• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
در باب تریبون نماز جمعه و امام جمعه طراز مطرح شد:

به‌روز، مردمی و مطالبه‌گر؛ ویژگی‌های امام جمعه در بیان آیت الله نوری همدانی

  • کد خبر : 33990
  • 02 دی 1400 - 11:40
به‌روز، مردمی و مطالبه‌گر؛ ویژگی‌های امام جمعه در بیان آیت الله نوری همدانی
ائمه جمعه علاوه برداشتن فقاهت و تسلط بر آیات قرآن و سخنان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) باید نسبت به زمان و اوضاع کنونی جهان اسلام آگاه و بصیر باشند

به گزارش صدای حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی، دیروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و آیت الله موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه و ائمه جمعه این استان، با اشاره به جایگاه نماز جمعه در نشر معارف اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) گفتند: یکی از موهبت های نظام مقدس جمهوری اسلامی، برگزاری نماز جمعه در گوشه و کنار میهن اسلامی می باشد که فرصت های خوبی برای بیان احکام و معارف الهی و آگاهی نمودن اقشار مختلف جامعه نسبت به مسائل و موضوعات مهم منطقه و جهان اسلام ایجاد کرد که توانست نیروهای مردمی را برای رفع مشکلات و دفع توطئه های دشمنان بسیج کند.

به‌روز، مردمی، مطالبه‌گر از ویژگی های امام جمعه

این مرجع تقلید در ادامه به اهمیت جایگاه ائمه جمعه پرداختند و تاکید کردند: ائمه جمعه علاوه برداشتن فقاهت و تسلط بر آیات قرآن و سخنان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) باید نسبت به زمان و اوضاع کنونی جهان اسلام آگاه و بصیر باشند، تا مطالب به‌روز و مطابق با نیازهای جامعه برای مردم بیان کنند و مشکلات جامعه و دردهای مردم را بیان و خواسته آنها را به مسئولان برسانند و درچارچوب شرع و قانون مطالبه گری کنند.

معظم له، تفسیر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را به عنوان عالی ترین منابع برای خطبه های نماز جمعه در زمان کنونی نام بردند و گفتند: باید در جهت ترویج و نشر فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) از این کتاب ها استفاده نمود و مردم را از چشمه های زلال سخنان حضرات معصومین (علیهم السلام) بهره‌مند نمود، امروز دشمنان اسلام با تمام توان به مقابله با اسلام ناب محمدی(ص) برخاسته اند و با ایجاد شبهات به دنبال مقاصد شوم خود هستند، از این رو باید بر اساس منطق اسلام و قرآن به این شبهات پاسخ داده شود.

حضرت آیت نوری همدانی در ادامه توصیه ای به ائمه جمعه داشتند و گفتند: برای خدمت به مردم باید از تمامی ابزارها استفاده نمود و یکی از خصوصیات ائمه جمعه و روحانیت در کنار مردم بودن و متواضع بودن خصوصاً در رابطه با نسل جوان جامعه است. باید در میان مردم بود و به سخنان و درد دل های آنان گوش داد و در حد توان باید در رفع مشکلات مردم تلاش نمود.

پی نوشت:

این مطالبه دقیق و هوشمندانه آیت الله نوری از ائمه جمعه، هرچند با زبان نصیحت بود ولی کاملا جنبه رئالیستی و انتقادی داشت. هم تبیین واقعیت امروز خیلی از ائمه جماعات بود که صحبت های کلی و نه چندان اولویت دار، از تریبون نماز جمعه مطرح می‌کنند و هم دعوت به اخلاق مردم مدار بود که باز تعداد معدودی از بزرگواران از این ویژگی برخوردارند. (نقد گفتمانی و نقد منشی)

درک درستی از خط مقدم سکوهای دینی و آسیب شناسی این تریبون های هفتگی موج میزد که باید به جریان مرجعیت شیعه تبریک گفت. نزدیک شدن به مردم، درک نسل جوان، بصیر و به روز بودن، مطالبه گری در کنار فقاهت، چهار توصیه برای خروج تریبون های نماز جمعه از روال عادی و روتین کم اثرشان است که در بیانات آیت الله نوری همدانی قابل رویت بود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33990
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

22اردیبهشت
دولت تلاش خود را در ایجاد رفاه، اشتغال و بهبود معیشت مردم به کار بگیرد
01اردیبهشت
همه مسلمانان باید اهانت به قرآن، هتک قدس و کشتار مردم افغانستان را محکوم کنند
23اسفند
 بی‌خاصیت بودن سازمانهای حقوق‌بشری و اسلامی بیش از گذشته نمایان شد
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در واکنش به جنایات آل سعود پیامی صادر کردند:

 بی‌خاصیت بودن سازمانهای حقوق‌بشری و اسلامی بیش از گذشته نمایان شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.