به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار در گفتوگو با خبرنگار صدای حوزه به مناسبت صدمین سالروز تاسیس حوزه علمیه قم به نسبت و ارتباط حوزه با جامعه در سده اخیر اشاره و عنوان کرد: به نظر موضوع و مسئلهای که میتواند مولفههای تغییر و تحلیل را در اختیار ما قرار دهد خود تحقق حکومت اسلامی است، اگر شما حکومت اسلامی را امتداد پروژه فکری حوزههای علمیه بدانید از این پس مسئله ارتباط با مردم را نباید در قامت یا ساختار ارتباطات شخص روحانیت و مردم تحلیل کنید. تصور کنید روحانیت رویای تاسیس حکومت داشته و همه منویات خود را از طریق حکومت به صورت مویرگی در جامعه ارائه بدهد و موفق هم شده حکومت را تأسیس کند و بستر تاثیرگذاری در جامعه را از طریق نهادهای حکومتی حداکثری کرده که در اینجا لازم هم نیست روحانیت ضرورتا خودش برای افکار و منویاتش با مردم به صورت مستقیم ارتباط بگیرد بلکه روحانیت از طریق نهادی که ایجاد کرده نه با یک قشر خاص بلکه با همه مردم ارتباط میگیرد و به گونهای همه مردم ذیل نظام و حکومت زندگی میکنند.
آیا حاکمیتی شدن روحانیت باعث دوری مردم از حوزه و روحانیت شده است
وی در پاسخ به این سوال که آیا حاکمیتی شدن روحانیت باعث دوری مردم از روحانیت شده است، بیان کرد: این سوال مسئلهای را پیش فرض گرفته که هرجا حکومتی باشد مردم نیستند و جدایی بین مردم و حکومت را پیشفرض گرفته در حالیکه دغدغه روحانیت این بوده که دین را در جامعه برای مردم اقامه کند؛ در واقع حکومت، عقلانیتی در دستگاه نظریه پردازی دینی دارد و به خاطر همان عقلانیت در تمام قرون قبل از انقلاب اسلامی مبارزه و تلاش کردهایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: ما رابطه با مردم را قرنها تجربه کردهبودیم که سطحی دارد و قرنها تجربه ارتباط با مردم را در خارج از سطح حکومت داشتهایم ولی درک عالمان دینی ما و مردم ما این بود که این نوع رابطه ظرفیت حداقلی برای ما ایجاد میکند و همه دغدغههای دین را نمیتواند جلو ببرد و به دلیل این عقلانیت و درک به سوی اقامه حکومت حرکت کردیم و با حکومت، ظرفیت روحانیت برای ارتباط با مردم و تاثیرگذاری در پروژه اقامه دین افزایش پیدا کرده است.
استادحوزهعلمیه قم ضمن بیان قدمت یازده قرنی حوزهها مطرح کرد: حوزه علمیه بعد از غیبت امام زمان(عج) تا پیروزی انقلاب اسلامی قدمت یازده قرنی دارد که در غیبت ارتباط با حکومت شکل گرفته و بسط پیدا کرده و نباید انتظار داشت در عرض نیم سده تمام محتواها،دغدغهها و ریلها، سیاق حکومتی به خود بگیرد!
حجتالاسلام والمسلمین رهدار به جریان فقه معاصر در حوزه اشاره و عنوان کرد: با پررنگ شدن جریان فقه معاصر در حوزه میتوانید بررسی کنید که اساتید فقه معاصر آیا با حکومت ارتباط دارند یا نه، وسط حوزه اساتیدی به مسائل مهم حکومتی میپردازند با اینکه سمت و پست حکومتی و ارتباط حکومتی هم ندارند اما مسائل حکومتی را حل میکنند. البته ما بر این باوریم که روحانیون و طلاب اگر حس کمک و دغدغه حاکمیتی داشته باشند و در خودآگاه آنها چنین حسی باشد حتما نسبت به مسائل حکومت جدی تر فکر میکنند و قطعا خروجی آنها خاص میشود و شتاب آنها جهت کمک نظری به حاکمیت بیشتر میشود.
وی ادامه داد: حکومت اسلامی ظرفیتهای قبل از خودش را نابود نکرده بلکه به تمام ظرفیتهای موجود قبل از خودش، بعد جدید اضافه کرده است. برای مثال قبل از انقلاب همه علمای ما موضوع صلاه، حج، زکات را بیان میکردند و اینگونه نیست که در حال حاضر مردم به این موارد نیاز نداشته باشند اما اینها مسئلههای خاکریز ما نیست و در همین موضوعات ابوابی هستند که در مسئله خاکریز مطرح میشود که طلاب اغلب با مسائل خاکریز ارتباط نمیگیرند و نمیتوانند پاسخ بدهند اما کار اینها به ظرفیتهای انقلاب معطوف هست و میتواند کمک کند.
وی در ادامه افزود: ما معتقدیم وقتی انقلاب اسلامی به وجود آمده چتری و فضایی را باز کرده که حتی همان موضوعات و زمینه که در گذشته بودند در نسبت این چتر و فضا ماهیتشان تغییر میکند و فضای جامعه همان فضای زیست دینی بوده و الان فضای زیست جامعه به دلیل چتر حاکمیت ویرایش متفاوتی گرفته و ماهیت جدیدی گرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ضمن بیان اهمیت حوزه و نقش آن در قبل و بعد انقلاب اسلامی و اینکه آیا حوزه بعد از انقلاب نیز در امتداد راه مرحوم حائری پیش رفته مطرح کرد: من معتقدم حوزهی بعد از انقلاب در طول حوزهی قبل انقلاب است، یعنی حضرت امام حوزه قبل از انقلاب را جهش داده لذا همه ظرفیتهای حوزه قبل از انقلاب به حوزه بعد از انقلاب انتقال پیدا کرده و همچنین دغدغهها کلان شده و در عینحال پیچیده و گسترده نیز شده است.
حجتالاسلام والمسلمین رهدار ادامه داد: مسائل جدیدی در حکومت به وجود آمده و اگر حکومت ما همان حکومت سابق بود بیشتر مسائل بدون استفتاء بوده و حکومت هیچوقت پروژههای علم خود را با دین عجین نمیکرد، ولی الان برای مثال نظام پزشکی ما در مسئلهی خودش از فقها استفتاء میکند.
صوت کامل این گفتگو در کانال صدای حوزه: