به گزارش خبرنگار صدای حوزه، برنامه امشب جهان آرا با موضوع نماز جمعه، تریبون عدالت خواهی و با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه از شبکه افق پخش شد.
حجت الاسلام قنبریان در این برنامه با بیان اینکه رهبر انقلاب در طول ۱۰ سال اخیر بارها در مورد عقبماندگیجمهوری اسلامی در زمینه عدالت سخن گفتهاند، عنوان کرد: با توجه به آیه ان الله یامر بالعدل و الاحسان که در احادیث مربوط به نماز جمعه نیز آمده است، در خطبه دوم نماز عدالت باید بحث محوری باشد؛ در روایتی از محمد بن مسلم آمده که آخرین چیزی که امام جمعه باید در نماز از آن سخن بگوید، آیه ان الله یامر بالعدل و الاحسان است.
شورای سیاستگذاری پاسخ بدهد؛ چقدر از عدالت گفته ایم؟
این استاد حوزه گفت: باید دید مسئله عدالت چقدر در تریبون نمازجمعه تبیین شده است؛ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گزارش بدهد که در طول این سال ها چقدر در مورد عدالت در نماز جمعه های کشور صحبت شده است؟
وی با بیان اینکه نماز جمعه مشهد عام و محل اجتماع همه مردم است، اظهار داشت: روایت صحیح السند فضل بن شاذان از امام رضا (ع) حاکی از آن است که نماز جمعه باید خصوصیاتی داشته باشد که همه مردم رغبت به شرکت در آن داشته باشند؛ اگر امروز به خاطر آفات خصوصی سازی یا حقوق های نجومی زندگی مردم دچار مشکل شده است، این مشکلات باید در تریبون نماز جمعه طرح شود.
حجت الاسلام قنبریان با معرفی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که حاصل سخنرانیهای آیت الله خامنه ای در دهه ۵۰ است، ابراز کرد: آیت الله خامنه ای در این کتاب توحید، بعثت، ولایت و سایر مفاهیم دینی را با محوریت عدالت تبیین می کند اما امروز میبینیم که تریبون های رسمی نظام از کم اهمیتی عدالت میگویند؛ از یک پیج در فضای مجازی گله مند می شوند و به راحتی برچسب سوء استفاده از عدالت را می زنند.
این استاد حوزه به توضیح فرازهایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن پرداخت و افزود: آیت الله خامنه ای در این کتاب صراحتا بیان میکند که اگر دینی در جهت عکس فلسفه ادیان یعنی برخلاف برپایی قسط حرکت کند، الهی نیست؛ امروز جامعه ما از عدل فاصله میگیرد اما عالمان دینی چیزی نمی گویند.
تقلیل یافتگی به یک اداره و سوگیری جناحی؛ آفات امروز دستگاه نماز جمعه
حجت الاسلام قنبریان با اشاره به تعریف دستگاه امامت جمعه در نظام فکری رهبر انقلاب، گفت: دستگاه امامت جمعه باید، دستگاه طلبگی باشد؛ متاسفانه چون دستگاه امامت جمعه به اندازه یک اداره تقلیل پیدا کرده، فرم بر محتوا غلبه کرده و دستگاه امامت جمعه سعی می کند ساز مخالف جریانات حاکم نباشد.
این استاد حوزه با بیان اینکه برخی آقایان برای ساکت کردن صدای نماز جمعه مصلی ساخته اند، اظهار داشت: به تبع سیاست های دولت سازندگی امروز امام جمعه ای موفق است که بتواند مصلای بزرگتری بسازد؛ مصلا های بزرگی که خالی از نمازگزاران است.
وی تقلیل یافتگی جناحی را یکی دیگر از آفات امروز دستگاه نماز جمعه کشور دانست و ابراز کرد: متاسفانه آرمان هایی مانند جمهوریت، آزادی، امنیت و غیره میان دو جناح در کشور تقسیم شده و نماز جمعه نیز به علت رویه های جناحی کمترین تبیین را نسبت به آزادی و جمهوریت و عدالت داشته است؛ اگر امروز جوان عدالتخواه در کف میدان دچار اشتباه میشود، مقصر من روحانی هستم که با وجود در اختیار داشتن تریبون، آرمانها را فریاد نکردهام.
حجت الاسلام قنبریان با بیان این که گفتمان عدالت در دهه شصت یک گفتمان غالب بود، ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی در دهه ۶۰ حدود ۷۷ خطبه در رابطه با عدالت اجتماعی ایراد کردهاند که نشان از اهمیت گفتمان عدالت در این دهه دارد اما متاسفانه بعدها با پررنگ شدن مکتب نیاوران نیلی گفتمان توسعه جای عدالت را گرفت.
دعوت به اسلام بدون عدالت، منافقانه است
این استاد حوزه با اشاره به اینکه دعوت به اسلام بدون دعوت به عدالت، منافقانه است و جامعه توحیدی جامعه ای است که بدون طبقه باشد، گفت: امروز متاسفانه در بخش دولتی، نظام پرداخت به گونهای تعیین شده که بسیاری همچون دیپلماتها، هیئت علمی ها و غیره از آن بیرون اند؛ حال اگر کسی از نزدیکی حقوقها سخن بگوید به سرعت انگ مارکسیستی میخورد.
نماز جمعه بهترین مکان برای فساد ستیزی
وی با بیان اینکه مسئله عدالت خواهی در خطبههای نمازجمعه محدود به مصادیق نمیشود، عنوان کرد: بهترین مکان برای سخن گفتن علیه روندها و سیاستهای ضد عدالت خطبه های نماز جمعه است.
حجت الاسلام قنبریان اظهار داشت: در نظام مطلوب امام جمعه قبله است و گفتمان او نیز باید گفتمان غالب باشد؛ گفتمان جذابی که جامعه امروز به آن نیاز دارد همان گفتمان متفکرین انقلاب در دهه ۵۰ و ۶۰ یعنی گفتمان عدالت است.
این استاد حوزه با بیان اینکه نماز جمعه تنها واجبی است که سخنرانی در آن یکی از ارکان است، ابراز کرد: باید آسیبهای اجتماعی ناشی از تبعیض در نمازجمعه تحلیل شده؛ جامعه نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و به سراغ حل مسئله رفت.
تولید محتوای شورا برای ائمه و جای خالی مبانی انقلاب در نماز جمعه
وی ادامه داد: سروران ما در شورا، تولید محتوا برای ائمه جمعه را به عنوان یکی از عملکردهای خود گزارش می کند؛ اگر امروز مبانی انقلاب در تریبون نماز جمعه سخنی گفته نمی شود به خاطر همین محتوایی است که به دست ائمه جمعه میرسد؛ چرا باید به امام جمعه محتوا داد؟ مگر رهبر انقلاب محتوای خطبه خود را خود را از امام خمینی می گرفت؟
اگر آقا سخنرانی نداشته باشد، برخی نمی دانند چه بگویند
حجت الاسلام قنبریان با بیان اینکه متاسفانه نمازجمعه طراز را در سطح برخی از آقایان تقلیل دادهایم، عنوان کرد: اگر یک هفته، رهبر انقلاب سخنرانی نداشته باشد برخی از آقایان امامجمعه نمیدانند که چه باید در خطبه ها بگویند.
این استاد حوزه با بیان اینکه بر اساس نظرسنجیهای صورت گرفته در انتخابات گذشته تنها ۳۱ درصد از مردم عدالت را اولویت خود می دانستند، اظهار داشت: این آمار زنگ خطر را به صدا درآورده؛ در حالی که بیشترین مشکل کشور مربوط به عدالت و تبعیض میشود تنها ۳۱ درصد از مردم آن را اولویت اول می دانند و این حاکی از آن است که عدالت، گفتمان اول کشور نیست و این خطر وجود دارد که تبدیل به یک ارزش دسته چندم شود همانطور که در دولتهای مختلف این اتفاق افتاده است.
طرح دو گانه غلط عدالت- ولایت و غفلت از درد جامعه
حجت الاسلام قنبریان با بیان اینکه متاسفانه آقایان تریبون داری میگویند دوره عدالتخواهی تمام شده است، گفت: چرا باید چند ماه بنشینیم و سر دوگانه غلطی به نام عدالت و ولایت بحث کنیم؟ در حالی که مسائل محوری همچون عدالت آموزشی، خصوصی سازی و غیره مورد بی توجهی قرار گرفته است.
