• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
معاون مسکن مرکز خدمات، در اولین کنفرانس خبری معاونان مرکز مطرح کرد؛

تلاش برای خانه‌دار شدن ۳۰ هزار طلبه در طرح ملی مسکن/مزایای ثبت نام در نهضت ملی مسکن از طریق مرکز خدمات

  • کد خبر : 35942
  • 26 دی 1400 - 14:02
تلاش برای خانه‌دار شدن ۳۰ هزار طلبه در طرح ملی مسکن/مزایای ثبت نام در نهضت ملی مسکن از طریق مرکز خدمات
در پروژه نهضت ملی مسکن نیز رایزنی‌هایی برای اختصاص سهمیه ۳۰ هزار واحد را انجام داده‌ایم که تا کنون ۱۵ هزار طلبه ثبت‌نام کرده‌اند؛ هرچند طلاب می‌توانند به صورت آزاد در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند اما تلاش می‌کنیم تا تسهیل روند اداری، توزیع متوازن و خدماتی از جمله وام‌های حمایتی، روند صاحب‌خانه شدن را برای طلاب آسان کنیم.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، معاون مسکن مرکز خدمات در اولین کنفرانس خبری معاونان مرکز خدمات به سوالات و ابهامات خبرنگاران پاسخ داد.

حجت الاسلام رفیعی در ابتدای جلسه با اشاره به نقش ویژه رسانه‌ها در حل بخشی از مشکلات موجود گفت: در طول ۲۰ سال حضورم در بخش مسکن مرکز خدمات، خدا را شاکرم که توفیق حضور در اولین کنفرانس خبری این مرکز  نصیبم شد و انشالله رویه جلسات با رسانه‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

نشست خبری مسکن مرکز خدمات

معاون مسکن مرکز خدمات با اعلام این موضوع که ۲۰۷ هزار طلبه در کل کشور مشغول به فعالیت و تحصیل هستند افزود: از این تعداد با توجه به امکانات و بودجه محدود مرکز،  برای حدودا ۱۲۰ هزار طلبه برنامه داریم که صرفا شامل طلاب مرد، متأهل، شعیه و بعضا اهل سنت را نیز شامل می‌شود؛ برای ما بسیار تلخ است اعلام کنیم از این جامعه آماری، حدود ۶۰ هزار طلبه فاقد مسکن هستند.

۲۵ هزار طلبه در اولویت نیاز فوری به مسکن

وی با اشاره به فرم‌های خود اظهاری طلاب در سایت مرکز و پالایش‌های دیگری که توسط مرکز صورت گرفته گفت: با احتساب همه فاکتورها، حدودا ۲۵هزار نفر از این آمار ۶۰ هزار نفری طلاب فاقد مسکن، در اولویت نیاز فوری به مسکن قرار دارند.

حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: با توجه به اطلاعات موجود و تحلیل‌های صورت گرفته بر روی اطلاعات، شاهد عدم توزیع متوارن طلاب هستیم به طوری که در استان قم به ازای هر ۳۴ نفر یک طلبه داریم و در بعضی استان‌های مرزی به ازای هر ۴هزار و هفتصد نفر یک طلبه داریم و مرکز خدمات سعی دارد جاذبه‌های بیشتری برای طلاب در شهرستان‌ها ایجاد کند تا بتوان به یک توزیع متوازن‌تری دست پیدا کرد.

تا کنون ۲۰ هزار مسکن تحویل طلاب شده است

وی با تشریح سابقه ۲۰ ساله مرکز خدمات در ساخت مسکن گفت: مرکز خدمات از سال ۸۰_۸۱ ساخت ۱۰هزار واحد مسکن در پردیسان را در زمان ریاست حجت الاسلام نواب در دستور کار قرار داد که در آن زمان کسی باور نداشت این اقدام شدنی‌ست! البته حساسیت‌هایی وجود داشت اما فضا مدیریت شد و از آن سال تا کنون مجموعا حدود ۱۳ هزار واحد (۱۰ هزار واحد در قم و حدودا ۳ هزار در شهرستان‌ها) تولید کرده‌ و تحویل طلاب شده است. علاوه بر این، از سال ۱۳۹۵، حدود ۳ هزار واحد به صورت حمایتی تحویل شده و در کنار آن علی‌رغم مشکلات فراوان از ظرفیت مسکن روستایی استفاده کردیم و ۵۰۰ طلبه که امام روستا هستند را صاحب خانه کردیم.

