• امروز : دوشنبه - ۱۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 2 December - 2024
کل اخبار 6324اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شکل و شمایل صحیح مواجهه مدارس علمیه با طلاب دهه هشتادی! فرصت تبلیغی سه روزه برای ایام فاطمیه (س) بیشتر به درد تبلیغ برای استان های نزدیک قم میخورد! اعضای نهمین دوره شورای عالی حوزه‌های علمیه به عنوان عالی‌ترین نهاد حوزوی انتخاب شدند روایت مدیر حوزه های علمیه از اهم و احب امور نزد رهبر معظم انقلاب! فرهنگ کلان گفتارها: نهادهای گفتار جمعی ساز! تصویرسازی منفی و مستمر اینترنشنال از حوزه و روحانیت جزئیات برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه قم طلبه های بااستعداد نباید در قرض و بدهی بمانند / شیخ طوسی ۱۲ برابر سایر طلاب شهریه می گرفت! +خاطرات پیاده‌روی اربعین با شهید سیدمصطفی خمینی وسط این سیستم اداری فشل، چطور برترین حوزه را انتخاب می کنید؟! اندر لزوم تبیین حداکثری اقدامات شورای نگهبان گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد… آداب طرح نظر جدید در حوزه های علمیه! تجاری سازی، بسته بندی و قسط بندی امر دینی! امام جمعه‌ای که با دخترش پشت تریبون نماز جمعه رفت

8
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

آیا با پیروی از ساختارهای وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

  • کد خبر : 42666
  • 22 اردیبهشت 1401 - 12:13
آیا با پیروی از ساختارهای وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟
سالهاست مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم هستند و همین رویکرد باعث شده ساختارهای آموزشی و پژوهشی از جمله آیین نامه جذب و ارتقا و... بر حوزه علمیه تحمیل شود؛ باری، پرسش اصلی این است که آیا با ساختارها و قوانین وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه در نوشتاری با عنوان: «حکمرانی حوزوی و رسمیت دانشگاهی» آورده است:

ساختارها، رکن اساسی در تنظیم گری و حکمرانی

سالهاست مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم هستند و همین رویکرد باعث شده ساختارهای آموزشی و پژوهشی از جمله آیین نامه جذب و ارتقا و غیره بر حوزه علمیه تحمیل شود؛ از طرفی بر اهل فن پوشیده نیست که ساختارها، رکن اساسی در تنظیم گری و حکمرانی به شمار می آیند.

باری، پرسش اصلی این است که آیا با ساختارها و قوانین وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

وضعیت اسف‌بار این انفعال در حکمرانی، تبعیت اعضای هیات علمی از وضعیت حقوقی دانشگاه هاست که فاصله حقوقی استادان ممحض حوزوی را با استادان مراکز حوزوی-دانشگاهی بیشتر می‌کند که در بلند مدت، آسیب جدی بر دروس متعارف حوزه وارد خواهد شد.

استقلال حوزه و مراکز حوزوی؛ راهکار برون رفت از مشکل

پیشنهاد این کمترین، استقلال حوزه علمیه و همه مراکز حوزوی در حکمرانی(سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات عمومی) آموزشی و پژوهشی و تبلیغی است.

تحقق این پیشنهاد به تعالی بخشی شورای عالی حوزه علمیه و یافتن نگاه حکمرانی به معنای پیش‌گفته در همه ساحت های حوزه علمیه و همراهی دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه است.

مدیریت حوزه علمیه، قدم های مفیدی در این راستا برداشته است؛ لکن باید تلاش ها، ذیل حکمرانی قرار گیرد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه دزفولی

طلبه حوزه علمیه قم

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

بیشتر بخوانید:

نظام آموزشی متداول حوزه، امکان استعدادیابی برای طلاب را منتفی می کند/ نیاز جامعه منحصر در فقه و اصول نیست/توجه ویژه به مهارت ها از وجوه تمایز “بنیان مرصوص” است

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42666
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

06آذر
شکل و شمایل صحیح مواجهه مدارس علمیه با طلاب دهه هشتادی!
تأملی کوتاه در شیوه تعامل با نسل Z در حوزه؛

شکل و شمایل صحیح مواجهه مدارس علمیه با طلاب دهه هشتادی!

18شهریور
نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی، اجتماعی دهه محسنیه
دیروز، به همت مجمع خطبای اصحاب الصاحب برگزار شد؛

نشست علمی بررسی ابعاد تاریخی، اجتماعی دهه محسنیه

05شهریور
جزئیات برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه قم
طلاب به دقت این خبر را بخوانند؛

جزئیات برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه قم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.