• امروز : پنج شنبه - ۹ آذر - ۱۴۰۲
  • برابر با : Thursday - 30 November - 2023
کل اخبار 6196اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مسجد گره‌گشای روستای زندآباد دو هزار طلبه روانشناس یا تعداد معدودی متخصص حوزوی؟! رسالت سنگین دوهزار طلبه روانشناس حوزوی برای کمک به نوجوانان در مواجهه با مشکلاتی مثل افسردگی مراسم تکریم و معارفه در مدرسه علمیه حضرت آیت الله بهجت (ره) قم با حضور آیت الله مدرسی یزدی از این حسن انتخاب توسط مدیریت حوزه های علمیه برای معاونت تهذیب، به خودتان ببالید! یکی از روش های ارتقا در مناصب مدیریتی حوزه! تبعات کلاف سر در گم عناوین حوزوی به انتخابات خبرگان رسید؛ وقتی حوزه علمیه برای تأیید اجتهاد هم برنامه ای ندارد! اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند! درخشش حوزه علمیه قم در حمایت از عملیات طوفان الاقصی و مردم مظلوم فلسطین حوزه علمیه؛ از درس‌های ۳۰۰ نفره تا کرسی‌های ۳ نفره: اضمحلال یا ارتقا؟! درس آقایان نشست دوره ای اساتید خلوت است، نه دروس اطراف حرم! نگرانی‌های استاد علوی بروجردی! از هوش مصنوعی تا سنت های تحقیقی حوزه تبلیغ به سبک مکتب اسلامی، تزکیه در وسط میدان!

2
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

آیا با پیروی از ساختارهای وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

  • کد خبر : 42666
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
آیا با پیروی از ساختارهای وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟
سالهاست مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم هستند و همین رویکرد باعث شده ساختارهای آموزشی و پژوهشی از جمله آیین نامه جذب و ارتقا و... بر حوزه علمیه تحمیل شود؛ باری، پرسش اصلی این است که آیا با ساختارها و قوانین وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه در نوشتاری با عنوان: «حکمرانی حوزوی و رسمیت دانشگاهی» آورده است:

ساختارها، رکن اساسی در تنظیم گری و حکمرانی

سالهاست مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم هستند و همین رویکرد باعث شده ساختارهای آموزشی و پژوهشی از جمله آیین نامه جذب و ارتقا و غیره بر حوزه علمیه تحمیل شود؛ از طرفی بر اهل فن پوشیده نیست که ساختارها، رکن اساسی در تنظیم گری و حکمرانی به شمار می آیند.

باری، پرسش اصلی این است که آیا با ساختارها و قوانین وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

وضعیت اسف‌بار این انفعال در حکمرانی، تبعیت اعضای هیات علمی از وضعیت حقوقی دانشگاه هاست که فاصله حقوقی استادان ممحض حوزوی را با استادان مراکز حوزوی-دانشگاهی بیشتر می‌کند که در بلند مدت، آسیب جدی بر دروس متعارف حوزه وارد خواهد شد.

استقلال حوزه و مراکز حوزوی؛ راهکار برون رفت از مشکل

پیشنهاد این کمترین، استقلال حوزه علمیه و همه مراکز حوزوی در حکمرانی(سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات عمومی) آموزشی و پژوهشی و تبلیغی است.

تحقق این پیشنهاد به تعالی بخشی شورای عالی حوزه علمیه و یافتن نگاه حکمرانی به معنای پیش‌گفته در همه ساحت های حوزه علمیه و همراهی دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه است.

مدیریت حوزه علمیه، قدم های مفیدی در این راستا برداشته است؛ لکن باید تلاش ها، ذیل حکمرانی قرار گیرد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه دزفولی

طلبه حوزه علمیه قم

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

بیشتر بخوانید:

نظام آموزشی متداول حوزه، امکان استعدادیابی برای طلاب را منتفی می کند/ نیاز جامعه منحصر در فقه و اصول نیست/توجه ویژه به مهارت ها از وجوه تمایز “بنیان مرصوص” است

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42666
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.