• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

8

رفتارهای درست حین صرف غذا

  • کد خبر : 8413
  • 15 فروردین 1400 - 16:30
رفتارهای درست حین صرف غذا
یکی از مواردی که نشان می دهد که ما با اصول آداب معاشرت آشنایی داریم و فردی با اتیکت هستیم رعایت آداب معاشرت در غذا خوردن است.

غذا خوردن از جمله رفتاری است که ما باید مراقب باشیم تا کسانی که با ما سر یک میز یا یک سفره نشسته اند نه تنها اذیت نشوند بلکه از هم سفره شدن با ما لذت ببرند ,با آرامش غذاشون رو میل کنند،
برای ایجاد این رفتار های درست در حین صرف غذا, نیازمند دانستن یک سری اصول و نکات هستیم که به آن آداب معاشرت در غذا خوردن می گوییم.

در این مقاله به شما آدابی رو آموزش می دهیم که هنگام غذا خوردن، هم خودتان و هم دیگران بدون احساس ناراحتی و معذب بودن غذا تون رو نوش جان کنید.

نمک و فلفل را با هم جابجا کنید

یکی از مواردی که کمتر به اون توجه میشه اینه که وقتی کسی از ما می خواهد که فقط نمک یا فلفل را به او بدهیم،ما هم فقط همان نمک یا فلفل را به دستش می رسانیم.

در صورتی که اگر بخواهیم فردی حرفه ای در اصول اتیکت نشون داده بشیم بهترش اینه که نمک و فلفل را باهم به آن شخص بدهیم.

نمک و فلفل همیشه با هم جابجا میشن و کنار هم قرار می گیرند.

با کارد، چنگال، قاشق و… به دیگران اشاره نکنید

احترام گذاشتن از جمله مواردی است که جزء ساختار اصلی آداب معاشرت (اتیکت) می باشد و حتی  در حین غذا خوردن هم رعایت این اصول الزامی است,

حتی اگر دهان بسته است  و صحبتی رد رو بدل نمی شود هم باید مراقب باشیم که رفتاری محترمانه با دیگران داشته باشیم.

چون احترام گذاشتن یا بی احترامی کردن فقط از طریق کلام نیست و ما گاهی با رفتارمون این احترام رو به دیگران میذاریم.

یکی از این بی احترامی ها می تونه اشاره کردن به دیگران با  اشیا باشه مثلا  سر کلاس درس و دانشگاه یا توی اداره با خط کش ,مداد و خودکار به دیگران اشاره کنیم یا سر میز غذا با قاشق و چنگال این کار رو انجام بدیم .
این نوع رفتار کردن هم خارج از ادب و آداب معاشرته و نوعی بی احترامی محسوب میشه.. و ممکنه باعث ناراحتی شخصی که بهش اشاره شده بشه .

پس یه نکته ی کلیدی و مهم ازآداب معاشرت هنگام غذا خوردن اینه که حتی با رفتار کوچکی مثل اشاره کردن با اشیا به دیگران , اتیکت خودمون رو خراب نکنیم.

تند تند غذا نخورید

هرچه سرعت غذا خوردن کمتر باشه هم با آرامش بیشتری می تونید غذاتون رو میل کنید( که این آرامش روی سلامتی بدن و هضم بهتر غذا تاثیر میذاره)  و هم اینکهدیگران اذیت نمیشن و  شما هم فردی با متانت نشان داده می شوید.

بعضی از افراد گله دارند از اینکه وقتی همسرشون خیلی تند غذا میخوره استرس میگیرند و نمی تونن به راحتی غذا رو تموم کنند و میگن وقتی همسرم تند غذا میخوره احساس میکنم عجله داره و هر لحظه قراره اتفاقی بیفته یا فکر می کنم یه تایمی برای غذا خوردن بهمون دادن که حتما باید سر موقع تموم بشه وگرنه غذا رو از جلومون برمیدارن و دیگه غذا گیرمون نمیاد.

پس بهتره غذامون رو با آرامش و آرام میل کنیم تا افرادی که کنار ما هستند هم اذیت نشن.

