• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
در وبینار تحولات افغانستان مطرح شد؛

حضور داعش در افغانستان با پوسته طالبان/جبهه مقاومت در افغانستان شکل خواهد گرفت/آمریکا در افغانستان ماندگار است

  • کد خبر : 22089
  • 26 مرداد 1400 - 21:10
حضور داعش در افغانستان با پوسته طالبان/جبهه مقاومت در افغانستان شکل خواهد گرفت/آمریکا در افغانستان ماندگار است
آمریکا فرودگاه کابل را در اختیار داشت و زمانی که طالبان برکابل مسلط شد به هیچ وجه به سمت فرودگاه نرفت و اصلا انگار فرودگاه را نمی‌دیدند، درحالی که تمام مقامات و شخصیت‌های مهم کشور به فرودگاهی که تحت کنترل آمریکایی‌ها بود پناه برده بودند و همین نشان دهنده توطئه آمریکا در خصوص قدرت گرفتن طالبان در افغانستان است.

در وبینار تخصصی “تحولات افغانستان از خروج آمریکا تا تسلط طالبان” به ابعاد پیدا و پنهان شکل گیری و قدرت گرفتن مجدد طالبان در افغانستان و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مقابل طالبان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام مشکور کابلی تحلیلگر سیاسی در وبینار «تحولات افغانستان از خروج آمریکا تا تسلط طالبان» با بیان اینکه امروز طالبان تغییر کرده است و اهمیت رسانه و تعامل با جهان را درک کرده است، گفت: طالب‌ها تغییر کرده‌اند و تغییر قاموس جهان است، طالبان در گذشته در زمانی که حاکم بر افغانستان بود در این کشور امنیت را حاکم کرده بود اما مشکلات و خطاها و سخت‌گیری های بسیاری هم داشت.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: قطعا طالبانی که امروز با آن مواجه هستیم مانند گذشته نیست اما تمام مشکل ما این نیست که طالبان خشونت و افراط به خرج بدهد، بلکه ماهیت وجودی طالبان است که باعث مخالفت با این گروه شده است، طالبان گروهی دست نشانده و تحت مدیریت و حمایت آمریکا است و اصل مشکل طالبان همین مسأله است.

وی ادامه داد: مشکل ما با طالبان این نیست که تحجر داشته باشند یا برای جلب مقبولیت مردم، آزادی‌های نامشروع به مردم افغانستان بدهند، طالبان تحت مدیریت پاکستانی‌ها هستند و عربستان سعودی به آنها کمک‌های مالی بسیاری می‌کند، مشکل طالبان تحجر نیست این است که برای امنیت منطقه می‌تواند خطرناک باشد.

حجت الاسلام مشکور کابلی با اشاره به اینکه نمی‌توان طالبان را در داخل جبهه مقاومت تصور کرد، افزود: طالبان فرصتی برای حضور داعش در افغانستان است، داعش امروز در افغانستان است، هیچکس نمی‌تواند منکر حضور داعش در افغانستان بشود و طالبان هم مانعی بر سر راه داعش محسوب نمی‌شود.

وی ارتباط با سازمان های جاسوسی و بی تفاوتی نسبت به تحرکات و فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان را از دیگر ایرادات جدی طالبان ارزیابی کرد و گفت: امروز گروه تروریستی جیش العدل نیز در کشور افغانستان وجود دارد و نمی‌توان منکر خطر داعش و دیگر گروه های تروریستی و وابسته به آمریکا در افغانستان، برای ایران و افغانستان بود و قطعا طالبان اراده مبارزه با داعش و دیگر گروه‌ها را هم ندارد.

در ادامه این وبینار دکتر عبدالقادر کمالی معاون جامعه المصطفی در کابل، با بیان اینکه طالبان زاییده تفکر آمریکایی و ساخته شده توسط آمریکا است، گفت: آمریکا طالبان را ایجاد کرد برای مقابله با جبهه مقاومت و مخالفین آمریکا در منطقه، طالبان زمانی قدرت را در افغانستان در دست گرفت و برخوردهای عجیبی با مردم و ادیان و مذاهب داشتند.

 

رفتار دوگانه آمریکا با دولت افغانستان و طالبان

وی ادامه داد: آمریکا برای گوشمالی دادن و محدود کردن طالبان با حمله به افغانستان در صدد تضعیف طالبان برآمد، پس از اینکه امیدها به شکل گیری یک دولت اسلامی در افغانستان زنده شد، آمریکا که بنابر فرموده امام خمینی شیطان بزرگ است روابط و رفتارهای دوگانه‌ای را با دولت افغانستان و طالبان آغاز کرد و شروع کرد در نظم و امنیت افغانستان مشکلاتی را ایجاد کند.

