• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
در گفت‌وگو با جانشین رئیس پلیس پایتخت مطرح شد؛

اثر ماه رمضان در کاهش نزاع و درگیری

  • کد خبر : 40596
  • 22 فروردین 1401 - 16:28
اثر ماه رمضان در کاهش نزاع و درگیری
جانشین رئیس پلیس پایتخت از کاهش نزاع و درگیری در ماه رمضان خبر داد و گفت: برای برقراری امنیت ویژه ماه مبارک رمضان، گشت‌های محسوس و نامحسوس در سطح شهر را به کارگیری کرده‌ایم.

به گزارش صدای حوزه، حضور پرشور مردم در مساجد و شرکت در مراسم معنوی در ماه پربرکت رمضان، موجب می‌شود که شرایط جامعه از برخی جهات با روزهای عادی متفاوت باشد و همین تفاوت، مأموریت پلیس را نیز تغییر داده و وظایف جدیدی را بر عهده این نیرو می‌گذارد.

اصلی‌ترین مسئولیتی که پلیس در ایام پر فیض ماه رمضان در کنار وظایف ذاتی و همیشگی خود انجام می‌دهد، تأمین نظم و امنیت مساجد و مراسم مربوط به این ایام و برنامه‌های آنان برای پیشگیری از بروز بی‌نظمی و هوشیاری در جلوگیری از فعالیت‌هایی است که می‌تواند سبب آسیب رساندن به معنویت و آرامش این روزهای پربرکت شود.

این وظایف در قالب راهبردهای کلی از جمله در پیش گرفتن تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با هرگونه اخلال در نظم عمومی، پیش‌بینی تمهیداتی برای آسان‌سازی عبور و مرور، کنترل اماکن عمومی اعم از ترمینال‌های مسافری، ایستگاه‌های راه آهن و فرودگاه‌ها برای رعایت حرمت این ماه و برخورد با افراد و اماکن متخلف در امر مبارزه با روزه خواری، مقابله با متظاهرین به روزه خواری در ملأ عام و همچنین پوشش انتظامی پارک‌ها در ایام ماه مبارک رمضان، ایجاد محیطی ایمن برای روزه داران و شهروندان با تکیه بر ظرفیت‌های درون‌سازمانی تعریف می‌شود.

در همین راستا با سردار حمید هداوند جانشین رئیس پلیس پایتخت به گفتگو نشستیم.

در ماه رمضان چه جرایمی افزایش و چه جرایمی کاهش پیدا می‌کنند؟

ماه رمضان، ماه مهمانی خداوند متعال است؛ ماهی که معنویت در آن بیش از دیگر ایام موج می‌زند و جوی از معنویت در جامعه حاکم می‌شود که به طور حتم و یقین وجود این جو می‌تواند تبعات و نتایج خاص خود را به همراه داشته باشد و به طور حتم هرچه جو معنوی پررنگ‌تر شود، جرایم، ناهنجاری‌ها و حتی تخلفات روندی نزولی به خود خواهد گرفت.

هرچند که عوامل مختلفی در وقوع جرایم تأثیرگذار است اما به هر حال با وجود این مهم باید اذعان داشت که دین، مذهب، وجدان، تعهد و … در روند کاهش یا افزایش هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تأثیرگذار است؛ از این رو در ماه رمضان با توجه به حاکم بودن جو دینی و معنوی می‌تواند موجب کاهش برخی تخلفات از جمله درگیری و نزاع باشیم.

کاهش نزاع در ماه رمضان/ حضور گشت‌های محسوس و نامحسوس در شهر

آیا مجرمین و خلافکاران به مسائل دینی اعتقاد دارند؟

شکی نیست که دین، شرع و آئین و همه ادیان برای تعالی و سعادت انسان‌ها به وجود آمده‌اند از این رو پای بندی به اصول و اعتقادات آنها می‌تواند تأثیر بسزایی در سعادت و بهروزی انسان‌ها داشته باشد؛ از این رو می‌توان اذعان داشت که ماه رمضان هم تأثیر وضعی بر رفتار فردی و اجتماعی روزه داران داشته باشد؛ نکته مهم اینجاست که آیا خلافکاران و مجرمان به مسائل دینی و مذهبی اعتقاد و پایبندی دارند، باید بگویم بله؛ در بررسی‌های آمار مقایسه‌ای در ماه رمضان جرایم سیری نزولی دارند.

