• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل اخبار 6316اخبار امروز 0
14
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟

اقناع مخاطب با تکنیکی به نام ارجاع به منبع و گواهی+موشن‌گرافی

  • کد خبر : 15376
  • 22 خرداد 1400 - 13:00
اقناع مخاطب با تکنیکی به نام ارجاع به منبع و گواهی+موشن‌گرافی
رسانه‌ها برای جذب و اقناع مخاطب از تکنیک ارجاع به منبع و یا گواهی استفاده می‌کنند اما باید دقت کرد که این ارجاعات مستند بوده و به قصد گمراه کردن صورت نگرفته باشد.

به گزارش صدای حوزه، در فضای گسترده رسانه‌های امروز اقناع مخاطب با روش‌ها و استدلالات مختلفی صورت می‌گیرد. باید دقت کرد که این روش‌ها خود موجب گمراهی مخاطب نشود و علیه جریان حقیقت عمل نکند.

یکی از این تکنیک‌ها، تکنیک «ارجاع به منبع یا گواهی» است؛ در این تکنیک، رسانه‌ها برای اعتباربخشی به اخبارشان از نقل‌قول چهره‌های معروف استفاده می‌کنند.

در این شیوه، هدف این است که شخصیت‌های شناخته‌شده، فکر، برنامه یا سیاستی را تأیید یا نفی کنند؛ به این ترتیب مخاطب خود را با فرد مورد استناد یکی دانسته و باورها و ایده‌های او را به‌منزله باورها و عقاید خود می‌داند؛ در مواجهه با پیام‌های این‌چنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.

در دنیای امروز که بیشتر وقت افراد در فضای مجازی صرف می‌شود، جذب و اقناع مخاطب، یکی از اهداف رسانه‌ها است که برای رسیدن به این هدف از روش‌هایی بهره‌مند می‌شوند.

حتماً در رسانه‌ها دیده یا شنیده‌اید که رسانه از قول فردی که جایگاه ویژه‌ای از نظر اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی دارد مطالبی را بیان می‌کند تا مخاطب را برای پیروی قانع کند. به این روش تکنیک ارجاع به منبع یا گواهی خاص می‌گویند که رسانه برای اعتبار دادن به خبر خود به سراغ نقل‌قول می‌رود.

در این تکنیک، از آوازه، شهرت و یا جایگاه فرد استفاده می‌شود؛ در تکنیک استناد یا گواهی، هدف این است که مخاطب خودش را با فرد مورد استناد یکی بداند و باورها و ایده‌های او را به‌منزله باورها و عقاید خود بداند. به عبارت دیگر تکنیک استناد یا گواهی این است که شخص موردنظر ، فکر برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کند.

از تکنیک گواهی به شیوه‌های مختلف در جهت اقناع مخاطب استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی که رسانه با قشر تحصیل‌کرده مواجه باشد از این تکنیک استفاده می‌کند. به این صورت که برای تأیید محتوای خود، به‌صورت مداوم و مستمر ارجاعاتی از افراد بزرگ و شناخته شده می‌آورد و مخاطب رسانه، هیچ‌وقت از خودش نمیپرسد که آیا این ارجاعات واقعی و درست است یا نه؛ در مواجهه با پیام‌های این‌چنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=15376
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

18اردیبهشت
ما و پدیده فرهنگی حجاب
یادداشت رسیده؛

ما و پدیده فرهنگی حجاب

21فروردین
تکنیک خط موازی و اشغال در نسبت انقلاب، رسانه و علوم شناختی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.