• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

3
در دیدار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده مطرح شد؛

آیت الله فاضل لنکرانی:‌ مسائل حوزه بانوان با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حل نشده است!

  • کد خبر : 30244
  • 12 آبان 1400 - 20:19
آیت الله فاضل لنکرانی:‌ مسائل حوزه بانوان با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حل نشده است!
استاد حوزه علمیه قم:‌عده ای برای تقابل با دین نسبت های نادرستی به اسلام می زدند که یکی از مهمترین آنها القای حس منفی دین به زن به عنوان انسان درجه دوم است که در این مباحث نیز به برخی احکام مانند عدم قضاوت زنان دست می زنند که ارتباطی با نظام تکوین زن و سلامت عقل بانوان در برابر مردان ندارد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عصر دوشنبه در دیدار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف یک مقوله اصیل دینی است و باید بصورت مستمر در کتاب های درسی، دانشگاه ها، رسانه ها و مدارس و سایر نهادهای دولتی تبیین شود، افزود: اگر حجاب زن کنار گذاشته شود به تدریح زمینه آمادگی برای گناه های دیگر نیز ممکن است فراهم گردد.

وی با بیان اینکه برخی امور مربوط به زنان برای ما سبب نگرانی شده و مسائل این حوزه با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حل نشده است، یادآور شد: در گام دوم انقلاب باید برای حل مسائل مربوط به زنان و خانواده اقدامات اساسی انجام شود؛ احکام و تعالیم اسلام در خصوص زنان بسیار دقیق و باظرافت تعیین شده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: عده ای برای تقابل با دین نسبت های نادرستی به اسلام می زدند که یکی از مهمترین آنها القای حس منفی دین به زن به عنوان انسان درجه دوم است که در این مباحث نیز به برخی احکام مانند عدم قضاوت زنان دست می زنند که ارتباطی با نظام تکوین زن و سلامت عقل بانوان در برابر مردان ندارد.

وی با بیان اینکه درباره زنان مساله ای وجود ندارد که در فقه و دین ما به آن پاسخ صحیح و منطقی داده نشده باشد، گفت: در باب احکامی مانند قضاوت و یا ارث زن به هیچ وجه سخن اسلام این نیست که ارزش زن کمتر از مرد است و ما باید این باور غلط در کنج ذهن بانوان را از بین ببریم تا بتوانند به سوالات پاسخ بدهند.

فاضل لنکرانی تاکید کرد: منطق و تعالیم اسلام امر به عدالت می کند ولی جعل احکام مساله ناروایی است و گاهی ما در اسلام احکامی داریم که ربطی به عدالت ندارد؛ در برخی احکام زنان معیار و شاخص، عدالت نیست و یا بلوغ زن یا قضاوت زن ارتباطی با عدالت ندارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: اینکه اسلام به زنان توصیه می کند از برخی امور مانند قضاوت و غیره خودداری کند به دلیل منزلت و کرامتی است که به او قائل است؛ چرا که این امور به خاطر نوع مشغله ای که دارد خطرآفرین بوده و آرامش انسان را از بین می برد و اسلام در تلاش است تا چیزی آرامش زن را بر هم نزد.

انقلاب اسلامی و رشد بانوان در عرصه‌های سیاسی و علمی

به گفته وی، با انقلاب اسلامی ایران بانوان در عرصه سیاسی و علمی رشد کرده اند اما در مباحث دینی زمینه برای کار بیشتر وجود دارد و دولت و سایر نهادهای فرهنگی با بودجه های کلان باید برای این معضل چاره اندیشی کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه کتاب هایی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای پاسخ به شبهات زن ها تالیف شده است، گفت: باید یک کار اساسی در این خصوص در نهاد دولت و حکومت انجام شود.

فاضل لنکرانی گفت: اینکه به زنان اجبار کنیم در رفت و آمد به وزارتخانه ها چادر داشته باشند موافقت چندانی ندارم بلکه باید با دلایل و منطقی که وجود دارد برای زنان تبیین شود که حفظ حجاب شرعی نه فقط در ساعات اداری بلکه در تمام لحظات زندگی اجتماعی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه حوزه زن برای آنانی که دغدغه دین دارند محل نگرانی شده و باید فکری اساسی برای آن شود، ادامه داد: در این شرایط لازم است تا از میدان حرف عبور کرده و در صحنه به سئوالات و شبهات موجود پاسخ دهیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت و گو کرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30244
  • منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

08بهمن
شرط موهن و عجیب؛ برای شرکت در امتحان چادر خود را درآورید!
نامه سرگشاده دبیر ستاد امر به معروف کشور به وزیر آموزش و پرورش؛

شرط موهن و عجیب؛ برای شرکت در امتحان چادر خود را درآورید!

02شهریور
در عالم غنی‌تر و پویاتر از فقه شیعه نداریم/ بیماری کرونا و مسائلش، فقهی را به نام «فقه کرونا» به ارمغان آورد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.