معاون مسکن مرکز خدمات گفت: مابقی در قالب حمایتی و با استفاده از ظرفیت‌های مسکن مهر، مسکن فاقدمالک و مسکن خودمالک تأمین شده که در مجموع حدودا ۲۰ هزار واحد مسکن تحویل طلاب محترم گردیده است.

تصمیم به تعطیلی موقت مسکن‌سازی در دوره قبل 

وی با یادآوری تورم سرسام‌آور سال‌های اخیر و نارضایتی طلاب از پروژه‌هایی که با مشکل مواجه شده گفت: در دوره مدیریت قبلی مرکز خدمات به قدری اعتراض برخی طلاب افزایش یافت که مدیریت وقت مرکز خدمات تصمیم گرفتند به صورت موقت عملیات ساخت و ساز متوقف گردد.

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: اما با تغییر مدیریت مرکز خدمات و انتصاب حجت الاسلام میرمحمدی و عزم ایشان برای ادامه مسکن‌سازی، برنامه‌های حمایتی در مرکز خدمات به صورت جدی پیگیری می‌شود، به طور مثال ایشان وام دو درصد بانکی را تا ۲۰۰ میلیون افزایش داده‌اند؛ با اینحال به قدری تورم در بازار مسکن وجود دارد که معتقدیم این‌ها کفایت نمی‌کند و طلبه‌ای که از توان مالی نسبی برخوردار است می‌تواند برای صاحب خانه شدن پیش آید.

تلاش برای خانه‌دار شدن ۳۰ هزار طلبه در طرح ملی مسکن

وی در مورد فرم‌های خود اظهاری مسکن توضیح داد: توان سنجی طلاب برای پرداخت اقساط در نظر گرفته شده است و طلاب در آن فرم خود اظهاری توان خود را اعلام کرده‌اند و بر اساس همین توان‌سنجی، نسبت به مسکن طلاب و روحانیون اقدام خواهد شد.

معاون مسکن مرکز خدمات در مورد تفاهم‌نامه‌ نهضت ملی مسکن با وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: برای بهره‌مندی از ظرفیت نهصت ملی تفاهم‌نامه‌ای با وزیر مسکن برای تأمین ۳۰ هزار واحد مسکونی امضا شده که تاکنون حدود ۱۵ هزار نفر  طلبه ثبت نام کرده‌اند؛ مرکز خدمات تلاش می‌کند در این تفاهم‌نامه، توزیع متوازن طلاب در کشور را در دستور کار قرار دهد. همچنین با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهمنامه ای برای تأمین مسکن طلاب و روحانیون در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر و ۲۰ هزار نفر و روستاها منعقد شده، مرکز خدمات درصدد است از ظرفیت های بنیاد مسکن برای ساخت و ساز مسکن طلاب در سراسر کشور استفاده نماید.

چرا «نورگستر» منحل شد؟

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار که در مورد علت انحلال شرکت نورگستر پرسیده بود گفت: نورگستر از مجموعه‌های اقماری مرکز خدمات بود که ماموریت آن نظارت برساخت و سازها و بود و از اول بنا نبود به بحث ساخت و ساز ورود کند و تا آخر هم همینطور بود؛ نورگستر مناقصه برگزار می‌کرد و بخش‌های مختلف پروژه ۱۰ هزار واحدی مرکز خدمات را به پیمانکاران واگذار می‌کرد و نظارت برآنها داشت؛ کارش هم محدود به قم بود و در شهرستان‌ها فعالیتی نداشت.

وی ادامه داد: بعد از سال ۹۰-۹۱ که پروژه ۱۰ هزار واحدی تمام شد، و طبیعتا پروژه گسترده ای هم وجود نداشت و در شهر قم نیز دیگر نمی‌بایست اقدامی برای مسکن می‌شد چاره‌ای جز پایان کار موسسه نورگستر نبود.

علت عدم انعقاد قرارداد با طلاب

حجت الاسلام رفیعی در پاسخ به این سوال که چرا در پروژه‌های مسکن مرکز خدمات، با طلاب قرارداد منعقد نمی‌شود گفت: علت اصلی این است که مرکز خدمات حوزه های علمیه بر اساس قیمت تمام شده پروژه، واحدها را تحویل طلاب می‌دهد و یک ریال سود نیز لحاظ نمی‌کند، فلذا امکان عقد قرارداد ممکن نبوده و مستلزم برخی از تعهدات می‌باشد که عملا شدنی‌ نیست.

