• امروز : سه شنبه - ۲۵ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Tuesday - 16 September - 2025
کل اخبار 6560

صدای حوزه امروز

راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟

7
طی یادداشتی بررسی شد؛

جریان قرآن بسنده

  • کد خبر : 45615
  • 26 آذر 1403 - 20:07
جریان قرآن بسنده
قرآن بسنده ها قرآن را به عنوان تنها منبع قانون گذاری و تشریع می دانند.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علی محمدی هوشیار، طی یادداشتی جریان قرآن بسنده را بصورت خلاصه بررسی نموده اند که در ادامه مطالعه می نمایید:

مبانی و باورهای کلی قرآن بسندگان یا قرآنیون عبارتند از:

۱. قرآن بسنده ها قرآن را به عنوان تنها منبع قانون گذاری و تشریع می دانند

۲. از نظر قرآن بسنده ها، احادیث قابلیت اعتقاد سازی یا حکم سازی ندارند و به دو گروه کلی تقسیم میشوند:

  • تشریعی: به احکام واجب و حرام و تکالیفی تصریح دارد که در قرآن نیست. مانند حکم اعدام مرتد، سنگسار و…
  • غیرتشریعی:
    الف_یا مجملات قرآن را تشریح و تبیین میکند مانند نماز و حج و..
    ب_یا تکرار آموز های ارشادی قرآن کریم است؛ مانند رعایت تقوا و…
    ج_یا در مقام تفسیر یک آیه هستند.

همه قرآن بسنده ها احادیث تشریعی را جعلی میدانند.

اما درباره احادیث غیر تشریعی اختلاف نظر دارند.

درباره احادیث تفسیری: آن دسته از روایاتی که دلیلی برای آن بیان نشده را جعلی می دانند. مانند روایت جناب جابر که میگوید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: منظور از اولی الامر در ۵۹ نساء ۱۲ امام معصوم است.

آموزه های قرآن بسنده ها:

  1. پیامبر اکرم(ص) را خلیفه الله نمی‌دانند
  2. ائمه اطهار(ع) را و حتی خلفای اهل سنت را به عنوان خلیفه رسول خدا(ص) نمی شناسند.
  3. باوری به مقوله عصمت ندارند.
  4. توسل به اهل بیت(ع) را شرک می دانند
  5. هیچ اعتقادی به اجتهاد و تقلید و… ندارند.
  6. دارای فقه متفاوت و مستقلی هستند.
  7. خود را شیعه یا سنی نمی دانند، حتی داخل در سایر جریان های انحرافی مانند وهابیت و… نیستند.
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=45615
  • نویسنده : حجت الاسلام علی محمدی هوشیار

مطالب مرتبط

24شهریور
وفاق یا واگذاری میدان؟
نقدی بر سیاست فرهنگی دولت در قبال بی‌حجابی؛

وفاق یا واگذاری میدان؟

23شهریور
وقتی سعی دارند عناوین مذهبی را از معانی بلندشان خالی کنند؛ کلکسیون رفتارهای حرام در بوستان نهج البلاغه تهران!
جولان اباحه گری در غیبت گروه های فرهنگی خودجوش، بی عملی دستگاه های فرهنگی و تضعیف ضرب شصت های امنیتی؛

وقتی سعی دارند عناوین مذهبی را از معانی بلندشان خالی کنند؛ کلکسیون رفتارهای حرام در بوستان نهج البلاغه تهران!

23شهریور
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: ایرانی ها همچنان دست به وقف هستند!
وقتی برنامه "بدون تعارف" هم اهل تعارف و فرار از چالش می شود؛

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: ایرانی ها همچنان دست به وقف هستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.