• امروز : جمعه - ۱۶ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Friday - 7 November - 2025
کل اخبار 6602

صدای حوزه امروز

نظام آموزشی و منابع درسی حوزه علمیه نجف تبیین تفاوت‌های میان استنباط فقهی رایج و استنباط معارف تبلیغی وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود! افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید

9
طی یادداشتی بررسی شد؛

جریان قرآن بسنده

  • کد خبر : 45615
  • 26 آذر 1403 - 20:07
جریان قرآن بسنده
قرآن بسنده ها قرآن را به عنوان تنها منبع قانون گذاری و تشریع می دانند.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علی محمدی هوشیار، طی یادداشتی جریان قرآن بسنده را بصورت خلاصه بررسی نموده اند که در ادامه مطالعه می نمایید:

مبانی و باورهای کلی قرآن بسندگان یا قرآنیون عبارتند از:

۱. قرآن بسنده ها قرآن را به عنوان تنها منبع قانون گذاری و تشریع می دانند

۲. از نظر قرآن بسنده ها، احادیث قابلیت اعتقاد سازی یا حکم سازی ندارند و به دو گروه کلی تقسیم میشوند:

  • تشریعی: به احکام واجب و حرام و تکالیفی تصریح دارد که در قرآن نیست. مانند حکم اعدام مرتد، سنگسار و…
  • غیرتشریعی:
    الف_یا مجملات قرآن را تشریح و تبیین میکند مانند نماز و حج و..
    ب_یا تکرار آموز های ارشادی قرآن کریم است؛ مانند رعایت تقوا و…
    ج_یا در مقام تفسیر یک آیه هستند.

همه قرآن بسنده ها احادیث تشریعی را جعلی میدانند.

اما درباره احادیث غیر تشریعی اختلاف نظر دارند.

درباره احادیث تفسیری: آن دسته از روایاتی که دلیلی برای آن بیان نشده را جعلی می دانند. مانند روایت جناب جابر که میگوید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: منظور از اولی الامر در ۵۹ نساء ۱۲ امام معصوم است.

آموزه های قرآن بسنده ها:

  1. پیامبر اکرم(ص) را خلیفه الله نمی‌دانند
  2. ائمه اطهار(ع) را و حتی خلفای اهل سنت را به عنوان خلیفه رسول خدا(ص) نمی شناسند.
  3. باوری به مقوله عصمت ندارند.
  4. توسل به اهل بیت(ع) را شرک می دانند
  5. هیچ اعتقادی به اجتهاد و تقلید و… ندارند.
  6. دارای فقه متفاوت و مستقلی هستند.
  7. خود را شیعه یا سنی نمی دانند، حتی داخل در سایر جریان های انحرافی مانند وهابیت و… نیستند.
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45615
  • نویسنده : حجت الاسلام علی محمدی هوشیار

مطالب مرتبط

16آبان
میرزای نایینی؛ معمار عقلانیت ولایی و مشروعیت مردم‌سالار در فقه شیعه
15آبان
از نتایج بکارگیری طلاب بدون فرهنگ‌سازی!
تذکری در جهت تقدم فرهنگ بر بروکراسی؛

از نتایج بکارگیری طلاب بدون فرهنگ‌سازی!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.