معاون جامعه المصطفی در کابل با اشاره به تعصبات قومی و قبیله ای کرزای رییس جمهور سابق افغانستان، اظهار کرد: کرزای طالبان را که به دست فراموشی سپرده شده بود احیا کرد، از دید او طالبان هرگز دشمن نبوده است و با اهدافی از پیش تعیین شده اقدام به احیا و قدرت بخشیدن به طالبان شد.

کمالی به ایجاد استحاله فرهنگی در افغانستان از سوی آمریکا و نیروهای غربگرا اشاره کرد و افزود: چیزی به نام ولنتاین در افغانستان وجود نداشت اما در طول ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان چنین مراسمی وارد فرهنگ مردم افغانستان شد، تلویزیون طلوع و دیگر رسانه ها بدون هیچ نوع نظارتی هرنوع محتوایی که خواستند بنابر امیال آمریکایی‌ها و غربی‌ها به خورد مردم افغانستان دادند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها عقاید و تدین مردم افغانستان را مورد حمله قرار دادند، تصریح کرد: با توطئه آمریکایی‌ها افغانستان مبتلا به فساد شدید اداری شد و در این زمینه رتبه اول دنیا را کسب کرد، مردم افغانستان مردمی متدین هستند و آمریکایی‌ها تلاش کردند تا این مردم ایمان خود را با انواع مفاسد جایگزین کنند.

 

اختلافات سران عامل گسست جامعه با حکومت افغانستان

معاون المصطفی در کابل، خاطرنشان کرد: اختلاف میان سران افغانستان یکی از مسائلی بود که به مردم افغانستان آسیب زد، هر روز بحران‌های قومی، مذهبی و حکومتی در افغانستان بیشتر می‌شد و مردم را نسبت به اداره و مدیریت کلان کشور بی اعتماد کرد، مردم افغانستان در جنگ و در مسائل نظامی قدرت خود را نشان داده اند، این مردم اهل شکست نیستند اما امروز در مقابل طالب‌ها که در جامعه و در جهان پذیرفته نیستند به سادگی در کمتر از یک ماه افغانستان را تحت کنترل می گیرند.

کمالی ایجاد انزجار عمومی از نظام افغانستان و در نتیجه تسلط طالبان بر این کشور را توطئه‌ای آمریکایی توصیف کرد و گفت: کسی حکومت افغانستان را نمی‌خواست و مردم و نظامیان می‌گفتند که این حکومت ارزش اینکه خون از دماغ ما بیاید را ندارد.

وی ایجاد محدودیت‌های جدی برای شیعیان را یکی از اقدامات طالبان برشمرد و اظهار کرد: طالبان فقه رسمی کشور را فقه حنفی می داند و اجازه نخواهد داد فقه رسمی کشور مذهب جعفری باشد و با کنار زدن تشیع، نظام فکری و فرهنگی افغانستان دگرگون خواهد شد، جوانان شیعه در افغانستان در عرصه فرهنگی و رسانه ای و علمی بسیار فعالیت‌های درخشانی داشتند و قطعا طالبان مانع فعالیت آنها خواهد شد.

طالبان انتظارات دولتها را برآورده نخواهد کرد

معاون المصطفی در کابل با اشاره به احتمال شکل گیری محور مقاومت علیه طالبان، خاطرنشان کرد: قطعا خواسته‌ها و انتظارات دولت‌ها از طالبان برآورده نخواهد شد و همین موضوع باعث تقویت محور مقاومت علیه طالبان خواهد شد، قطعا طالبان به مخالفان خود سخت خواهد گرفت و مشکلات بسیاری را برای همه ما ایجاد خواهد کرد.

کمالی طالبان را جریانی قوی اما اجیر شده عنوان کرد و گفت: متأسفانه در افغانستان شیعیان با ضعف‌های بسیار مواجه هستند، جریان مقاومت شیعه تسلیحات خود را به دولت افغانستان تحویل دادند و این در حالی است که دیگران تسلیحات بسیار زیادی را در اختیار دارند، در دره پنجشیر چندین تونل ادوات نظامی وجود دارد و دره استراتژیک پنجشیر ظرفیت محور شدن در جبهه مقاومت را دارد و احمد مسعود از مقبولیت بسیاری در میان مردم برخوردار است.

وی با بیان اینکه طالبان و آمریکا بازی پیچیده‌تر از قبل را رقم زده‌اند، تصریح کرد: آمریکا فرودگاه کابل را در اختیار داشت و زمانی که طالبان برکابل مسلط شد به هیچ وجه به سمت فرودگاه نرفت و اصلا انگار فرودگاه را نمی‌دیدند، درحالی که تمام مقامات و شخصیت‌های مهم کشور به فرودگاهی که تحت کنترل آمریکایی‌ها بود پناه برده بودند و همین نشان دهنده توطئه آمریکا در خصوص قدرت گرفتن طالبان در افغانستان است.

