• امروز : شنبه - ۲۶ مهر - ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 18 October - 2025
کل اخبار 6594

صدای حوزه امروز

وقتی تبلیغ دین، اولویت اول یک روحانی می شود! افتتاحیه گردهمایی آموزشی-توجیهی معاونین تبلیغ استان‌ها و رابطین خواهر مدارس امین بیانیه ی حوزه علمیه کرمان جهت برخورد قانونی با عوامل و مسببان این هنجارشکنی امتدادهای کلامی و الهیاتی غزه! آگهی انجام نماز و روزه و نوشتن وصیت نامه و خواندن زیارت عاشورا و خواندن اذکار مخصوص برای رسیدن به حاجات و انجام مشاوره توسط یک امام جماعت! بحران جذب در حوزه؛ وقتی ۱۶۰ هزار طلبه، سفیران خاموش‌اند اعتراض صریح مداح معروف به موازی کاری نهادهای تبلیغی و لزوم طرحی نو! مسجدی که با ورزش و معنویت جوانان را جذب کرد جایگاه روحانیت در حال و آینده نظام مرجعیت جامعه ایران/ روحانیت تقاص مسئولیت‌پذیری را می‌دهد! جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام!

18
حلقه مفقوده در برنامه آموزشی حوزه:

تبلیغ از وظایف اصلی روحانیت است، اما در برنامه آموزشی محلی از اعراب ندارد

  • کد خبر : 21797
  • 23 مرداد 1400 - 16:25
تبلیغ از وظایف اصلی روحانیت است، اما در برنامه آموزشی محلی از اعراب ندارد
هیچ‌چیز در قدرت تبلیغی یک سازمان، به اندازه قدرت مبلغانِ توانمند نیست. مبلغ توانمند، موتور محرک تبلیغ است و قوتش ثمره و کارآیی را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، هادی چیت ساز در کانال ایتای مناهج نوشت:

هیچ‌چیز در قدرت تبلیغی یک سازمان، به اندازه قدرت مبلغانِ توانمند نیست. مبلغ توانمند، موتور محرک تبلیغ است و قوتش ثمره و کارآیی را بیشتر خواهد کرد.

از سویی مبلغی که توانایی منبر خوب یا برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد، بهترین برنامه‌های فرهنگی را خنثی می‌کند.

امروز در جنگ رسانه‌ها، تبلیغات و استفاده از انواع قالبهای ارائه محتوا، حتی برای بقا نیاز به سرعت بیشتر مبلغان داریم، چه رسد به رقابت‌کردن.

اما مبلغ خوب خود به خود بوجود نمی‌آید و نیاز به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دارد. نگارنده اطلاع دقیقی از آمار حوزه در تربیت مبلغ کارآمد ندارد، ولی ملاک برای سنجش، خروجی عمومی حوزه است که اصلا قانع‌کننده نیست.

تربیت مبلغ دغدغه‌ای است که باید از ابتدای طلبگی برای آن برنامه داشت و نیاز به برنامه منسجم بین تمام مراکز حوزوی و مدارس علمیه دارد.

متأسفانه برنامه فعلی آموزشی این خواسته را تأمین نمی‌کند. یا به تعبیر دقیق‌تر، با اینکه تبلیغ از وظایف اصلی روحانیت است، اما در برنامه آموزشی محلی از اعراب ندارد و چه در قالبها و چه در محتوا، دست طلبه خالی است.
تبلیغ نیاز به دانشها و مهارتهای خاص دارد و دروس حوزه با اینکه ضروری‌اند، ولی کافی نیستند.

اگر برخی گمان می کنند با امتحان گرفتن از چند واحد تفسیر و تاریخ و علوم قرآنی، طلبه آنها را می‌آموزد، باید بدانند با دروس شب امتحانی و نمونه سؤالی کسی مبلغ و عالم نمی‌شود.
همچنان که با یکی دو همایش نزدیک مناسبتهای تبلیغی، یا برگزاری چند کارگاه و دوره مختصر، مبلغ تربیت نمی‌شود.

«مبلغ تراز اسلام»، دارای مراتب است و نباید از همه انتظار یکسان داشت، اما تربیت مبلغی که حداقلها را داشته باشد، مطالبه‌ای حق و جدی است که هرچه می‌گذرد، خلأ آن بیشتر حس می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21797
  • نویسنده : هادی چیت ساز
  • منبع : manahejj@

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.