• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل اخبار 6242اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

اما و اگرهای بودجه دولتی حوزه علمیه مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید!

6
چرا رهبر معظم انقلاب به اشتباه آماری خود اذعان کردند؟

درسی که از آقا باید آموخت

  • کد خبر : 9718
  • 27 فروردین 1400 - 4:51
درسی که از آقا باید آموخت
بر اساس سیره امیرالمومنین علیه السلام «صداقت امام المسلمین» از مهمترین خطوط قرمز نظام اسلامی است؛ رهبر معظم انقلاب در طول امامت خود بر جامعه همیشه در مواجه با مردم صداقت رفتار و گفتار را حفظ کرده است و این رفتار نیز ادامه همان سنت حسنه است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب یک موضوع مهم دربرداشت؛ ایشان در ابتدای سخنانشان با اشاره به آماری که در سخنرانی روز اول فروردین درخصوص رتبه اقتصادی کشور بیان کردند، گفتند: “بعد از بیان این آمار، برخی افراد تذکر دادند که این آمار صحیح نیست، بر همین اساس موضوع بررسی و مشخص شد آمار مربوط به رتبه هجدهم کشور صحیح نیست و مربوط به چند سال قبل است که لازم است از افرادی که این موضوع را متذکر شدند، صمیمانه تشکر کنم.”

تبعات سخنان رهبری در مورد اشتباه آماری

همچنان که قابل پیش‌بینی بود، از لحظه انتشار این سخنان، فضای منفی رسانه‌ای علیه ایشان شکل گرفت؛ چه در رسانه‌های معاند و چه در بین مردم عادی و برخی کاربران فضای مجازی این بازتاب منفی ادامه دارد.

تزلزل جایگاه رهبری در دیگر آمار اعلامی، تقویت انگاره ناصحیح کانالیزه شدن رهبری، تمسخر و … از تبعات اولیه اعتراف به اشتباه آماری توسط معظم له بوده است ولی این اعتراف و تشکر از تذکردهندگان، شامل نکات مهمی دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

صداقت در حکمرانی

قطعا امام خامنه‌ای از تبعات این اعلام عمومی مطلع بود اما بر خلاف حکم عقل ظاهربین بسیاری از ما به گونه‌ای دیگر رفتار کرد. برای فهم رفتار رهبر معظم انقلاب، «صداقت در حکمرانی» یک کلیدواژه است.

بنابر آمار صندوق بین المللی پول، رتبه بیست و دوم اقتصاد جهان متعلق به ایران است و این یعنی تنها ۴ پله با آماری که معظم به اعلام کرده بودند تفاوت وجود داشت؛  تصور اولیه آن است که می‌شُد اصلاح اعلام این آمار را نادیده گرفت اما قطعا حجت شرعی برای این عدم اصلاح گفتار وجود ندارد.

رتبه اقتصاد

بر اساس سیره امیرالمومنین علیه السلام «صداقت امام المسلمین» از مهمترین خطوط قرمز نظام اسلامی است؛ رهبر معظم انقلاب در طول امامت خود بر جامعه همیشه در مواجه با مردم صداقت رفتار و گفتار را حفظ کرده است و این رفتار نیز ادامه همان سنت حسنه است. نمونه‌های این صداقت رفتار در ماجرای قتل‌های زنجیره‌ای، فتنه ۷۸ و ۸۸ و حادثه هواپیمای اوکراینی مشهود است.

پیامدهای مثبت رفتار رهبر معظم انقلاب

قطعا در پس بی‌اعتمادی و دلسردی اولیه مخاطبان، صداقت رهبر جامعه، تاثیر مثبت خود را در لایه‌های فکری جامعه خواهد گذاشت و در دراز مدت اعتماد به رهبری را افزایش می‌دهد؛ اما رفتار به دور از سیاست‌بازیِ ایشان نمونه دیگری از طراز رفتار اسلامی است برای تاریخ، که با صداقت و درستی هم می‌توان حکومت کرد، چرا که شرافت و سیاست دو مقوله قابل جمع است.

همچنین رفتار صادقانه رهبر معظم انقلاب در دراز مدت برای جامعه این اعتماد را ایجاد می‌کند که ایشان نه تنها تعصبی بر اطلاعات دریافتی‌شان ندارند که این اطلاعات را مورد بازبینی نیز قرار می‌دهند. علاوه بر آن  جامعه می‌داند رهبر معظم انقلاب گوش شنوایی برای منتقدین خود دارد و پذیرای آن‌ها است.

رفتار ایشان، الگوی مناسبی در مقابل فعالان سیاسی و رسانه‌ای برای انتخابات پیش‌رو است تا نه تنها از دروغ‌های مصلحتی (!) در گفتار و رفتار به دور باشند بلکه صداقت را حتی در جایی که به ظاهر به ضرر شخص یا جناح سیاسی فرد است فراموش نکنیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.