(البته این رو هم بگم که قرار نیست احساس ما وابسته به رفتار دیگران باشه و با هر رفتاری استرس و اضطراب رو به خودمون وارد کنیم اما رعایت کردن این نکات از رعایت نکردنشون بهتره و احساس بهتری رو هم به ما میدن هم به اطرافیانمون)

اینکه با سرعت مناسبی غذا بخورید خیلی مهمه و جزو نکات آداب معاشرت غذا خوردن است اما بهتره مراقب باشیم که بیش از اندازه هم یواش یواش غذا نخوریم و در واقع نه از اون طرف بیفتیم نه از این طرف, چون بیش از اندازه یواش خوردن و بازی کردن با غذا هم می تونه باعث گرفتن وقت بقیه یا بی حوصلگی شون بشه.

پس داشتن سرعت مناسب در خوردن هم یکی دیگر از آداب معاشرت در غذا خوردن هست که هم به سلامت شما کمک میکنه و هم به اتیکت تون.

با دهان پر صحبت نکنید

با دهان پر حرف زدن هم اتیکت شما رو خراب میکنه و هم باعث آزار دیگران میشه.

چون

  • هر لحظه ممکنه چیزی از دهنتون بپره بیرون و باعث خجالت کشیدنتون بشه
  • به درستی صدا تون منتقل نمیشه
  • چون لقمه توی دهنتونه پس نمیتونید به خوبی کلمات تون رو تلفظ کنید و فهم صحبت های شما برای دیگران سخت میشه
  • از طرفی هیچ کسی دوست نداره با صحنه ای مواجه بشه که شخصی با دهان پر از غذا داره صحبت میکنه که به راحتی میتونن غذای داخل دهن اون شخص رو ببینن
  • قطعا احساس خوبی از این رفتار دریافت نمیکنند و شاید براشون سخت باشه که با دیدن غذای داخل دهن شخصی که با دهان پر صحبت میکنه به خوردن غذا شون ادامه بدن.

یک سال پیش یه مهمونی دعوت شدیم که وقتی سر میز غذا نشستیم که غذا رو شروع کنیم یه نفر سریع شروع کرد به غذا خوردن و بدون توجه به اینکه هنوز لقمه توی دهنش هست شروع کرد به صحبت کردن در مورد مسائل مختلف روز دنیا,
چنان با غرور با اعتماد به نفس صحبت می کرد که لحظه ای احساس کردم ایشون سخنران یک سمینار چند هزار نفری است و من هم جزو یکی از شرکت کنندگان در این سمینار هستم,
تا اینکه یهو چند دونه برنج از داخل دهنشون بیرون پرید و گویا این ترکش هایی که از دهنش بیرون اومد ،بشقاب شخصی که کنار ایشون نشسته بودند رو هم بی نصیب نگذاشت.
در یک لحظه این شخص با اعتماد بنفس و  سخنران تبدیل شد به یک شخص خجول و بی اعتماد بنفس که از خجالت رنگ به رخ نداشت.

از طرفی شخصی که از ترکش های لقمه ایشون هم توی بشقاب شون افتاده بود اصلا احساس خوبی نداشتند و نمیدونستند غذا شون رو ادامه بدهند یا عوضش کنند.

میبینیم که رعایت نکردن یک نکته به ظاهر ساده چطور باعث بهم خوردن آرامش خود شخص و دیگران می شود.

پس بهتره اول غذای داخل دهان رو بجویم و قورت بدهیم, بعد اگر صحبتی هست به دیگران منتقل کنیم.
اینطور رفتار کردن متناسب با آداب معاشرت حین غذا خوردن هست و دیگران هم از اینکه شما مراعات آن ها را می کنید احساس بهتری به شما خواهند داشت, نسبت به زمانی که این آداب را رعایت نکنید.

با دهان پر چیزی ننوشید

شاید خیلی از ما بدونیم که با دهان پر نباید صحبت کنیم اما هستند کسانی که نمیدونن نوشیدن با دهان پر هم به همان اندازه زننده و دور از آداب معاشرت است.

خصوصا اینکه اکثر مواقعی که شخصی با دهان پر نوشیدنی می نوشه, کمی از غذای داخل دهنش به درون لیوان برمیگرده .

با دهان بسته غذا را بجوید

باز گذاشتن دهان علاوه بر اینکه محتویات داخل دهان رو به بقیه نشون میده و ممکنه هر از گاهی تیکه خیلی کوچکی از داخل دهان به بیرون بیفته, باعث میشه جویدن غذا همراه با صدا باشه و همین طور دیگران هم ناراحت بشن و مخالف با اصول آداب معاشرت در غذا خوردن می باشد.

ملچ ملوچ نکنید

غذا رو بدون صدا بجوید تا دیگران بتونن به راحتی به خوردن غذاشون ادامه بدن ..