این استاد حوزه عنوان کرد: ۱۵ سال از ابلاغیه رهبر انقلاب در خصوص سیاستهای اصل ۴۴ میگذرد؛ طبق این ابلاغیه باید در سال ۹۲، ۲۵ درصد از اقتصاد ایران سهم مستضعفین می شد؛ سوال اینجاست که کدام یک از ائمه جمعه تا کنون در خصوص این دغدغه رهبر انقلاب در تریبون نماز جمعه صحبت کردهاند؟
شلاق سهم کارگزار فاسد است نه کارگری که به نماز جمعه پناه آورده
وی با بیان اینکه بر اساس روایات، منطق دین حکم میکند که باید مفسد اقتصادی مانند سگ برخورد و در نماز جمعه شلاق زده شود، اظهار داشت: اگر قرار است کسی در نزدیکی نماز جمعه شلاق بخورد، کارگزار فاسد است نه کارگری که برای دادخواهی به امام جمعه پناه آورده و از نماز جمعه بیرون میشود؟
در ادامه برنامه جهان آرا مجری برنامه به بازگویی برخی از ادله مخالفان مطرح مسائل عدالتخواهانه در تریبون نماز جمعه پرداخت و این سوال را مطرح کرد که نقد نهاد های منسوب به رهبر انقلاب در تریبون نماز جمعه موجب تشویش اذهان عمومی می شود اگرچه عملکرد منصوبین با منویات رهبری فاصله فراوانی دارند؛ گذشته از این رهبر انقلاب از همه نقض ها آگاه هستند و نباید کاسه داغتر از آش شد.
چرا ائمه جمعه پاسخگو نیستند؟
حجت الاسلام قنبریان در پاسخ به این سوال جمله رهبر انقلاب در سال ۸۲ بدر دانشگاه شهید بهشتی را متذکر شد و گفت: رهبر انقلاب در آن سخنرانی فرمودند که پرسش و طلب پاسخ را از من شروع کنید؛ متاسفانه ما همین میزان از پاسخگویی را نیز در ائمه جمعه مشاهده نمیکنیم؛ در تعالیم اسلام قیدی به نام محرمانگی وجود ندارد، رهبر انقلاب بارها در جملات صریحی گفتند که نصب افراد از سوی بنده مانع نقد آنها نیست.
این استاد حوزه با مطرح کردن این سوال که آیا احترام افراد واجب تر است یا حفظ آرمان ها، عنوان کرد: اگر یک وجب از خاک ایران اسلامی توسط دشمن اشغال شود، همه ما احساس خطر نمیکنیم اما ۴۰ سال است که دو رکن از این انقلاب یعنی آزادی و جمهوریت مورد بی مهری قرار گرفته و کک هیچ کدام از ما نمی گزد.
وی اظهار داشت: دشمن با همین استدلال های سست و آبکی، آزادی و جمهوریت را از ما گرفته است؛ چه بسا یکی از ابعاد نفوذ دشمن این باشد که در منابر چیزی از آزادی و عدالت گفته نشود؛ متاسفانه امروز بسیاری از آقایان اعتقادی به جمهوریت ندارند و چه بسا با کمرنگ شدن انتخابات نیز مشکلی نداشته باشند.
حجت الاسلام قنبریان در جمع بندی بحثهای خود ابراز کرد: در دهه پنجاه بزرگانی همچون شهید مفتح، شهید مطهری، شهید بهشتی و آیتالله خامنهای در دانشگاه ها منشاء اثر بودند اما چرا امروز نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه نمی تواند اثر گذار باشد؟ پاسخ به این سوال نیاز به بازنگری در سیاست ها دارد.
چرایی عدم طرح درد مردم در تربیون نماز جمعه
این استاد حوزه فاصله گرفتن برخی از ائمه جمعه از زی طلبگی و بی کیفیت بودن بعضی خطبه ها را سبب عدم طرح مسائل مردم در تریبون نماز جمعه دانست و گفت: برای برون رفت از وضع موجود، باید سبد قابل توجهی از نمازجمعه به گفتمان سازی عدالت، مسئله پژوهی آن و بررسی موارد فساد اختصاص داده شود.
حجت الاسلام قنبریان در پایان یک بار دیگر به سخنرانی های رهبر انقلاب در دهه پنجاه و کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی اشاره کرد و گفت: دعوت به نظام اسلامی منهای اعتقاد راسخ به عدالت، دعوتی ناقص، غلط و دروغ است؛ هر نظامی که در آن نجات مستضعفین در سرلوحه برنامه ها نباشد، یک نظام منافقانه محسوب می شود.