پروژه مسکن اهواز و دزفول

معاون مسکن مرکز خدمات در خصوص پروژه «پردیس اهواز» اظهار کرد: زمین را از سازمان ملی مسکن و شهرسازی در سال ۹۴  به قیمت ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خریداری کردیم و یکسال روند تحویل زمین طول کشید؛ پیمانکاری هم که انتخاب شد به سرعت کار را شروع کرد و حتی از جدول فیزیکی ریالی نیز پیش رفته بود.

وی در ادامه گفت: پروژه به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه به مسأله تورم سرسام‌آور سال ۹۷ برخوردیم که پیمانکار درخواست تعدیل کرد، اما دولت فصل تعدیلی خود را یکسال به تأخیر انداخت و در نهایت نرخی تعدیلی که ارائه داد مورد قبول هیچ پیمانکاری نبود و پیمانکاران نه فقط در پروژه‌های مرکز که در کشور دست از کار کشیدند.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به موارد فسخ قرارداد عنوان کرد: در مواردی که پیمانکار کار را رها می‌کند به دو صورت می‌شود قرارداد را لغو کرد: یا به طور کلی ماده ۴۶ اعمال می‌شود که پیمانکار وارد بلک لیست دولت شده و دیگر کسی با او نمی‌تواند قرارداد ببندد که طبق قوانین پیمانکار مشمول این مورد نبود، یا باید طبق ماده ۴۸ شرایط امور پیمان قرارداد لغو شود یعنی با هم توافق کرده از هم جدا شوند؛ ما در دو پروژه اهواز و دزفول بنا داشتیم طبق ماده ۴۸ توافقا از پیمانکار جدا شویم اما پیمانکار جدیدی که بنا بود ادامه کار را برعهده بگیرد، حدود ۳ برابر پیمانکار فعلی قیمت داد که برای ما قابل قبول نبود.

وی در ادامه گفت: با تجربه‌ای که در چندین سال به دست آورده بودیم و به سختی توانستیم پیمانکار فعلی را حفظ کنیم تا پروژه را خودش با کمی افزایش قیمت به اتمام برساند. همانگونه که در پروژه کرمان، دو سال کار متوقف شده بود و توانستیم پیمانکار را راضی کنیم کار را خودش تمام کند. شما پروژه‌های مشابهی که جاهای دیگر به همین مشکل برخورده‌اند را ملاحظه بفرمائید که کماکان تعطیل هستند.

تکمیل امکانات پروژه اهواز

معاون مسکن مرکز خدمات در پاسخ به این سوال که چرا پروژه اهواز آب، برق گاز و تلفن ندارد گفت: در این پروژه، آب، برق و گاز راه اندازی شده و فقط خطوط تلفن نصب نشده که در حال پیگیری موضوع هستیم. در همین پروژه هزینه سنگینی بابت پست برقی شد که مجبور به پرداخت آن بودیم تا برق واحدها راه اندازی شود.

وی در مورد محوطه مجتمع نیز گفت: اگر شهرداری اقدام به فضای سبز و محوطه‌سازی کند، با یک شرط همه آن را با هزینه خودش انجام می‌دهد اما شرط می‌کند که مجتمع نباید حصار داشته و مثل بقیه محلات باید آزاد باشد؛ اما با اینکه ساختمان‌های اطراف کسی حصار و دیوار ندارد، درخواست دارند که دیوار کشی و حصار داشته باشند که در این صورت هزینه دیوار کشی و محوطه‌سازی بر طلاب تحمیل خواهد شد.

پروژه مسکن تهران

حجت الاسلام رفیعی در مورد پروژه «سیروس تهران» گفت: ۳۰ درصد این پروژه برای سازمان راه و شهرسازی بود و ۷۰ درصد مابقی که شامل ۱۲۰ واحد مسکونی بود را ما خریداری کردیم از قرار متری حدود ۱ میلیون نیم تومان و بنا بود به طلابی که ثبت‌نام کرده‌اند تحویل شود؛ با گذشت زمان و تکمیل پروژه، ۱۲۰ واحدی که خریداری شده بود آماده شد اما ۳۰ درصد سهم دولت رها شده مانده بود. بسیار هم پیگیری کردیم اما در دو دولت دوازدهم با کارشکنی که صورت گرفت، ۳۰ درصد باقیمانده ناتمام ماند و مشکل سند این پروژه حل نشد که امیدواریم با پیگیری‌های مکرر صورت گرفته در دولت جدید این موضوع حل گردد.

