• امروز : پنج شنبه - ۳۰ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 21 August - 2025
کل اخبار 6539

صدای حوزه امروز

پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟ کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت حوزه علمیه و تابلوی ایست پست‌مدرنیسم جامعه از کارِ حوزه بی‌خبر است تجلیل مدیران حوزه‌های علمیه کشور از حماسه‌آفرینی ملت ایران و تاکید بر حمایت تام از نظام و رهبری گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی!

17
حلقه مفقوده در برنامه آموزشی حوزه:

تبلیغ از وظایف اصلی روحانیت است، اما در برنامه آموزشی محلی از اعراب ندارد

  • کد خبر : 21797
  • 23 مرداد 1400 - 16:25
تبلیغ از وظایف اصلی روحانیت است، اما در برنامه آموزشی محلی از اعراب ندارد
هیچ‌چیز در قدرت تبلیغی یک سازمان، به اندازه قدرت مبلغانِ توانمند نیست. مبلغ توانمند، موتور محرک تبلیغ است و قوتش ثمره و کارآیی را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، هادی چیت ساز در کانال ایتای مناهج نوشت:

هیچ‌چیز در قدرت تبلیغی یک سازمان، به اندازه قدرت مبلغانِ توانمند نیست. مبلغ توانمند، موتور محرک تبلیغ است و قوتش ثمره و کارآیی را بیشتر خواهد کرد.

از سویی مبلغی که توانایی منبر خوب یا برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد، بهترین برنامه‌های فرهنگی را خنثی می‌کند.

امروز در جنگ رسانه‌ها، تبلیغات و استفاده از انواع قالبهای ارائه محتوا، حتی برای بقا نیاز به سرعت بیشتر مبلغان داریم، چه رسد به رقابت‌کردن.

اما مبلغ خوب خود به خود بوجود نمی‌آید و نیاز به برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت دارد. نگارنده اطلاع دقیقی از آمار حوزه در تربیت مبلغ کارآمد ندارد، ولی ملاک برای سنجش، خروجی عمومی حوزه است که اصلا قانع‌کننده نیست.

تربیت مبلغ دغدغه‌ای است که باید از ابتدای طلبگی برای آن برنامه داشت و نیاز به برنامه منسجم بین تمام مراکز حوزوی و مدارس علمیه دارد.

متأسفانه برنامه فعلی آموزشی این خواسته را تأمین نمی‌کند. یا به تعبیر دقیق‌تر، با اینکه تبلیغ از وظایف اصلی روحانیت است، اما در برنامه آموزشی محلی از اعراب ندارد و چه در قالبها و چه در محتوا، دست طلبه خالی است.
تبلیغ نیاز به دانشها و مهارتهای خاص دارد و دروس حوزه با اینکه ضروری‌اند، ولی کافی نیستند.

اگر برخی گمان می کنند با امتحان گرفتن از چند واحد تفسیر و تاریخ و علوم قرآنی، طلبه آنها را می‌آموزد، باید بدانند با دروس شب امتحانی و نمونه سؤالی کسی مبلغ و عالم نمی‌شود.
همچنان که با یکی دو همایش نزدیک مناسبتهای تبلیغی، یا برگزاری چند کارگاه و دوره مختصر، مبلغ تربیت نمی‌شود.

«مبلغ تراز اسلام»، دارای مراتب است و نباید از همه انتظار یکسان داشت، اما تربیت مبلغی که حداقلها را داشته باشد، مطالبه‌ای حق و جدی است که هرچه می‌گذرد، خلأ آن بیشتر حس می‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21797
  • نویسنده : هادی چیت ساز
  • منبع : manahejj@

مطالب مرتبط

29تیر
خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت
مروری بر ابعاد تئوریک تغییر منزلت اجتماعی روحانیت در گفت‌و‌گو با ابراهیم فیاض

خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.