• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
در باب تریبون نماز جمعه و امام جمعه طراز مطرح شد:

به‌روز، مردمی و مطالبه‌گر؛ ویژگی‌های امام جمعه در بیان آیت الله نوری همدانی

  • کد خبر : 33990
  • 02 دی 1400 - 11:40
به‌روز، مردمی و مطالبه‌گر؛ ویژگی‌های امام جمعه در بیان آیت الله نوری همدانی
ائمه جمعه علاوه برداشتن فقاهت و تسلط بر آیات قرآن و سخنان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) باید نسبت به زمان و اوضاع کنونی جهان اسلام آگاه و بصیر باشند

به گزارش صدای حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی، دیروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و آیت الله موسوی اصفهانی مدیر حوزه علمیه و ائمه جمعه این استان، با اشاره به جایگاه نماز جمعه در نشر معارف اسلام و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) گفتند: یکی از موهبت های نظام مقدس جمهوری اسلامی، برگزاری نماز جمعه در گوشه و کنار میهن اسلامی می باشد که فرصت های خوبی برای بیان احکام و معارف الهی و آگاهی نمودن اقشار مختلف جامعه نسبت به مسائل و موضوعات مهم منطقه و جهان اسلام ایجاد کرد که توانست نیروهای مردمی را برای رفع مشکلات و دفع توطئه های دشمنان بسیج کند.

به‌روز، مردمی، مطالبه‌گر از ویژگی های امام جمعه

این مرجع تقلید در ادامه به اهمیت جایگاه ائمه جمعه پرداختند و تاکید کردند: ائمه جمعه علاوه برداشتن فقاهت و تسلط بر آیات قرآن و سخنان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) باید نسبت به زمان و اوضاع کنونی جهان اسلام آگاه و بصیر باشند، تا مطالب به‌روز و مطابق با نیازهای جامعه برای مردم بیان کنند و مشکلات جامعه و دردهای مردم را بیان و خواسته آنها را به مسئولان برسانند و درچارچوب شرع و قانون مطالبه گری کنند.

معظم له، تفسیر قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را به عنوان عالی ترین منابع برای خطبه های نماز جمعه در زمان کنونی نام بردند و گفتند: باید در جهت ترویج و نشر فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) از این کتاب ها استفاده نمود و مردم را از چشمه های زلال سخنان حضرات معصومین (علیهم السلام) بهره‌مند نمود، امروز دشمنان اسلام با تمام توان به مقابله با اسلام ناب محمدی(ص) برخاسته اند و با ایجاد شبهات به دنبال مقاصد شوم خود هستند، از این رو باید بر اساس منطق اسلام و قرآن به این شبهات پاسخ داده شود.

حضرت آیت نوری همدانی در ادامه توصیه ای به ائمه جمعه داشتند و گفتند: برای خدمت به مردم باید از تمامی ابزارها استفاده نمود و یکی از خصوصیات ائمه جمعه و روحانیت در کنار مردم بودن و متواضع بودن خصوصاً در رابطه با نسل جوان جامعه است. باید در میان مردم بود و به سخنان و درد دل های آنان گوش داد و در حد توان باید در رفع مشکلات مردم تلاش نمود.

پی نوشت:

این مطالبه دقیق و هوشمندانه آیت الله نوری از ائمه جمعه، هرچند با زبان نصیحت بود ولی کاملا جنبه رئالیستی و انتقادی داشت. هم تبیین واقعیت امروز خیلی از ائمه جماعات بود که صحبت های کلی و نه چندان اولویت دار، از تریبون نماز جمعه مطرح می‌کنند و هم دعوت به اخلاق مردم مدار بود که باز تعداد معدودی از بزرگواران از این ویژگی برخوردارند. (نقد گفتمانی و نقد منشی)

درک درستی از خط مقدم سکوهای دینی و آسیب شناسی این تریبون های هفتگی موج میزد که باید به جریان مرجعیت شیعه تبریک گفت. نزدیک شدن به مردم، درک نسل جوان، بصیر و به روز بودن، مطالبه گری در کنار فقاهت، چهار توصیه برای خروج تریبون های نماز جمعه از روال عادی و روتین کم اثرشان است که در بیانات آیت الله نوری همدانی قابل رویت بود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33990
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

22اردیبهشت
دولت تلاش خود را در ایجاد رفاه، اشتغال و بهبود معیشت مردم به کار بگیرد
01اردیبهشت
همه مسلمانان باید اهانت به قرآن، هتک قدس و کشتار مردم افغانستان را محکوم کنند
23اسفند
 بی‌خاصیت بودن سازمانهای حقوق‌بشری و اسلامی بیش از گذشته نمایان شد
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در واکنش به جنایات آل سعود پیامی صادر کردند:

 بی‌خاصیت بودن سازمانهای حقوق‌بشری و اسلامی بیش از گذشته نمایان شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.