برخلاف تصورم تعداد زیادی از من خواستند که حتما در مورد بی صدا غذا خوردن مطلبی بذارم.

عده ای می گفتند گاهی پیش میاد که از هم سفره بودن با کسانی که هنگام غذا خوردن صدای ملچ ملوچ از دهنشون در میاد اذیت میشن و سفره رو ترک میکنن یا نمیتونن به خوردن غذاشون ادامه بدن.

رعایت نکردن این نکات نشان دهنده ی این است که شخص آداب غذا خوردن را نمی داند.

پس هم دهنمون رو ببندیم و هم ملچ ملوچ نکنیم

از ظرف دیگران چیزی برندارید

اگر در سفره ظرف خورشت یا سبزی و … به هر نفر یا هر دو نفر اختصاص داده شده است در صورتی که ظرف سبزی خودتان تمام شد از ظرف دیگران چیزی برندارید.

بعضی ها عادت دارند که خیلی زود سبزی یا خورشت شون رو تموم می کنند و میرن سراغ ظرف سبزی یا خورشت شخص دیگری

این کار بسیاز زشت و زننده و شاید خودخواهی است و در واقع با این کار داریم از سهم دیگران برمیداریم تا نیاز خودمان را برطرف کنیم.

فوت کردن به غذا

یکی دیگر از آداب غذا خوردن این است که هنگام غذا خوردن اگر غذا داغ بود اجازه بدید که غذا خودش کم کم کمی سرد بشه و بعد غذاتون رو نوش جان کنید, ولی بهتره بهش فوت نکنید تا سرد بشه.

فوت کردن به غذا , ممکنه باعث بشه تا کمی از محتویات درون قاشق یا ظرف , روی میز یا روی افرادی که با شما هم سفره شده اند بریزه و علاوه بر اون معمولا وقتی به غذا فوت می کنیم صدایی تولید میشه که ممکنه دیگران رو اذیت کنه و حتی به گفته ی برخی از پرشکان این رفتار از نظر سلامتی هم توصیه نمی شود.

و در آخر اینکه فوت کردن به غذا از نظر آداب معاشرت خیلی  وجه خوبی ندارد و افراد با اتیکت این رفتار رو از خودشون بروز نمیدن.

ایجاد سرو صدا در غذا خوردن

یکی از اصول آداب معاشرت در غذا خوردن اینه که ما بتونیم غذا رو بدون ایجاد سرو صدا یا با کمترین سرو صدا میل کنیم.

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد ملچ ملوچ کردن و فوت کردن به غذا که باعث ایجاد سرو صدا می شدند هم از نظر اصول اتیکت پسندیده نیستند.

و علاوه بر آن ها بهتره مراقب باشیم تا هنگام غذا خوردن از برخورد قاشق چنگال با بشقاب یا از برخورد قاشق با دندان هایمان سرو صدا ایجاد نکنیم و آرام تر غذا رو میل کنیم.

برگ برگ سبزی خوردن

بهتره بجای اینکه سبزی رو مشتی برداریم و به دهنمون بذاریم , سبزی رو برگ برگ بخوریم تا هم نیاز نباشه دهنمون رو تا آخر باز کنیم و سبزی رو فشار بدیم داخل 
و هم اینکه با متانت و آرامش بیشتر که از آداب عذا خوردن هست خوردن رو ادامه میدیم و ظاهر بهتری تو غذا خوردن داریم.

تا پایان غذا خوردن دیگران صبر کنیم

وقتی با جمعی سر میز غذا نشسته اید, چه جمع خانوادگی و یا جمعی که همراه با مهمان باشد,
لطفا اجازه بدید تا همه غذاشون تموم بشه و بعد سفره رو ترک کنید.

وقتی شخصی غذاشو زودتر از بقیه تموم میکنه , مودبانه ترش اینه که صبر کنه تا وقتی بقیه افراد هم غذاشون تموم شد از پای سفره بلند بشه.

زودتر بلند شدن از سر سفره , وقتی که دیگران هنوز دارن غذا میخورن نوعی بی ادبی به آن افراد محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8413
  • منبع : virgool.io

مطالب مرتبط

26اردیبهشت
دوستم سندرم داون دارد
26اردیبهشت
نقطه ثقل دشمن‌ شناسی قرآنی
تمرکز بر کشاورزی؛

نقطه ثقل دشمن‌ شناسی قرآنی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.