• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

3
مصاحبه صدای حوزه با رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی؛

تفکر دانش بنیان و به روز، لازمه پررنگ شدن نقش حوزه در حاکمیت است

  • کد خبر : 39861
  • 03 فروردین 1401 - 14:44
تفکر دانش بنیان و به روز، لازمه پررنگ شدن نقش حوزه در حاکمیت است
وقتی ببینند که حوزه در همه عرصه ها حرف اول را می زند و تفکر دانش بنیان دارد و قدیمی فکر نمی کند بلکه حکومتی فکر می کند؛ این باعث پررنگ شدن نقش حوزه در حاکمیت می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، آیت الله سید صمصام الدین قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و استاد درس خارج حوزه علمیه، در گفتگویی با صدای حوزه، به کیفیت ورود حوزه به مسائل حاکمیتی اشاره کرد و بیان کرد: وقتی حوزه علمیه در زمینه اقتصاد، سیاست و تربیت مبتنی بر تفکر دانش بنیان، حرف اول را بزند و سطح اندیشه کلان و حکومتی داشته باشد، پررنگ می شود و در مسائل حاکمیتی نقش محوری پیدا می کند.

وی اظهار کرد اخیرا دولت و دیگر قوا اقدام به تاسیس مراکزی تحت عنوان مرکز تحقیقات دولت، مجلس یا قوه قضائیه در قم کرده اند تا از ظرفیت های حوزه در مسائل خود استفاده کنند؛ این که روز به روز نهادهای حاکمیتی به سمت حوزه می آیند تا از ظرفیت آن بهره مند شوند و مشروعیت کارهایشان تقویت شود، اتفاق مبارکی است.

آیت الله قوامی، استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت گاهی دیده می شود که دولت ها در ساحت تشریفات و تشکیلات، روحانیت را تایید می‌کنند اما در واقعیت دیده می شود که اینطور نیست؛ مثلا در طرح مواسات، مقام معظم رهبری(مدظله) گفتند که طرح شهید سلیمانی که بصورت محله ای هست، با محوریت مساجد فعالیت کند؛ در ابتدا مخالفت شد ولی بعد گفته شد که زیر نظر مسجد می رویم ولی زیر نظر امام جماعت نه!

یا برخی می‌گویند روحانیت در زمان جنگ کجا بود؟ بعد افرادی مانند آقای ذوالنور باید بیایند تبیین کنند که نسبت شهدای روحانیت به جمعیت ایشان، از دیگر اقشار بیش تر بوده است! چرا باید چنین حرف هایی گفته شود و زمینه‌‌ی چنین سخن هایی فراهم شود؟ این موضوع خطرناکی است اما هنوز عمومی نشده و نهفته مانده است.

لزوم توجه به تفکر دانش بنیان و به روز در حوزه

وی افزود اگر حوزه در عرصه های مختلف فعال عمل کند و قوی باشد، همانطور که در سوره‌ی انعام آمده است، «فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ»، مقتدا نیز واقع خواهد شد؛ لذا اگر می‌خواهیم حضور حوزه پررنگ شود، خود ما نیز باید پررنگ شویم. وقتی ببینند که حوزه و مراکز آن در اقتصاد، سیاست، تربیت و … حرف اول را می زند و نه به نحو شعارگونه بلکه با تفکر دانش بنیان حرف می زند و قدیمی فکر نمی کند بلکه حکومتی فکر می کند؛ این باعث پررنگ شدن نقش حوزه در حاکمیت می شود و این رنگ غلبه پیدا می‌کند؛ اما اگر کم رنگ شدیم، آرام آرام به حاشیه می رویم و آنهایی که خود را کارشناس تر می‌دانند پررنگ می‌شوند.

آیت الله قوامی، رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی گفت: نباید مسئولی و مقام دولتی که برای مشورت و رهنمود گرفتن به بزرگان حوزه مراجعه می‌کند، جوابی بشنود که از حوزه مأیوس ‌شود.

این که مسئولین در دیدار با بزرگان به جای دریافت راهکار و رهنمود، از تنگی معیشت و مشکلات مردم سخن و گلایه بشنوند دردی را دوا نمی کند؛ بلکه باید در حوزه علمیه شبکه‌ ای دانش بنیان شکل بگیرد که از نظر موضوع شناسی و حکم شناسی قوی باشد و نظریه‌ ی اجرایی داشته باشد تا دیگر نهادها از آن تبعیت کنند و گرنه حوزه کم رنگ می‌شود؛ بنابراین حوزه باید پررنگ شود و البته این ظرفیت را هم دارد.

ولایت فقیه باید در حوزه تقویت شود

آیت الله قوامی اظهار داشت به نظر می رسد تیم فعلی مدیریتی حوزه بسیار فرهیخته است اما باید مقداری از این حالت که مدام به درون خود فکر کند بیرون بیاید و به فکر نظام باشد و خواسته های نظام را تامین کند؛ این طور نباشد که فقط تعدادی مقام و جایگاه را در کشور به دست بگیریم و پیشرفت نداشته باشیم که اگر چنین شد به جایی نمی رسیم؛ مثل همین الگوی ایرانی اسلامی که با وجود تاکیدات رهبری، باز هم بی سرانجام ماند.

وی خاطرنشان کرد این همه راهبردها و سند علمی و فرهنگی وجود دارد اما شاهد هستیم که جامعه از نظر فرهنگی آن طور که باید نیست؛ لذا حوزه باید به خود تلقین کند که هیچ‌وقت از سیاست و انقلاب جدا نشود و انقلابی و ولایی باشد؛ حتی مراجع آن باید تابع رهبری باشند که البته هستند؛ اما باید بیشتر شود. ولایت فقیه باید در حوزه تقویت شود چراکه مشروعیت حوزه به ولایت فقیه است.

مطالب مرتبط:

رویداد دین و حکمرانی؛ نمایانگر وحدت حوزه و دانشگاه

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39861

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

13آبان
اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!
پاسخ مدیر اندیشکده حوزه به انتقاد صدای حوزه؛

اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.