به گزارش صدای حوزه، آیتالله علیاکبر رشاد، رئیس شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه تهران، ۱۲ مهر در مراسم بزرگداشت علامه حسنزاده آملی در دانشگاه تهران گفت: او عالمی بیبدیل، فقیه و اصولی دقیقالنظر، سالک کامل و واصل، اخلاقی و نیز مهذب بود و در عمل تجسم فضائل، انقلابی و بیادعا و میراثدار معارف عمیق شیعه بود. به تعبیر پیامبر(ص)، مرگ عالم مرگ علم است. با عروج علامه حسنزاده پارهای از مواهب از دست انسانها خارج میشود.
وی تصریح کرد علامه حسن زاده آملی، تجسم فرمایشی از امام علی(ع) است که فرمودند افراد در مواجهه با علم دو گونه هستند؛ برخی فقط حافظه را از آن انباشته میکنند. آنها اصطلاحا عالم هستند، ولی تفاوتی با دایرهالمعارف ندارند، ولی گروه دیگری هستند که علم در آنها تجلی دارد و علم را با حقیقت بصیرت درک میکنند و در وجودشان عالم و علم و معلوم متحد است و به علم حضوری عالم شدهاند.
استاد حوزه علمیه تهران اظهار کرد: دو یقین داریم؛ یقینی که ظاهراً حجت است ولی میتواند به خطا رفته باشد، ولی مباشرت با روح یقین خطا ندارد. اما این عالمان با روح یقین درآمیختهاند. اینها به ارزشنماها بیاعتنا و سادهزیست هستند.
سادهزیستی علامه حسن زاده
آیتالله رشاد درباره زهد علامه حسنزاده آملی گفت: گاه که به منزل ایشان میرفتیم به سادگی پذیرایی میکردند. ایشان بی تعارف بود و بارها برای بنده اتفاق افتاد که درخواست ملاقات با ایشان داشتم و ایشان با لحنی توام با مزاح، فرمود تشریف بیاورید ولی غذا هم با خودتان بیاورید؛ واقعا سادهزیست و بی ریا بود.
رشاد در ادامه گفت: بشر به تعبیر امام علی(ع) جاهل است. ابن سینا در آخر عمر گفت که تازه فهمیدم چیزی نمیدانم. بشر جهل مرکب دارد و نمیخواهد بپذیرد که جاهل است. با شیوع کرونا شاید همه به جهل خود پی ببرند.
مرگ حیات دوباره است
استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه بشر جاهل، از مرگ هراس دارد ولی خداترس نیست، گفت: ایشان تأکید میکردند که چرا میگویید «خدا نکند» زیرا اگر انسان مرگآگاه باشد، از مرگ نخواهد ترسید، زیرا حیات دوباره است. اینها گرچه بدنشان از خاک است ولی زمینی نیستند و افلاکیاند و بر شاخه طوبی و در عرش لانه دارند. روحشان پیشاپیش با عالم بالا آمیخته است. یکی از خصوصیات ایشان غیرمکتوم بودنشان بود، یعنی آنقدر اهل معنویت بود که برخی از مشاهدات و دریافتها را بیرون میریخت.
وی با ذکر اینکه دانشگاه هم مانند حوزه مقدس است و نباید بگذاریم قداست دانشگاه از بین برود، اظهار کرد: علامه حسنزاده و امثال ایشان گمگشته حوزه و دانشگاه هستند. همچنین علم مدرن تجزیه و قطعه قطعه شده است و حقیقت را کامل نشان نمیدهد.
عرفان علامه حسنزاده عرفان صحیح اسلامی است
رشاد با تاکید بر اینکه من با عرفان مخالف نیستم و آن را تدریس کرده و خواندهام، ولی عرفانی را عرفان میدانم که در پیوند با قرآن و اهل بیت(ع) باشد، افزود: عرفان علامه حسنزاده آملی بخشی از دین است. علامه گمشده حوزه و دانشگاه و در فلسفه و کلام متبحر بود و باطن عالم را در حد خود دید، زیرا به یقین رسیده بود. این مرد در عین حال که اهل عرفان بود، اهل فقه و استاد اخلاق نیز بود.
برخی افراد سخنان سست و سخیفی در مورد علامه بر زبان آوردند که ارزش پاسخگویی ندارد. فردی که اول اسمش«صاد» و نامش همنام یکی از مراجع حوزه است از این تشابه اسمی استفاده و کلیپی را تولید کرده که در آن علامه حسنزاده تخطئه شده است و برخی هم باور کردند که از ناحیه فرد بزرگ حوزه صادر شده است در حالی که آن مرجع بزرگ مرد معنا و ادبیات و شعر و عرفان و کلام و حکمت است.
رشاد ادامه داد: یا فردی که پناهنده طاغوت روزگار شده میگوید فلسفه علامه مبتنی بر طبیعیات است؛ این فرد تصور کرده فلسفه بر طبیعیات استوار است، عکس این ممکن است وانگهی طبیعیات قدیم در حد مثال دخیل در فلسفه است، نه در حد پارادایم. افسوس که این نسل در حال انقراض است و خیلی باید تاسف خورد و زعمای حوزه و دانشگاه برای این افول و افت باید چاره بیندیشند. اگر کسی مثل ایشان رساله میداد جزء مراجع برجسته عصر ما بود و مردم شیفته او بودند.