• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
گزارش مرکز آمار و کاهش سهم تفریح و سرگرمی در سبد هزینه خانوارها، تفریحات مختلف چقدر آب می خورد؟!

سهم حداکثر سه درصدی تفریح در سبک زندگی ایرانی

  • کد خبر : 31054
  • 20 آبان 1400 - 16:13
سهم حداکثر سه درصدی تفریح در سبک زندگی ایرانی
به جز هزینه اجاره بها و اقسلط، بخشی از درآمد هم برای خرج های روزمره از کرایه تاکسی یا بنزین تا خرید های سوپرمارکتی کنار بگذاریم، گاهی ممکن است در این میان به فکر سینما و تئاتر رفتن، شام خوردن بیرون از خانه، سفر رفتن، شهربازی رفتن، بیفتیم اما هزینه های بالای زندگی باعث شده آنها را فراموش کنیم!

این روزها مردم بعد از شنیدن صدای پیامک واریز حقوق سرگردان می شوند. وقتی شما هستید و مقدار معینی حقوق که باید تصمیم بگیرید در ۳۰ روز آینده آن را برای خرج کردن اولویت بندی کنید. اگر مستاجر باشید برای این که مشکلی برای ادامه حضورتان در خانه ای که می نشینید به وجود نیاید اول به دنبال شماره کارت صاحبخانه می گردید تا اجاره خانه را پرداخت کنید. بعد از آن به سراغ قسط ها می روید که معمولا برخی از آن ها چند ماهی هم عقب افتاده اند.

در ضمن باید بخشی را هم برای پرداخت قبوض کنار بگذارید تازه اگر خدای نکرده اعضای خانواده بیمار نشده باشند و الا باید بی خیال مابقی حقوق تان بشوید. احتمالا تا همین جای کار هم چیزی از حقوق تان باقی نمانده ولی بخشی را هم برای خرج های روزمره از کرایه تاکسی یا بنزین تا خرید های سوپرمارکتی کنار بگذارید. گاهی هم ممکن است در این میان به فکر سینما و تئاتر رفتن، شام خوردن بیرون از خانه، سفر رفتن، شهربازی رفتن، بیفتید اما هزینه های بالای زندگی و حقوق کم باعث شده آن ها را فراموش کنید و تفریح از زندگی شما حذف شده است.

اتفاقی که گزارش مرکز آمار هم آن را تایید می کند. اگر چه این آمار ها مربوط به چند سال و حتی یک دهه است اما بایدحتما سهم کرونا و کاهش برخی تفریحات مردم در ۲ سال گذشته  را به طور خاصی لحاظ کرد در این گزارش سعی کرده ایم در کنار آمار مرکز آمار از سهم تفریح در سبد خانوار از هزینه یک خانواده ۴ نفره برای چند تفریح خیلی ساده بنویسیم.

آمارها چه می‌گویند؟

هزینه های سالانه یک خانوار شهری به طور کلی به دو دسته هزینه های خوراکی و دخانی و هزینه های غیر خوراکی تقسیم می‌شود که بیشترین سهم در این مصرف مربوط به هزینه های غیرخوراکی است که شامل مسکن، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، تفریحات و سرگرمی و… می‌شود. آمار سال‌های ۹۱ تا ۹۹ نشان می‌دهد که در کل هزینه‌های یک خانوار شهری کمترین سهم مربوط به تفریح و سرگرمی است که هر سال نسبت به سال قبل کاهش پیدا می کند. مروری بر تغییرات هزینه خانوارها در چند سال اخیر در گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هزینه تفریح، سرگرمی و خدمات فرهنگی  در کل  هزینه خانوارها کاهشی بوده است، این ریزش در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا سال گذشته به ویژه بین خانوار شهری بسیار مشهود است. این در حالی است که در خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۶،‌ سهم تفریح و سرگرمی از کل هزینه خالص خانوارها ۲٫۸۹ درصد بوده که در ۱۳۹۷ به ۲٫۸۵ ، ۱۳۹۸ به ۲٫۴۳ و در ۱۳۹۹ به ۱٫۹۱ درصد کاهش یافته است.