 

تمهیدات امنیتی و انتظامی پلیس پایتخت در رمضان را شرح دهید.

به هر حال ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهی و مهمانی خداوند متعال است که به تبع آن مساجد، حسینیه‌ها و اماکن دینی و مذهبی بیش از پیش محل حضور مشتاقان و علاقه مندان و مؤمنان و مومنات در ساعات مختلف شبانه روز و حتی سحرگاهان است؛ از این رو تمهیدات لازم انتظامی و ترافیکی و همچنین مراقبت‌های لازم در حوزه اصناف و اماکن توسط اداره اماکن پلیس امنیت عمومی اندیشیده می‌شود.

چرا که متناسب با مناسبت‌ها و مراسم و مناسک و ادعیه و مناجات‌های انجام شده در این ماه و حضور بیشتر شهروندان در مساجد و حسینیه‌ها شاهد حضور فعال و هدفمند و مهندسی شده گشت‌های محسوس و نامحسوس انتظامی و ترافیکی متناسب با حجم حضور نمازگزاران مدیریت می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه در فصل بهاران و همچنین شکوفایی طبیعت هستیم در این روزها شاهد حضور شهروندان به خصوص در ساعات افطاری در پارک‌ها و بوستان‌های شهر برای انبساط خاطر و صرف افطاری هستیم و در این رابطه هم در همه بوستان‌ها و پارک‌ها گشت‌های محسوس و نامحسوس کلانتری‌ها و گشت‌های موتوری یگان امداد در راستای حفظ امنیت و آرامش و آسایش خاطر شهروندان حضوری فعال و پررنگ خواهند داشت.

پلیس با اصنافی که تخلف کنند، چگونه برخورد می‌کند؟

به هر ترتیب در ماه مبارک رمضان بر همه لازم است که حرمت و احترام این ماه را نگهدارند؛ از این رو بر اساس قوانین، برخی اصناف ملزم به رعایت برخی دستورالعمل‌های ابلاغی هستند که در این زمینه اماکن موظف به بازدید و نظارت بر حوزه اصناف است؛ که متناسب با دستورالعمل‌های موجود، متناسب با تخلف صورت گرفته، ابتدا تذکر و در صورت تکرار و عدم رعایت از سوی فرد متخلف ناچار به اعمال پلمب و ممانعت از ادامه فعالیت آن صنف متخلف است.

پلیس با روزه خواری چگونه برخورد می‌کند؟

مردم ما جملگی مؤمن و متدین و مقید هستند؛ از این رو خود را ملزم به رعایت حرمت و احترام ماه مبارک رمضان می‌دانند؛ هرچند که در این میان هستند کسانی که به دلیل داشتن عذر شرعی از جمله داشتن بیماری یا مسافر بودن، قادر به روزه گرفتن نباشند؛ از این رو توصیه و سفارش ما به شهروندانی که دارای عذر شرعی هستند و قادر به گرفتن روزه نیستند این است که حتی در صورتی که قادر به روزه گرفتن نیستند، هرگز اقدام به روزه خواری و تظاهر به روزه خواری نکنند.

چرا که رعایت احترام این ماه بر همه لازم است و از سوی دیگر در ماهی که همه انسان‌های مکلف، امساک کرده‌اند، چه از لحاظ دینی و چه از لحاظ اخلاقی کار شایسته ای نیست که کسی اقدام به این امر منکر کند؛ در هر صورت در ابتدا تذکر و یادآوری و انذار داده خواهد شد و در صورت عدم تمکین برابر مقررات اقدام قانونی لازم اعمال خواهد شد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40596
  • منبع : مهر

مطالب مرتبط

12اردیبهشت
فطریه را چطور و به چه کسانی می توان پرداخت کرد؟
پایان ماه مبارک رمضان و یک سوال همیشگی؛

فطریه را چطور و به چه کسانی می توان پرداخت کرد؟

12اردیبهشت
دعای روز سیم + شرح دعا و اوقات شرعی
ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان؛

دعای روز سیم + شرح دعا و اوقات شرعی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.