معاون جامعه المصطفی در کابل با اشاره به تغییرات بسیار زیاد افغانستان در دوران کنونی و ناتوانی طالبان در مدیریت و حکومت بر افغانستان، اظهار کرد: طالبان ظرفیت‌های مدیریت کشور را ندارد و قطعا مزدوران آمریکایی و غربی از طریق طالبان وارد حکومت و مدیریت کشور افغانستان خواهند شد، ساختارهای افغانستان بسیار مدرن و پیشرفته است و طالب‌ها فاقد دانش حکومت داری در همه این عرصه‌ها است.

طالبان پرچمدار مبارزه با آمریکا نیست

سید احمد موسوی مبلغ، تحلیلگر سیاسی در ادامه وبینار «تحولات افغانستان از خروج آمریکا تا تسلط طالبان» با بیان اینکه همراه با آغاز پیشروی طالبان موضع وزارت خارجه به رسمیت نشناختن طالبان به عنوان امارت اسلامی طالبان بود، گفت: اما برخی مواضع دیگر در ایران مبنی بر این بود که طالبان حاکم آینده افغانستان است و باید باب مذاکره و گفتگو و تعامل با آنها به عنوان حاکمان آینده افغانستان باز بشود.

وی در ادامه افزود: ارائه اطلاعات غلط و پیشفرض‌های غلط باعث شده بود تا چهره‌ جدیدی برای ایرانی‌ها از طالبان ایجاد بشود، اینکه تلاش می‌شود پرچمداری مقاومت ضد آمریکایی در افغانستان به طالبان نسبت داده شود و از این جهت میان آنها و جمهوری اسلامی ایران اشتراکاتی وجود دارد و این درحالی است که حقیقت با این تطهیر طالبان متفاوت است.

 

آمریکا بزرگترین شریک اقتصادی طالبان است

این تحلیلگر سیاسی، آمریکا را بزرگترین شریک اقتصادی طالبان در قاچاق مواد مخدر و اسلحه برشمرد و اظهار کرد: آمریکا طالبان را ایجاد کرده است و همچنان از آنها حمایت می‌کند و این غلط است که خیال کنیم آنها پرچمدار مبارزه با آمریکا در افغانستان هستند، هنوز هم طالبان در آمریکا بودجه و امکانات دریافت می کند.

موسوی مبلغ در ادامه افزود: آمریکا به اهداف خود در افغانستان رسیده‌ است و قصد خروج از افغانستان را هم ندارد، طی ۱۲ سال گذشته آمریکا ۵ بار اعلام کرده که از عراق خارج شده است درحالی که شاهد هستیم همچنان در عراق حضور داشته و مشغول به توطئه و عملیات نظامی است، خروج آمریکا از افغانستان هم به همین صورت است، هنوز آمریکا در افغانستان حضور داشته و در این کشور ماندنی است.

وی با بیان اینکه هدف آمریکا در افغانستان برخلاف ادعایی که داشت مبارزه با تروریسم نبود، تصریح کرد: همانطور که بایدن به صراحت اعلام کرد آمریکا برای تشکیل حکومت وارد افغانستان شده بود و قرار نیست بخاطر مردم این کشور وارد جنگ بشود، امروز آمریکا توطئه‌های جدیدی را برای افغانستان در نظر گرفته است و این به معنای این است که آمریکا به دنبال ایجاد فضای جنگ در افغانستان بدون اینکه هزینه مستقیم داشته باشد، رفته است.

 

نقش شبکه نفوذ آمریکا در طالبان و حکومت افغانستان در تحولات امروز و فردای افغانستان

تحلیلگر سیاسی ایجاد باتلاق افغاستان برای روسیه، ایران و کشورهای منطقه را از توطئه‌های آمریکا عنوان کرد و گفت: آمریکا به دنبال انتقام گیری بخاطر شکست در سوریه است، در اکثر کشورهای دنیا آمریکا از این روش استفاده می کند که بجای ایجاد ارتباط با سران کشورها از طریق شبکه‌های نفوذ در میان مدیران و مردم و بدنه حکومت اهداف خود را دنبال می‌کند، همین شیوه را در کشورهای مختلفی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا میلیاردها دلار بودجه‌ وارد افغانستان کرد و این بودجه‌ها را هرگز در اختیار دولت افغانستان قرار نگرفت بلکه مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف پروپزال خود را به سفارت آمریکا ارائه و از آن بودجه می‌گرفتند، شبکه‌های گسترده‌ای در حاکمیت و جامعه افغانستان شکل گرفته است که مشخصا از سفارت آمریکا و سازمان سیا دستور می‌گیرند و از آنجا هم حقوق دریافت کرده و تحت فرمان آمریکا هستند.

