• امروز : دوشنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 18 August - 2025
کل اخبار 6539

صدای حوزه امروز

پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟ کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت حوزه علمیه و تابلوی ایست پست‌مدرنیسم جامعه از کارِ حوزه بی‌خبر است تجلیل مدیران حوزه‌های علمیه کشور از حماسه‌آفرینی ملت ایران و تاکید بر حمایت تام از نظام و رهبری گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی!

11

نشست تخصصی «قدس از نگاه قرآن و عهدین» برگزار شد

  • کد خبر : 12373
  • 20 اردیبهشت 1400 - 20:33
نشست تخصصی «قدس از نگاه قرآن و عهدین» برگزار شد

حوزه/ نشست تخصصی «قدس از نگاه قرآن و عهدین» توسط هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، هفتاد و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «کلمه سواء» با موضوع «قدس از نگاه قرآن و عهدین»، توسط هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش این حوزه به‌ صورت مجازی برگزار شد.

دکتر عباس اشرفی، در این نشست با بیان اینکه اورشلیم در کتب مقدس معادل قدس است و مراد از کتب مقدس، متونی هستند که نزد پیروانش از تقدس و اعتبار برخوردار باشند، به تبیین دو روش کلان و خرد پرداخت و ابراز کرد: در روش کلان، ادیان هم‌خانواده نیستند و وجوه اشتراکی بین آن‌ها یافت نمی‌شود مانند بررسی وحی از دیدگاه اسلام و برهمائی اما در روش خرد، ادیان با یکدیگر هم‌ خانواده هستند مانند بررسی وحی در ادیان ابراهیمی که در این صورت مصدر آموزه‌ها واحد است.

رئیس دانشکده الهیات و معارف دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دو تصویر مثبت و منفی در عهد قدیم از اورشلیم ذکر شده که در تصویر مثبت، اورشلیم شهر آخرالزمان و شهر خوبی می‌باشد و در نگاه منفی، این شهر نکوهش شده است و مردمان آن ناسپاس معرفی‌شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از منظر عهد جدید، اورشلیم به‌ عنوان شهر عبادت یهودیان معرفی‌ شده و مکانی زمینی و مادی است و جایگاه بلندی ندارد، ادامه داد: در نگاه پولسی این شهر، اورشلیم آسمانی نام گرفت، زیرا اورشلیم سابق به بازار یهودیان تبدیل‌شده بود و از تقدس برخوردار نبود.

اشرفی با بیان اینکه اورشلیم در قرآن با نام «قدس» تعبیر شده و از ویژگی‌هایی همچون مبارک بودن، آبادانی و رونق، مقدس بودن، قبله اول مسلمین و معراج پیامبر برخوردار است، تصریح کرد: در هر سه دین، این شهر از جایگاه مهمی برخوردار و مورد تأکید است، اما در اسلام بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشکده الهیات و معارف دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با اشاره به اینکه اورشلیم از منظر قرآن تماماً مثبت معرفی‌شده است، ابراز کرد: این شهر در عهد عتیق از دو تصویر مثبت و منفی و در عهد جدید از تصویری منفی برخوردار است و باید به دست کسی باشد که حرمتش را حفظ کند؛ و آنان فرزندان حضرت ابراهیم(ع) می‌باشند که از ایمان دینی برخوردار هستند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=12373

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.