• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
به بهانه یادداشت شرق درباره تیم مذاکره کننده جدید؛

«غلبه فرمت بر متریال» پاشنه آشیل مذاکره به سبک غربگرایان

  • کد خبر : 32340
  • 10 آذر 1400 - 10:03
«غلبه فرمت بر متریال» پاشنه آشیل مذاکره به سبک غربگرایان
در هر گفت‌وگو بخشی از فنون مذاکره، همین رفتارهای متداول دیپلماتیک می‌باشد؛ از لبخند به موقع تا رنگ لباس و شیوه نشستن بر صندلی؛ اما نمی‌توان به مجموعه این رفتارها نام دیپلماسی نهاد؛ نهایتا این رفتارها "ماکتی از دیپلماسی" و مجموعه‌ای از حرکات نمایشی‌ست.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، شرق در شماره ۴۱۵۶ روزنامه خود (دوشنبه ۸ آذر) طی یادداشتی با عنوان “رئیس جدید تیم مذاکراتی ایران را بیشتر بشناسیم” به بررسی و نقد تیم جدید مذاکره‌کننده خصوصا باقری‌کنی پرداخته است.

زینب اسماعیلی علاوه بر تحلیل تیم جدید و مواضع مذاکره کنندگان در بخشی از یادداشت خود درمورد باقری کنی می‌نویسد: “خصوصیات اخلاقی و رفتاری‌اش شبیه جوانان مذهبی دهه ۵۰ و ۶۰ است؛ مردانی که خانم‌ها را مستقیم نگاه نمی‌کنند و حتی در جلسه کاری آنها را خواهر صدا می‌کنند. اگرچه برای شناخت شخصیت یک فرد این مصادیق اصلا کافی نیست، اما می‌توان تا حدودی متوجه نوع برخورد افراد شد و احتمال داد که این جنس رفتار در طرف مقابل می‌تواند فضای بسته‌ای ایجاد کند.”

او با اشاره به خاطرات مذاکره‌کنندگان برجام ادامه می‌دهد: ” کم نبود مواردی که آنها از اینکه توانستند یخ رابطه با ایرانی‌ها را بشکنند و به زبان رابطه نزدیک شوند، چقدر احساس نزدیکی می‌کردند … تیم جدید چه میزان از این هنر ارتباط دیپلماتیک بهره خواهد برد،‌ از امروز و در ماراتن وین خواهیم دید.”

علی رغم منصفانه بودن بخش هایی از یادداشت شرق اما  نوع نگاه آن، چکیده‌ای از نوع تفکر حاکم بر فضای مذاکرات در ۸ سال گذشته است.

رفتار تیم مذاکره کننده قبلی با هدایت ظریف و روحانی، نشان از غلبه یک فضای فرمیک دیپلماسی بر محتوا و اهداف مذاکره است. از دقت در سِت دکمه سردست جناب ظریف و بادی لنگویچ (Body language) مذاکره‌کنندگان گرفته، تا لبخند‌های مکرر و بعضا بی‌معنی روحانی و صدازدن طرف مذاکره کننده با اسم کوچک و یا ارسال پیام تبریک و شادباش ایام به یکدیگر…

این غلبه فرمت بر محتوا، تا جایی پیش رفت که ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده در یک عقب‌گرد آشکار عنوان کردند که هدف از مذاکرات رفع تحریم‌ها نبوده و می‌خواستیم عزت و توانمندی‌های فنی کشور حفظ شود و قطعنامه‌های شورای امنیت لغو شود!

در هر مذاکره‌ای به قول خانم اسماعیلی ” پس‌گرفتن بخشی از خاک باشد یا حق ماهیگیری در فلان رودخانه مرزی “، بخشی از فنون مذاکره، همین رفتارهای متداول دیپلماتیک می‌باشد؛ از لبخند به موقع تا رنگ لباس و شیوه نشستن بر صندلی؛ اما نمی‌توان به مجموعه این رفتارها نام دیپلماسی نهاد؛ نهایتا این رفتارها “ماکتی از دیپلماسی” و مجموعه‌ای از حرکات نمایشی‌ست.

هدایت مذاکره در ۸ سال گذشته به دست جریانی بوده که به قدری غرق در حفظ پرستیژ مذاکرات بودند که اهداف اصلی مذاکره را فراموش کرده و نه تنها تحریمی رفع نشد بلکه به قدری در رعایت آداب دیپلماتیک، افراط صورت گرفت که رفتار عراقچی دستمایه تمسخر شرمن شد!

اما یک سوال؛ آیا اینکه فردی در ایران به خانم‌ها مستقیما نگاه نمی‌کند و در جلسه کاری آنها را خواهر صدا می‌کند برایش یک نقطه ضعف در مذاکرات سطح بین‌المللی است؟! هدف اصلی از مذاکره رفع تحریم‌هاست و مذاکره‌ای که به نتیجه مطلوب نینجامد، به هدف خود نرسیده؛ امیدواریم با مذاکراتی که با کلیدواژه “نتیجه‌گرایی” همراه شده است به اهداف واقعی از مذاکره دستیابیم و مردم از منافع آن بهره‌مند گردند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32340
  • نویسنده : محمد علی بهلول زاده

مطالب مرتبط

30فروردین
در مذاکرات وین۶، برجام هم نادیده گرفته شد
گزارشی از عملکرد دولت روحانی برای احیای برجام؛

در مذاکرات وین۶، برجام هم نادیده گرفته شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.