• امروز : پنج شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 18 September - 2025
کل اخبار 6564

صدای حوزه امروز

جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر

11
حجت الاسلام سیدحسین مومنی در پی حواشی اخیر صحبت های نقویان مطرح کرد:

القای شبهه در مورد مسلمات فقه شیعه ممنوع!

  • کد خبر : 34894
  • 12 دی 1400 - 20:50
القای شبهه در مورد مسلمات فقه شیعه ممنوع!
حجت‌الاسلام مؤمنی: اگر تأکید بر این است که شراب نخورید، نه فقط اینکه قرآن بر آن تصریح دارد بلکه آسیب آن از جهت پزشکی نیز به اثبات رسیده است.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی  ضمن هشدار نسبت به القای شبهه درباره مسلمات فقه اسلامی گفت: قرآن می‌فرماید شیطان از مواضع مختلف هجوم می‌آورد: «ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ‏…» بر اساس این آیه، خداوند مسیر شیطان را از چهار جهت برای انسان گشوده است تا نوع بشر را در بوته آزمون قرار دهد. بر اساس روایتی در تفسیر مجمع‌البیان، معنای ورود شیطان از سمت راست برای انحراف انسان این است که امر شبهه‌ناک را که هیچ پایه و اساسی ندارد، امری معقول جلوه می‌دهد. قبح معصیت و خروج از بندگی خدا را از چشم افراد می‌اندازد. برداشت‌های جدیدی که افراد بر اساس گمان خود مطرح می‌کنند، از این جمله است.

عملی از جانب شیطان

وی افزود: قرآن به صراحت شرب خمر را فعلی پلید و از عمل شیطان معرفی کرده، می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطان‏» بعد امر به اجتناب کرده، می‌فرماید امید که رستگار شوید: «فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون.‏» حالا اگر روایتی در تضاد با این حکم قطعی خداوند مطرح می‌شود باید بدانیم آیا از جهت سند به آن خدشه‌ای وارد است یا خیر. آیا مخالفتی با کتاب و سنت قطعی اهل بیت دارد یا خیر؟ وقتی می‌خواهیم در فقه حکمی صادر کنیم، مجموع آیات و روایات را می‌بینیم. مقید و محکم و متشابه و خاص و عام را مشاهده می‌کنیم. مراجع ما به همین راحتی فتوا نمی‌دهند. رجال‌شناسی و دانستن فقه‌الحدیث و صرف و نحو گوشه دیگری از علم اجتهاد است. گذشته از آن که نفس شراب‌خواری مورد نهی عقل و طب و شریعت مقدس است؛ یعنی اگر می‌گویند شراب نخورید، نه فقط اینکه قرآن بر آن تأکید دارد بلکه آسیب آن از جهت پزشکی به اثبات رسیده است.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علیه‌السلام درباره قبح شراب گفت: حضرت می‌فرماید «اگر قطعه شرابی در چاهی بیفتد، آن چاه را پر کنند، روی آن مسجد بسازند و بر بام آن مأذنه‌ای بسازند، من بالای آن مأذنه اذان نمی‌گویم.» یا در روایتی است که «اگر قطره‌ای از شراب در چاهی بیفتد، سپس آب آن خشک شود و از زمین آن سبزه‌زاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزه‌ها نمی‌چرانم.»

القای شبهه در مورد مسلمات فقه شیعه ممنوع!

وی افزود: نکته بعد اینکه ما نباید در بیان خود طوری عمل کنیم که شبهه ایجاد شود و امری که قرآن نهی می‌کند، در برابر مخاطب سست جلوه دهیم. وقتی به صراحت از حرمت شراب سخن می‌گویند، چرا باید به گونه‌ای سخن بگوییم تا در دل مخاطب شبهه ایجاد کند. اگر مباحث به گونه‌ای مطرح شود که سبب شکستن قبح مسلمات دین شود، نوعی القای شبهه است و باید مراقبت به خرج داد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34894
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

12دی
نقویان؛ پدیده حوزوی یا سلبریتی رسانه‌ای
یادداشتی پیرامون حواشی اخیر نقویان:

نقویان؛ پدیده حوزوی یا سلبریتی رسانه‌ای

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.