• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
مدیر موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی:

به تبعات تمدنی این کپی برداری های ناقص از تمدن غربی توجه نمی کنید!

  • کد خبر : 18188
  • 20 تیر 1400 - 11:13
به تبعات تمدنی این کپی برداری های ناقص از تمدن غربی توجه نمی کنید!
استقلال بانک مرکزی موجب میگردد که دخالت دولت در سیاست گذاری پول و نظارت بر آن قطع شود، ولی فعالیت سودجویانه خلق پول بانکی با اتکا به سوبسید دولتی و حمایت اجتماعی-سیاسی-امنیتی کل حاکمیت انجام گردد.

به گزارش صدای حوزه، متاسفانه شاهد حمایت آقای دکتر طغیانی (نمایندۀ اصفهان و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس) از طرح «استقلال بانک مرکزی» و پاسخگو نبودن ایشان به اعتراضات نیروهای انقلابی و متخصصان اقتصادی هستیم.

در پی این موضوع، حجت الاسلام والمسلمین متولی امامی، مدیر موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی در نامه ای تخصصی به آقای طغیانی، دربارۀ تبعات ناگوار و بلندمدت دیکتاتوری بانکها هشدار داده اند.

متن نامه ایشان به شرح ذیل است:

بسمه تعالی
حضور محترم جناب آقای دکتر طغیانی، سخنگوی کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم و رحمه الله

اخیرا حضرتعالی در دفاع از طرح بانکداری جمهوری اسلامی و به خصوص «استقلال بانک مرکزی» سخنانی ایراد فرموده اید که در شبکه های مجازی منتشر شده است. نیروهای انقلابی شهر اصفهان، شما را به این امید انتخاب کرده اند که مدافع حقوق مردم و پیگیر مطالبات عالمان دینی در عرصه قانون گذاری، به خصوص در مقولۀ اقتصاد باشید، لیکن کارنامۀ کمیسیون اقتصادی مجلس و حضرتعالی در این زمینه رضایت بخش نیست.

مستحضرید که مقبولیت هر نظام پولی به اطمینان به قابلیت مبادله آن در آینده وابسته است. ایفای نقش دولت در ایجاد چنین اطمینانی به سیستم پول اعتباری بسیار کلیدی است.

مهمترین تناقض سیستم پولی و بانکی موجود آن است که دولت به مردم اطمینان می دهد از نوع پول و نظام بانکی موجود حمایت می کند؛ اما بانک های تجاری مبتنی بر منافع شخصی به خلق پول مشغول هستند. این بدان معناست که منافع خلق پول بانکی، در حالی به بانک و در مرحله بعد به دریافت کنندگان اعتبار تعلق می گیرد که ریسکهای بالقوه و زیانهای بالفعل آن متوجه عموم مردم است.

طبیعتا در شرایطی که استقلال بانک مرکزی از دولت تصویب شود، چنین ظلمی تقویت می گردد. چراکه خلق پول بانکی، به نحوی است که بانکها در عین داشتن بدهی های غیرریسکی و فوراً قابل برداشت (سپرده ها)، دارایی های مالی و اعتبارات مشکوک الوصول کسب می کنند.

این عدم تعادل بین ساختار کیفی دارایی و بدهی بانکها (از حیث ریسک و نقدشوندگی)، ماهیتا آن ها را وابسته به دولت می کند و دولت را به سمت حمایت از آن ها سوق می دهد. حاکمیت نیز که تأثیر منفی بحران های بانکی را بسیار جدی می داند، به تعبیۀ ابزارها و اهرم های حمایتی از بانکداری در جهت کاهش ریسک و اطمینان بخشی به فعالیت آنها مجبور می شود.

بنابراین، استقلال بانک مرکزی موجب میگردد که دخالت دولت در سیاست گذاری پول و نظارت بر آن قطع شود، ولی فعالیت سودجویانه خلق پول بانکی با اتکا به سوبسید دولتی و حمایت اجتماعی-سیاسی-امنیتی کل حاکمیت انجام گردد. این وضعیت به معنای خصوصی سازی بیشتر منافع خلق پول و عمومی سازی بیشتر ریسک ریال است و نتیجۀ آن، ظلم به عموم مردم و تقویت شکاف طبقاتی و نارضایتی می باشد.

عالمان دینی و نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی امید دارند که افرادی همچون شما که با حمایت حضرت آیت الله مهدوی و ظرفیت سیاسی جریان انقلابی اصفهان رأی آوردید، موجب کاهش ویژه خواری و تضعیف سیستم سرمایه داری در جمهوری اسلامی شوید.

متاسفانه به نظر میرسد به تبعات تمدنی این کپی برداری های ناقص از تمدن غربی توجه نمی کنید. امروز شاهد هستیم که پیگیری چنین طرح هایی از سوی حضرتعالی موجب سرخوردگی نیروهای دلسوز و متدین شده است و در بلندمدت میتواند منجر به بی اعتمادی جامعه به آرمان های انقلاب اسلامی گردد.

و الحمدلله رب العالمین
سیدمحمدحسین متولی امامی ۱۹تیر۱۴۰۰

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18188
  • منبع : متا نوشت

مطالب مرتبط

26دی
تلاش برای خانه‌دار شدن ۳۰ هزار طلبه در طرح ملی مسکن/مزایای ثبت نام در نهضت ملی مسکن از طریق مرکز خدمات
معاون مسکن مرکز خدمات، در اولین کنفرانس خبری معاونان مرکز مطرح کرد؛

تلاش برای خانه‌دار شدن ۳۰ هزار طلبه در طرح ملی مسکن/مزایای ثبت نام در نهضت ملی مسکن از طریق مرکز خدمات

18آذر
وزارت نفت اسامی مدیران با دریافتی بالای ۳۰ میلیون را اعلام نکرد
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

وزارت نفت اسامی مدیران با دریافتی بالای ۳۰ میلیون را اعلام نکرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.