• امروز : پنج شنبه - ۱۳ دی - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 January - 2025
کل اخبار 6350

صدای حوزه امروز

لازم است مشوق‌هایی برای جذب طلاب به حوزه‌های علمیه ایجاد شود همچنان برای تبلیغ نقشه جامعی وجود ندارد / تحولات عظیم و شگرفی در دنیا رخ داده و نهاد تبلیغ دین را دچار سختی کرده است! پوکر کی حلال میشه؟! حل و فصل جن عاشق توسط طلبه بلاگر! “رقص” در سینمای قبل و بعد از انقلاب به روایت یک طلبه! ابتکار عمل آیت الله حائری یزدی در بازسازی حوزه علمیه قم در شرایط رو به اضمحلال حوزه در ستایش تبلیغ عشایری!/ عکس نوشته شکل و شمایل صحیح مواجهه مدارس علمیه با طلاب دهه هشتادی! فرصت تبلیغی سه روزه برای ایام فاطمیه (س) بیشتر به درد تبلیغ برای استان های نزدیک قم میخورد! اعضای نهمین دوره شورای عالی حوزه‌های علمیه به عنوان عالی‌ترین نهاد حوزوی انتخاب شدند روایت مدیر حوزه های علمیه از اهم و احب امور نزد رهبر معظم انقلاب! فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز! تصویرسازی منفی و مستمر اینترنشنال از حوزه و روحانیت جزئیات برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه قم

12
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:

دانش کارشناسی امروزی، به دنبال مدیریت فساد از میانه راه است!

  • کد خبر : 21549
  • 20 مرداد 1400 - 13:03
دانش کارشناسی امروزی، به دنبال مدیریت فساد از میانه راه است!
تعارض منافع -که به عنوان ریشه بروز فساد معرفی می شود- کارشناسی موجود به دنبال "مدیریت تعارض منافع افراد" و نه جلوگیری از فربه شدن قوه منفعت طلبی افراد- قبل از پیدایش وضعیت تعارض منافع- است.
به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام علی کشوری،دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی درباره‌ی تنقیح مسئله تعارض منافع اینگونه نوشت:
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم
در گذشته برخی از مسائل و مفاهیم اصلی تمدن مدرنیته؛ مانند اصطلاح مدیریت فرهنگی، فرهنگ سازمانی، عدم توازن، هوش مصنوعی، تراریخته، پاتولوژی، ایمونولوژی (واکسن) و… را با استفاده از الگوی موضوع شناسی فقه هدایت تنقیح نموده ایم. به دلیل تمرکز فضای کارشناسی کشور بر روی مسئله مبارک مبارزه با فساد و ظلم – و به دلیل باز تولید ادبیات ناکارآمد و پر از بِدعَت توسعه غربی در این حوزه – به تنقیح مفاهیم پایه این حوزه مانند “مدیریت تعارض منافع”می پردازم.

در مفهوم تعارض منافع -که به عنوان ریشه بروز فساد معرفی می شود- کارشناسی موجود به دنبال “مدیریت تعارض منافع افراد” و نه جلوگیری از فربه شدن قوه منفعت طلبی افراد- قبل از پیدایش وضعیت تعارض منافع- است. به عبارت بهتر کارشناسی موجود، به دنبال مدیریت فساد از میانه راه است!

از منظر کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی، مبارزه با فساد و ظلم به مردم از مقابله با ریشه های سه گانه فساد – شامل مبارزه با سه مسئله ۱- حرص، حسد و استکبار فرد- شروع می شود. به عبارت دیگر با فرض وجود این اوصاف فساد زا و ظلم آفرین در فرد و با فرض تقویت آن توسط نظم اجتماعی، فساد در کشور قانونی و مسیری تعریف شده پیدا می کند و فساد به دو دسته فساد قانونی و فساد غیر قانونی تقسیم می شود (مانند فساد در بخش تقنین کشورهای توسعه یافته و شکل گیری مافیا در بخش های دارو و تجهیزات پزشکی، خودرو، قاچاق انسان و اسلحه و…)  

اگر مبارزه با حرص، حسد و استکبار را به عنوان مبنای مبارزه با فساد و ظلم تعریف کنیم؛ راهبردهایی مانند، تکامل تعریف سود از ارزش افزوده و سود اقتصادی به سود ارتباطی، منع تجمیع سرمایه از طریق تحریک حرص، راه اندازی گسترده بنگاه های کوچک و خانواده محور و طراحی حداکثری استراتژی تولید غیر متمرکز، تأکید بر “عمومی شدن تجارت” به عنوان مکانیزم انگیزه ساز برای تولید و مقابله کننده با رانت، اجرای جدی حدود مرتبط و… برای مبارزه با فساد پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21549
  • منبع : nro-di.blog.ir@

مطالب مرتبط

26اردیبهشت
نقطه ثقل دشمن‌ شناسی قرآنی
تمرکز بر کشاورزی؛

نقطه ثقل دشمن‌ شناسی قرآنی

13آبان
ساختار مباحث الگوی جدید مدیریت روستا در مقایسه با ایده حکمروایی روستایی سازمان ملل

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.