موسوی مبلغ خاطرنشان کرد: تعهدات سران طالبان اینطور نیست که افرادی که میان رده‌های طالبان هستند یا در میدان مشغول جنگ هستند لزوما از آن تبعیت کنند، سازمان سیا معتقد است شبکه‌هایی که سیا در افغانستان ایجاد کرده است می‌تواند منافع آمریکا را تأمین کند و به همین دلیل باید حضور نظامی آمریکا در افغانستان به پایان برسد.

تحلیلگر سیاسی با اشاره به خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، تصریح کرد: آمریکا به دنبال تغییر روش کنترل افغانستان است و شبکه‌های تحت نفوذ و مدیریت آمریکا در افغانستان هرکدام به روش خود به خوبی عمل کرده و دیدگاه‌های مدیریتی آمریکا را در افغانستان پیاده سازی خواهند کرد.

 

حضور گروه های سلفی و داعش در میان طالبان

وی در ادامه افزود: جریانی که در جمهوری اسلامی ایران به دنبال تطهیر طالبان است می خواهد وانمود کند طالبان در ارتباط با آمریکا و پاکستان نیستند،اما حقیقت این است که گروه‌های سلفی و افراطی در بدنه طالبان حضور دارند که فعلا زیر پرچم طالبان هستند، نیروهای جیش العدل و داعش در زیر پرچم طالبان هستند و همه اینها زمانی که لازم باشد با دستور شبکه‌های نفوذ در طالبان و افغانستان، بلافاصله تغییر موضع خواهند داد و تهدیدی برای ایران و منطقه از خاک افغانستان خواهند بود.

موسوی مبلغ با اشاره به دیدار هیأت رهبران طالبان و هیأتی از افغانستان با ایران، عنوان کرد: ایران و روسیه تدبیر کردند که فرصتی برای حضور طالبان در ساختار قدرت افغانستان ایجاد شود و از این موضوع خوشحال بودند، اما در آخرین مذاکره خواستار مشورت با گروهی در دوحه شدند، این مشورت با سازمان‌های اطلاعاتی منطقه و سیا در دوحه بود، اینچنین شد که روند مذاکرات برهم خود و طالبان در چشم برهم زدنی افغانستان را در اختیار گرفت.

وی فرار اشرف غنی را مسدود کننده مسیر گفتگو با طالبان در حکومت افغانستان توصیف کرد و گفت: ایران تا به امروز حاضر به پذیرش رسمیت طالبان نبود، اگر موجه به رسمیت شناختن طالبان ایجاد شد آیا ایران می‌تواند طالبان را به رسمیت بشناسد؟ این دوگانگی یک معضل بزرگ برای ایران است و این آش دستپخت کسانی است که به دنبال تطهیر طالبان بودند و مانعی برای پیشروی طالبان در افغانستان نبودند.

تحلیلگر سیاسی جنگ با طالبان را بسیار فرسایشی و خطرناک دانست و اظهار کرد: هرلحظه ممکن است پرچم طالبان تغییر کند، زمان زیادی نیاز نیست تا خیانت‌هایی که شبکه نفوذ و تطهیر کنندگان طالبان در حق ایران و افغانستان کردند آشکار بشود.

موسوی مبلغ با بیان اینکه حاکمان افغانستان مبتلا به اشرافی‌گری و مفاسد بسیار بودند، تصریح کرد: سران فاسد افغانستان قطعا اهل مقاومت نبوده و نیستند، برای شکل گیری مقاومت نیروهای مؤمن و شجاعی لازم است که معتقد به مقاومت باشند و این نیروها در افغانستان وجود دارند، جوانان مؤمن انقلابی افغانستان قطعا جبهه و جریان مقاومت را در این کشور شکل خواهند داد و حضور افغانستان به جبهه مقاومت افق جدیدی در جبهه مقاومت در جهان شکل خواهد داد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22089

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
ایران مقابل آمریکا پیروز شده است
اعتراف جالب مشاور ترامپ پس از 41 سال؛

ایران مقابل آمریکا پیروز شده است

19اردیبهشت
حرکت بایدن در مسیر سیاست تجاری یکجانبه‌گرای ترامپ
گزارش اندیشکده‌ آمریکایی از عملکرد دولت بایدن در حوزه تجارت؛

حرکت بایدن در مسیر سیاست تجاری یکجانبه‌گرای ترامپ

14اردیبهشت
طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود
دیپلمات سابق و دبیر کنفرانس بین المللی افق نو:

طالب‌زاده با “افق نو” دنبال فروپاشی اسرائیل در سطح جهانی بود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.