• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
یادداشت؛

میراث ماندگار بزرگانی مانند علامه حسن زاده آملی(ره)، مانعی برای ایجاد خلاء ایدئولوژیک در جریان انقلاب اسلامی است

  • کد خبر : 26623
  • 09 مهر 1400 - 11:48
میراث ماندگار بزرگانی مانند علامه حسن زاده آملی(ره)، مانعی برای ایجاد خلاء ایدئولوژیک در جریان انقلاب اسلامی است
دوراندیشی، فراست و کیاست بزرگانی مانند علامه حسن زاده آملی(ره)، همواره سبب شده است که میراث جدی از خود به جای بگذارند که سال‌ها بعد به طور جدی‌تر و عیان‌تر دیده خواهد شد. بنابراین تحلیل‌هایی مبنی بر ایجاد خلاء ایدئولوژیک و فکری در جریان انقلاب اسلامی در پی فقدان این بزرگان، اشتباه بزرگی است

به گزارش صدای حوزه، علی اصغر سیاحت هویدا در یادداشتی به مناسبت رحلت علامه حسن زاده آملی(ره)، به موضوع آینده انقلاب اسلامی و فقدان رهبران تئوریک پرداخته است که متن آن را در ادامه می خوانید.

در جریان‌شناسی و نقش‌دهی به اتفاقات مختلف، سه عرصه مهم و جدی در بدنه اجتماعی ایران شکل گرفت: شارحان، مبلغین و شبکه توزیع و گسترش. ادبیات انقلاب اسلامی باعث شد تا شکل‌گیری ایدئولوژیک انقلاب اسلامی رنگ و بوی اجتماعی به خود بگیرد.

بدون شک شبکه وسیع مبلغین انقلاب اسلامی که بعد از انقلاب، افرادی همچون آیت الله خامنه‌ای و بزرگان دیگر مسئولیت این اقدام را بر عهده داشتند تا شبکه جدی توزیع شکل بگیرد. می‌توان نقش مرحوم علامه حسن زاده آملی را نیز در این ساحت تعریف کرد که بعد از رهبری رهبر معظم انقلاب به مرجعیت فکری بدل شد و آرایش جریان‌شناختی حوزوی تغییرات جدی پیدا کرد.

روابط حسنه آیت الله خامنه‌ای با علامه حسن زاده آملی سبب شده بود تا در میانه نگاه عرفانی ایشان مسئله نقش سیاسی نیز جدی شود. علامه حسن زاده در توصیه‌ای فرمودند: «گوش‌تان به دهان رهبر باشد، چون ایشان گوششان به دهان حضرت خاتم انبیاء است.‌»

همچنین بعضی افراد از تعابیری که علامه حسن زاده برای رهبر معظم انقلاب به کار می‌بردند، بر ایشان خرده گرفتند: حجت‌الاسلام حسن رمضانی از شاگردان علامه در این باره می‌گوید: روزی خدمت علامه بودم و در مورد تعابیری همچون «قائد ولی وفی»، «رائد سائس وفی»، «مصداق بارز نرفع درجات من یشاء» و «دادار عالم و آدم همواره سالار و سرورم را سالم و مسرور دارد» که ایشان برای مقام معظم رهبری به کار برده‌اند، گفت‌وگو و سؤال ‌کردم.

چرا که آن زمان برخی نتوانستند این ستایش‌ها را تحمل کنند و به استاد خرده گرفتند. وی افزود: به استاد عرض کردم که برخی، عبارات شما در تمجید از مقام معظم رهبری را برنتافته‌اند. ایشان فرمودند: این عناوین بسیار خوب و به جا بود و از نظر بنده هیچ مشکلی ندارد.

علامه حسن زاده آملی و اعاظمی همچون ایشان به عنوان خط اصلی پشتوانه ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به حساب می‌آیند که امروز بسیاری از این عزیزان دیگر در قید حیات نیستند. اما آیا این خلاء موجبات ایجاد گسل در کمربند اصلی جریان فکری-انقلابی در بدنه علمی کشور خواهد شد؟

بخشی از علماء و اساتید حوزه نسبت به آیت الله حسن زاده آملی به دلیل نگاه‌های فلسفی مبتنی بر وحدت وجود و نگرش‌های سیاسی بی‌پرده و واضع ایشان نسبت به اصل حاکمیت، خیلی مثبت نیست و البته موضوع نگرش فلسفی ایشان بسیار روشن‌تر و جدی‌تر منشا اختلاف می‌باشد.

فقدان بزرگانی همچون علامه حسن زاده آملی در پشتوانه ایدئولوژیک انقلاب اسلامی یک خلاء جدی است و توان جبران آن به شدت سهمگین و سنگین خواهد بود اما باید دید که میراث این بزرگان که آثاری جاودانه است تا چه اندازه می‌تواند این خلاء را پر کند و قطعا تغییرات اجتماعی در دگردیسی و شکل‌دهی نوین این جریان بی تاثیر نخواهد بود.

امروز جریان انقلابی یکی از موثرترین چهره‌ها و نوابغ روزگار خود را از دست داده است اما دوراندیشی، فراست و کیاست این بزرگان همواره سبب شده است که میراث جدی از خود به جای بگذارند که سال‌ها بعد به طور جدی‌تر و عیان‌تر دیده خواهد شد. بنابراین تحلیل‌هایی مبنی بر خلاء ایدئولوژیک و فکری در جریان انقلاب اسلامی اشتباه بزرگی است و تنها لازم است که با بررسی جدی در این میراث به خصوص شاگردان و بزرگان وابسته به این محافل را یافت و بدان رجوعی دوباره داشت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26623
  • نویسنده : علی اصغر سیاحت هویدا
  • منبع : فکرت نت

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.