• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
حجت الاسلام سیدحسین مومنی در پی حواشی اخیر صحبت های نقویان مطرح کرد:

القای شبهه در مورد مسلمات فقه شیعه ممنوع!

  • کد خبر : 34894
  • 12 دی 1400 - 20:50
القای شبهه در مورد مسلمات فقه شیعه ممنوع!
حجت‌الاسلام مؤمنی: اگر تأکید بر این است که شراب نخورید، نه فقط اینکه قرآن بر آن تصریح دارد بلکه آسیب آن از جهت پزشکی نیز به اثبات رسیده است.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی  ضمن هشدار نسبت به القای شبهه درباره مسلمات فقه اسلامی گفت: قرآن می‌فرماید شیطان از مواضع مختلف هجوم می‌آورد: «ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ‏…» بر اساس این آیه، خداوند مسیر شیطان را از چهار جهت برای انسان گشوده است تا نوع بشر را در بوته آزمون قرار دهد. بر اساس روایتی در تفسیر مجمع‌البیان، معنای ورود شیطان از سمت راست برای انحراف انسان این است که امر شبهه‌ناک را که هیچ پایه و اساسی ندارد، امری معقول جلوه می‌دهد. قبح معصیت و خروج از بندگی خدا را از چشم افراد می‌اندازد. برداشت‌های جدیدی که افراد بر اساس گمان خود مطرح می‌کنند، از این جمله است.

عملی از جانب شیطان

وی افزود: قرآن به صراحت شرب خمر را فعلی پلید و از عمل شیطان معرفی کرده، می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطان‏» بعد امر به اجتناب کرده، می‌فرماید امید که رستگار شوید: «فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون.‏» حالا اگر روایتی در تضاد با این حکم قطعی خداوند مطرح می‌شود باید بدانیم آیا از جهت سند به آن خدشه‌ای وارد است یا خیر. آیا مخالفتی با کتاب و سنت قطعی اهل بیت دارد یا خیر؟ وقتی می‌خواهیم در فقه حکمی صادر کنیم، مجموع آیات و روایات را می‌بینیم. مقید و محکم و متشابه و خاص و عام را مشاهده می‌کنیم. مراجع ما به همین راحتی فتوا نمی‌دهند. رجال‌شناسی و دانستن فقه‌الحدیث و صرف و نحو گوشه دیگری از علم اجتهاد است. گذشته از آن که نفس شراب‌خواری مورد نهی عقل و طب و شریعت مقدس است؛ یعنی اگر می‌گویند شراب نخورید، نه فقط اینکه قرآن بر آن تأکید دارد بلکه آسیب آن از جهت پزشکی به اثبات رسیده است.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علیه‌السلام درباره قبح شراب گفت: حضرت می‌فرماید «اگر قطعه شرابی در چاهی بیفتد، آن چاه را پر کنند، روی آن مسجد بسازند و بر بام آن مأذنه‌ای بسازند، من بالای آن مأذنه اذان نمی‌گویم.» یا در روایتی است که «اگر قطره‌ای از شراب در چاهی بیفتد، سپس آب آن خشک شود و از زمین آن سبزه‌زاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزه‌ها نمی‌چرانم.»

القای شبهه در مورد مسلمات فقه شیعه ممنوع!

وی افزود: نکته بعد اینکه ما نباید در بیان خود طوری عمل کنیم که شبهه ایجاد شود و امری که قرآن نهی می‌کند، در برابر مخاطب سست جلوه دهیم. وقتی به صراحت از حرمت شراب سخن می‌گویند، چرا باید به گونه‌ای سخن بگوییم تا در دل مخاطب شبهه ایجاد کند. اگر مباحث به گونه‌ای مطرح شود که سبب شکستن قبح مسلمات دین شود، نوعی القای شبهه است و باید مراقبت به خرج داد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34894
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

12دی
نقویان؛ پدیده حوزوی یا سلبریتی رسانه‌ای
یادداشتی پیرامون حواشی اخیر نقویان:

نقویان؛ پدیده حوزوی یا سلبریتی رسانه‌ای

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.