به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، علی مهدوی در کانال ایتای مناهج نوشت:
«باید مجموعهای در حوزه ایجاد شود و اقدام به تربیت و کادر سازی برای نظام در دو رده علم و مهارتآموزی برای پذیرش مسئولیتهای مختلف کند.»
این مطلب، فرمایش آیتالله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین و دبیر شورای عالی حوزههای علمیه است. اعترافی که گویای ۴۲ سال غفلت حوزههای علمیه نسبت به نظام اسلامی است و خبر تلخی از کمکاریها در عرصه کلان سیاستگذاری حوزههای علمیه دارد؛ با وجود اینکه یکی از مطالبات امامان انقلاب، طی چهار دهه گذشته همین بوده است.
اما از این مطالبه هم که بگذریم،
حوزه برای کادرسازی و تربیت نیرو در امورات داخلی خود هم گرفتار غفلت و کمکاری بوده است!!
براستی شورای عالی چه سیاستگذاری و مصوباتی برای تربیت نیرو جهت اداره حوزه داشته است؟
طی این چند دهه چند مجتهد مدیر توانستهایم تربیت کنیم؟
مدیران کلانی که بتوانند طرحهای راهبردی و عملیاتی برای تحول حوزههای علمیه ارئه کنند و قدرت تحقق منویات و اوامر امام حوزه و مراجع معظم را داشته باشند؛
نه افرادی که نه تنها ابتکار عمل و خلاقیتی در تحول حوزه به سمت مطلوب ندارند؛ بلکه هرکجا کم میآورند دست به دامن کپی کردن قوانین دانشگاه میشوند و روز به روز حوزهها را به دانشگاه شبیهتر میکنند و از اصالتهای حوزوی، دورتر!!
نه افرادی که بجای غنا بخشیدن و ارزش دادن به مدارج علمی و مدارک تحصیلی حوزوی، خروجی عملکردشان روز به روز به مدارک دانشگاهی، ارج و عظمت بیشتری میبخشد و طلاب را به کوچ از حوزه به سمت دانشگاه سوق میدهد؛
نه افرادی که وقتی از آنها درباره خروجی حوزه مطالبه میشود، پاسخ بگویند حوزهها هم مثل دانشگاه فقط مأموریت تدریس علوم را دارند نه بیشتر!! (براستی چه قیاس ضعیف و باطلی)
نه افرادی که پیش از مسؤولیت و بعد از مسؤولیتشان هیچ فرقی به حال حوزه نداشته است و طرحی نو نداشتهاند که ارائه کنند.
بد نیست نگاهی به خروجی حوزهها در عصر حکومت اسلامی داشته باشیم!! امروز خروجی حوزهها دیگر مجتهدها نیستند؛ بلکه دکتر حجتالاسلامهایی هستند که بسیاری از آنها در حقیقت نه دکترند نه حجت الاسلام.
مطالبه امروز حوزویان از شورای محترم عالی این است که اگر امروز توان ارائه طرحها و سیاستهای کلان برای بهبود حوزهها وجود ندارد؛ لااقل سیاست و برنامهای تدبیر شود که طی آن برای فردای حوزه افراد قوی با دانشها و مهارتهای لازم مدیریتی تربیت شوند.
امروز آحاد حوزویان اعم از استاد و طلبه و حتی غیر حوزویان از جامعه مدرسین و شورای عالی مطالبهگر #بایدها هستند و این بزرگواران باید پاسخگو باشند.
در آخر اضافه میکنم حوزهها نقاط قوت و کمکهای قابل توجهی به نظام هم داشتهاند؛ اما این نوشتار به دنبال بررسی و نقد نقاط ضعف است.