به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علی محمدی هوشیار، طی یادداشتی جریان قرآن بسنده را بصورت خلاصه بررسی نموده اند که در ادامه مطالعه می نمایید:
مبانی و باورهای کلی قرآن بسندگان یا قرآنیون عبارتند از:
۱. قرآن بسنده ها قرآن را به عنوان تنها منبع قانون گذاری و تشریع می دانند
۲. از نظر قرآن بسنده ها، احادیث قابلیت اعتقاد سازی یا حکم سازی ندارند و به دو گروه کلی تقسیم میشوند:
- تشریعی: به احکام واجب و حرام و تکالیفی تصریح دارد که در قرآن نیست. مانند حکم اعدام مرتد، سنگسار و…
- غیرتشریعی:
الف_یا مجملات قرآن را تشریح و تبیین میکند مانند نماز و حج و..
ب_یا تکرار آموز های ارشادی قرآن کریم است؛ مانند رعایت تقوا و…
ج_یا در مقام تفسیر یک آیه هستند.
همه قرآن بسنده ها احادیث تشریعی را جعلی میدانند.
اما درباره احادیث غیر تشریعی اختلاف نظر دارند.
درباره احادیث تفسیری: آن دسته از روایاتی که دلیلی برای آن بیان نشده را جعلی می دانند. مانند روایت جناب جابر که میگوید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: منظور از اولی الامر در ۵۹ نساء ۱۲ امام معصوم است.
آموزه های قرآن بسنده ها:
- پیامبر اکرم(ص) را خلیفه الله نمیدانند
- ائمه اطهار(ع) را و حتی خلفای اهل سنت را به عنوان خلیفه رسول خدا(ص) نمی شناسند.
- باوری به مقوله عصمت ندارند.
- توسل به اهل بیت(ع) را شرک می دانند
- هیچ اعتقادی به اجتهاد و تقلید و… ندارند.
- دارای فقه متفاوت و مستقلی هستند.
- خود را شیعه یا سنی نمی دانند، حتی داخل در سایر جریان های انحرافی مانند وهابیت و… نیستند.