• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

5
نگاهی بر درس اخلاق امام جمعه موقت اصفهان در مورد لوازم طلبگی؛

تحلیل مجمل یک درس اخلاق در یک مدرسه علمیه/ اگر اهل قناعت نیستید در حوزه نمانید!

  • کد خبر : 32676
  • 15 آذر 1400 - 12:53
تحلیل مجمل یک درس اخلاق در یک مدرسه علمیه/ اگر اهل قناعت نیستید در حوزه نمانید!
طلبه باید با شور و نشاط درس بخواند، زیرا طلبه دنبال آخرت است و زندگی دنیوی را نباید دارای اهمیت بالایی بداند، در این راه طلبگی قناعت باید باشد تا حضرت مهدی (عج) مدارک طلاب را به آنان هدیه دهد، در غیر این صورت نماندن در حوزه علمیه بسیار مفیدتر است، زیرا پایان خوشی را رقم نخواهد زد.

به گزارش صدای حوزه، این روزها با بالا گرفتن مشکلات معیشتی، به نظر می رسد توصیه های اخلاقی نیز باید سمت و سوی متفاوتی به خود بگیرند. این روزها ما طلاب و روحانیون سخت نیازمند تذکرهای اخلاقی و راهکارهای معنوی برای حفظ اخلاق و معنویت و نشاط بندگی هستیم تا مبادا در کوران مشکلات اقتصادی و زندگی، دلسرد یا ناامید شویم.این روزها به اساتید اخلاقی نیازمندیم که برای ما حرف بزنند، برای امروز ما!

به عنوان نمونه دعوت طلاب به زهد اگر چه فی نفسه مشکلی ندارد و از باب ترویج اخلاق اسلامی می باشد اما با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی که این روزها طلاب و روحانیون مانند مردم، با آنها درگیر هستند و ساختارهای حوزوی هم کاری از دستشان بر نمی آید، بیان این قبیل توصیه های اخلاقی چندان مثمر ثمر نیست. بحث اخلاقی این روزها اینست که چگونه می توان در عین فقر، حفظ ایمان و نشاط معنوی کرد و یا اینکه چگونه می توان بر اضطراب های زندگی امروزی غلبه کرد؟!

در همین راستا توجه شما را به مطالعه یک درس اخلاق در یک مدرسه علمیه (با نهایت احترام به استاد اخلاق محترم) جلب می کنیم که علی رغم نکات مفید و معنوی که دارد همچنان از مشکلی که بیان شد رنج می برد:

درس اخلاق و لزوم قناعت ورزی طلاب!

آیت الله سید ابولحسن مهدوی، در مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) اصفهان در مورد لوازم طلبگی و الزامات طلبه بودن، گفت: طلاب باید یکسری الزاماتی را رعایت کنند، نخستین نکته رعایت ظواهر شرع است، یعنی آنچه که به عنوان واجب و حرام گفته شده است، رعایت شود.

وی ادامه داد: دو مورد از واجبات نماز شب و نماز اول وقت است که نماز شب واجب نیست، اما برای طلبه‌ای که می‌خواهد سیر معنوی داشته باشد، جزء واجبات بوده و بدون آن امکان ندارد.

وی تصریح کرد: طلبه باید با شور و نشاط درس بخواند، زیرا طلبه دنبال آخرت است و زندگی دنیوی را نباید دارای اهمیت بالایی بداند، در این راه طلبگی قناعت باید باشد تا حضرت مهدی (عج) مدارک طلاب را به آنان هدیه دهد، در غیر این صورت نماندن در حوزه علمیه بسیار مفیدتر است، زیرا پایان خوشی را رقم نخواهد زد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان فرازی از اوایل دعای ندبه «بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَیْهِمُ الزُّهْدَ فِی دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْیَا الدَّنِیَّهِ…» گفت: این فراز درمور انبیاء است، اما طلبه ها هم باید آن را رعایت کنند، زیرا طلاب می‌خواهند ادامه دهنده راه آنان باشند، پس متقابلا طلبه باید زهد و پرهیز را بپذیرد تا خداوند آن‌ها را در این راه قبول کند.

این استاد حوزه، لازمه دستگیری خداوند از انسان را خوشنودی او دانست و نماز اول وقت را عامل این خوشنودی دانست.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۷۲ سوره توبه تصریح کرد: خشنودی خداوند بالاتر از بهشت خداوند است و لازمه این خشنودی، خواندن نماز اول وقت است، نکته دیگری که لازمه مسیر طلبگی است، خوب خواندن دروس حوزوی است. (پ.ن صدای حوزه: طلبه متاهلی که نمی داند اجاره منزلش را چگونه تامین کند چگونه می تواند دروس حوزوی را خوب بخواند؟!)

وی با توصیه به طلاب پایه اول افزود: دروس را باید بسیار تکرار کنید تا ملکه ذهن شما گردد، در مسیر طلبگی ممارست داشته باشید که رمز موفقیت است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: گوشی های اندروید و فضاهای مجازی دارای دو مشکل بزرگ هستند، نخستین نکته وقت طلاب است که به صورت سریع عبور خواهد کرد و طلبه از آن غافل است، نکته دوم حرام های داخل فضای مجازی است، زیرا خیلی از مطالب صفحات مجازی دروغ و غیبت هستند و یا اینکه صحنه های شهوت برانگیزی وجود دارد که روح انسان را آلوده می کند.

پ.ن صدای حوزهدر باره استفاده از فضای مجازی و گوشی های اندروید هم نباید سطح آسیب پذیری را به مشاهده صحنه های شهوت انگیز یا دروغ و تهمت تقلیل داد که اتفاقا غالب طلاب مراقب این قبیل موارد هستند و آسیب بیشتر از جهت شکل گیری تفکر معیوب سایبری یا ناامیدی یا اتلاف بی رویه وقت و … می باشد. البته برای رفع این آسیب ها درست نیست که استفاده از آنها را کاملا ممنوع کنند چرا که این کار منجر به قطع اتصال طلاب از جامعه و فرهنگ عمومی خواهد شد که برای طلبه ای که می خواهد به لسان قوم صحبت کند امری است ضروری!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32676

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

06شهریور
اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود
به همت مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل؛

اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.