تفریح

درباره خانوارهای روستایی اما تفریح و سرگرمی در سبد هزینه ها در این ۴ سال فراز و نشیب داشته اما در مجموع در سال ۱۳۹۹ با یک افت چشم گیر همراه بوده است. به طوری که سهم هزینه تفریح و سرگرمی در سال ۱۳۹۶، ۱٫۸۵ درصد از کل هزینه های خانوار روستایی بوده و در سال بعد این رقم به ۱٫۷۹ درصد کاهش پیدا می‌کند، اما در سال ۱۳۹۸،‌هزینه تفریح و سرگرمی برای خانوارهای روستایی رشد خوبی داشته و به ۲٫۸۵ درصد می رسد  ولی دوباره در سال گذشته یعنی سال ۱۳۹۹ به ۱٫۵۹ درصد از کل هزینه های خانوار کاهش پیدا می کند.

تفریح

چرا مردم کمتر برای تفریح هزینه می کنند

هرچند کرونا و محدودیت هایی مثل بسته شدن رستوران ها، تئاترها، سینماها، کنسرت ها و … در پایین آمدن هزینه تفریح و سرگرمی تاثیرگذار بوده اما نگاهی به آمار چند ساله دخل و خرج مردم نشان می دهد در ۱۰ سال اخیر ایرانی ها هر سال نسبت به سال قبل پول کمتری برای تفریح شان خرج کرده اند. گرانی و تورم در سال‌های اخیر آن چنان با شتاب در حال تاخت و تاز است که بدون آمار هم می توان به این مهم پی برد که تفریح و سرگرمی جزو آخرین اولویت های خانوار ایرانی قرار گرفته است.

با این حال در ادامه هزینه چند تفریح مثل رفتن به رستوران، سینما، کنسرت، شهربازی را برای یک خانواده ۴ نفره محاسبه کرده ایم که به خوبی نشان می دهد چرا با حقوق کارمندی و کارگری نمی شود برای  این گونه تفریح و سرگرمی هزینه کرد.هر چند تفریحات کم هزینه مثل کوهنوردی و طبیعت‌گردی است که طبعا نیاز به زمان و گاه  تخصص هایی هم دارد.

کنسرت: خیلی لاکچری 

اصلا اجازه بدهید درباره تفریح رفتن به کنسرت چیزی ننویسیم چون قیمتش آن قدر بالاست که فقط عده خاصی توان رفتن به آن را دارند چون بلیت کنسرت ها از ۲۰۰ هزار تومان به بالا ست. حالا اگر یک خانواده ۴ نفره حداقل تصمیم بگیرند به کنسرت بروند حداقل باید یک میلیون تومان فقط برای بلیت هزینه کنند تازه آن هم در صندلی های آخر.

رستوران: ۳۰۰ هزار تومان

احتمالا گاهی با اصرار بچه ها مواجه شده اید که از شما می خواهند یک وعده غذایی را بیرون از خانه میل کنید، اما برای همین وعده غذایی شما باید برای یک خانواده ۴ نفره حداقل حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید. اشتباه نکنید قرار نیست یک وعده غذای لاکچری بخورید این هزینه برای یک وعده معمولی غذای فست فودی مثل  پیتزاست که شما باید بپردازید. هر پیتزا به طور میانگین۵۰ هزار تومان است که باید به آن هزینه نوشابه و یک سیب زمینی به علاوه یک قارچ سرخ شده را هم اضافه کرد.

شهربازی: ۲۵۰ هزار تومان

شاید بگویید نه بهتر است بچه ها را به شهربازی ببریم و غذا را در خانه میل کنید اما برای همین شهربازی ساده هم حداقل باید ۲۵۰ هزار تومان هزینه کنید تازه به شرطی که به حداقل ها راضی باشید و الا می تواند هزینه بالایی روی دست شما بگذارد. مثلا ورودی کارالند ۱۰ هزار تومان است و حداقل باید ۱۰۰ هزار تومان هم برای بازی پرداخت کنید. البته برای هلیوم پارک و شهر آجری به حداقل ۵۰ هزار تومان شارژ اولیه به همراه ۱۰ هزار تومان ورودی نیاز است. 

سینما: ۲۰۰ هزار تومان

خب اصلا توی خانه هم می شود با بچه ها بازی کرد بهتر است سینما را امتحان کنید اما همین سینما رفتن هم ۲۰۰ هزار تومان برای شما هزینه به همراه خواهد داشت. از آن جایی که بلیت سینما ۲۵ هزار تومان است و اگر برای هر نفر یک پاپ کورن به علاوه یک بطری آب هم بگیرید باید به ازای هر نفر ۲۰ هزار تومان پرداخت کنید در نتیجه حداقل ۲۰۰ هزار تومان می شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31054
  • منبع : روزنامه خراسان

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.