مزایای ثبت نام در نهضت ملی مسکن از طریق مرکز خدمات

معاون مسکن مرکز خدمات درباره مزایای ثبت نام طلاب از طریق مرکز خدمات در نهضت ملی مسکن گفت: مرکز خدمات درصدد است تا شرایط مسکن نهضت ملی را برای طلاب تسهیل نماید به همین منظور هر طلبه‌ای که در موطن خود برای مسکن ملی ثبت‌نام کند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون توان وام قرض‌الحسنه و ۲۰ میلیون تومان هم به صورت بلاعوض برخوردار خواهد بود؛ با این الگو، طلاب دیگر وام دولت را دریافت نخواهند کرد و با اقساط و بازپرداخت مناسب تری صاحب خانه خواهند شد چرا که وام دولت با اقساط سنگینی که دارد طلاب را به شدت دچار مشکل خواهد کرد. و اگر از متراژ بالاتری استفاده کمنند که نیاز به وام دولتی باشد میبایست نسبهت به تامین اقساط نیز متعهد باشند. 

اقساطی که طلاب را از درس انداخت!

حجت الاسلام رفیعی در مورد این که طلاب با اقساطی که می‌پردازند از درس جامانده‌اند گفت: خانه‌دار شدن سختی‌هایی را به همراه دارد و ما هم تا جایی که توانستیم امکانات فراهم کرده‌ایم و طلاب مختار در پذیرش این امکانات و طبیعتا اقساط آن هستند و نیاز هست طلاب برای خانه‌دار شدن تلاش کنند؛ البته به استثناء اساتید و ممتازین که شرایط ویژه‌ای برایشان محیا می‌گردد.

وی تاکید کرد: البته برای ممتازین و اساتید حوزه، علاوه بر مرکز خدمات، باید اولیای حوزه هم به فکر طلاب باشند و امکانات مرکز خدمات کفایت نمی‌کند.

حاشیه‌های مسکن تعاوتی کارکنان مرکز خدمات

معاون مسکن مرکز خدمات در پاسخ به سوال خبرنگاری که راجع به پروژه مسکن تعاوتی کارکنان مرکز خدمات پرسید گفت: این تعاونی را کارکنان به صورت مستقل راه‌اندازی کرده‌اند و مرکز خدمات قانونا نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد چرا که مشکلی ندارد؛ مرکز نیز به این تعاونی کمک ویژه و تسهیلاتی خارج از تسهیلات مقرر پرسنلی کمک نکرده است. آنها هیئت مدیره خودشان را دارند و تصمیم گرفته‌اند از متریال خاصی در ساخت و ساز و همچنین نما استفاده کنند.

توضیح در مورد واحدهای خاتم الاوصیاء اصفهان

حجت الاسلام رفیعی در پاسخ به سوالی در مورد پروژه اصفهان گفت: در فولادشهر اصفهان حدود ۴۰۰ واحد از پروژه مسکن مهری که خاتم الاوصیاء ساخته بود آماده واگذاری بود که پیگیری کردیم که با تخفیف ویژه در اختیار طلاب قرار دهیم.

پیشنهادات ویژه برای شهرک مهدیه

وی در مورد شهرک مهدیه گفت: شهرک مهدیه تحت اشراف مرکز مدیریت حوزه علمیه است و مرکز خدمات اختیاری در آنجا ندارد ولی اخیرا اعلام کردیم در صورت واگذاری زمین از سوی مرکز مدیریت، آماده همکاری و ساخت و ساز مسکن برای طلاب هستیم.

پیگیری تسهیلات اجاره حرفه‌ای

معاون مسکن مرکز خدمات در ادامه راجع به رایزنی های صورت گرفته با دولت اظهار داشت به دنبال تسهیلات از دولت برای اجاره حرفه‌ای هستیم که شرایطی همچون خوابگاه‌های متأهلی دارد.

وی گفت در مورد تسهیلات مسکن در شهرستان ها توضیح داد: ما هم موافقیم که علت ماندگاری طلاب در قم صرفا «خانه» نیست اما تسهیلاتی که در شهرستان در نظر گرفته می‌شود، به نوعی امتیاز و جاذبه‌ای‌ست که طلاب را برای هجرت به شهرهای خود تشویق می‌کند.

کمک ویژه به طلابی که خود اقدام به ساخت مسکن کنند

حجت الاسلام رفیعی در آخر نیز گفت: برای طلابی که در غیر از کلانشهرها به صورت گروهی اقدام به مسکن‌سازی کنند، مرکز خدمات می‌تواند از تسهیلات بلاعوض و چنانکه ممکن باشد از تخفیفات دولتی برای آن‌ها استفاده کند تا مسکن خود را احداث کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35942

مطالب مرتبط

20تیر
به تبعات تمدنی این کپی برداری های ناقص از تمدن غربی توجه نمی کنید!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.