به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، علیرضا قربانی مدرس و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ و رسانه در کانال ایتای خود نوشت:
سریال قورباغه را میتوان به لحاظ بسیاری از شاخصهای هنری و تکنیکی اثری فراتر از سطح فعلی فیلم و سریالهای ایرانی دانست. اما متاسفانه این سریال شدیداً ضد اخلاق است و خطشکنی عجیبی در زمینه خانواده و خشونت انجام داده است.
قورباغه و خانواده
تقریبا همه خانوادههای این سریال، وضعیتی تماما سیاه، متعفّن و کثافتآلود دارند. به عنوان نمونه در خانواده نوری، پدر او مردی همسر آزار است که همسرش بر اثر آزارهای او مرده است. به همین علت، نوری در سن نوجوانی، به کمک سروش و آباد در کمال خونسردی پدرش را در بیابان با ضربات بیل به قتل میرسانند. لیلا (خواهر ناتنی نوری که در سن کودکی است) با بیتفاوتی از آینه بغل ماشین نظارهگر قتل پدر است. در چند قسمت بعد از زبان لیلای جوان میشنویم که نوری خودش مادرم را کشت تا پدر را قاتل جلوه دهد. لیلا شخصیتی از هم گسیخته دارد. او در ویلای مجلل برادرش نوری ساکن است، اما مخفیانه به خانه نامزدش فواد و دوستان ولنگار و معتاد او رفتوآمد دارد. لیلا درگیر رابطه با مرد متاهلی به نام شمسآبادی میشود و همسر و فرزند او را به قتل میرساند و فواد را قاتل جلوه میدهد. شمسآبادی نیز مردی همسرآزار است که با کوچکترین اشتباه همسرش در رستوران، او را تهدید به ضرب و شتم و آزار شدید میکند. خانواده رامین نیز پر از تعفن است. پدر رامین در سالهای جنگ به طمع دریافت کارت جانبازی برای همسر خود، در یک صحنهسازی انگشت او را قطع کرده و مخفیانه در الکل نگه داشته است.
چرا بازنمایی خانواده مهم است؟
در یادداشتهای مختلفی به این موضوع پرداختهایم که مخدوش کردن تصویر ذهنی جامعه از خانواده، علاوه بر تاثیرات مستقیمی که بر جایگاه خانواده در ذهن افراد دارد، فهم آنان از مقولات بنیادین دین را نیز مخدوش میسازد. به عنوان نمونه در یادداشت “فرهنگ جامعه؛ دریچه اجتنابناپذیر فهم دین” بیان شد که بسیاری از مفاهیم دینی همچون امامت، با استعارههای مبتنی بر خانواده تبیین شدهاند. لذا مخدوش کردن “پدر”، به مخدوش کردن تصویر ذهنی از امام که با “الوالد الشفیق” توصیف شده، نیز میانجامد.
بازنمایی سیاه از خانواده در این سریال، نه تنها تصویر ذهنی افراد از مفهوم خانواده و عناصر و اجزای آن را مشوّش میسازد، بلکه بر فهم آنان از “خانواده ایرانی” نیز اثرگذار است. اما چگونه؟
آیا روایت داستانی متّصف به صدق و کذب میشود؟ در نگاه اول به نظر میرسد که پاسخ منفی است، زیرا اساساً روایت داستانی دلالتی بر واقعنمایی ندارد تا شانیت اتصاف به صدق و کذب داشته باشد. اما نگاه دقیقتر نشان میدهد که داستان هرچند در تکتک عناصر خود ادعای واقعنمایی ندارد، اما واجد این ادعای ضمنی است که در کلیت خود، روایتگر حال و روز زمانه خویش است. حتی در آثار فانتزی که از جهان واقعیت فاصله گرفتهاند، نیز این ادعای ضمنی وجود دارد که این روایت، نگاشتی تمثیلی از واقعیت است. روایت داستانی دلالت بر واقعنمایی دارد و این دلالت التزامی مورد قصد خالق اثر نیز قرار میگیرد. لذا اگر یک روایت داستانی سازگار با واقعیت متناظر با خود نباشد، عنوان “کذب” به دلیل وجود عناصر “اِخبار خلاف واقع” و “قصد حکایت” در مورد آن صادق است. (البته بحث دقیق فقهی این مطلب مجال دیگری میطلبد.) همچنین علاوه بر اینکه خالق اثر ادعای واقعنمایی دارد، مخاطب نیز به این ادعا توجه دارد و لذا تقسیم داستانها به راست و دروغ برایش معنادار است.
با این توجه میتوان گفت که سریال قورباغه در روایت خود از خانواده ایرانی کاذب است و به مخاطب خود تصویری دروغین از خانواده ایرانی ارائه میکند و از این جهت اثری ضد فرهنگی دارد.
قورباغه و توحّش
آنچه باعث شده این سریال را اثری در ستایش توحّش بنامیم، نه در کمّیت سکانسهای خشن و نه حتی در کیفیت خشونت آن است، هرچند که قورباغه در این دو نکته نیز خطشکن است. بلکه نکته اصلی، زمینه وقوع خشونت و حس و حال مخاطب نسبت به آن است. قورباغه داستان رقابت شیطانهای قدرتطلب و جذاب است؛ نوری باهوش و خونسرد، رامین فرصتطلب و حیلهگر و شمسآبادی دقیق و آهنین. خشونت هریک از این شخصیتها بر اساس عناصر جذابیتی که نویسنده برایشان طراحی کرده، جذاب و توجیهپذیر میشود و سبب میگردد که مخاطب حس بدی نسبت به آن نداشته باشد. رامین برادر معتاد دوستش را به قتل میرساند تا مانع فرصتطلبی او نشود. شخصیتهای شمسآبادی و نوری نیز به شدت جذاب طراحی شدهاند که سبب شده توحّش آنها در قتل فواد و سروش، با همراهی مخاطب مواجه گردد.
در حقیقت باید گفت که هومن سیدی جوکرهایی بهتر از جوکر نولان و جوکر تاد فلیپس خلق کرده که در رقابت وحشیانه با یکدیگر، داستانی مهیّج آفریدهاند و البته بازنده اصلی در این میان، اخلاق، انسانیت و خانواده است.
*لازم به ذکر میباشد انعکاس محتواهای شبکه های اجتماعی لزوما به معنای تایید آنها نمیباشد و جهت اطلاع مخاطبان پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، منتشر میشود.