت ها در این خصوص برابر است.
لازم به ذکر است وقتی رقابت در نرخ وجود ندارد، ارزیابی کیفی از شرکتها صورت میگیرد که بر اساس این ارزیابی، شرکت بیمه ما برای سال جاری نیز بهعنوان بیمهگر تعیین گردید.
چرا طرحی میانه در جداول بیمه ای موجود مد نظر قرار گرفته نشد؟
اولاً طرح یک امسال نسبت به سال قبل از حیث تعهدات به میزان جدول میانی و بلکه بیشتر، افزایش داشته است (تعهدات طرح یک از طرح دوم سال قبل هم بیشتر است) و نازل بودن حق بیمه آن به معنای کمبودن تعهدات آن نیست همچنان که در بالا توضیح داده شد.
ثانیاً جدول دوم برای عموم طراحی نشده؛ بلکه برای بیماران پرهزینه، بیماران صعبالعلاج که هزینههای درمانی ایشان سنگین است، پیشبینیشده است و این بیماران خودآگاهاند که ماهانه و سالانه چقدر هزینه دارند و قطعاً با حق بیمه مقایسه میکنند.
آیا در موضوع حمایت بهتر از هزینه های دندان پزشکی در طرح یک برنامه ایی دارید؟
مواردی جهت ارتقای خدمات دراینخصوص در دست بررسی است که در صورت تصمیمگیری نهایی اطلاعرسانی میگردد.
در پایان اطلاعیه مرکز خدمات هم آمده است که: حمایت و پوششها در بیمه عمر و حادثه نیز دوبرابر شده است که در روزهای آتی در سامانه بارگذاری میشود.