• امروز : پنج شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 18 September - 2025
کل اخبار 6564

صدای حوزه امروز

جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر

10
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

آیا با پیروی از ساختارهای وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

  • کد خبر : 42666
  • 22 اردیبهشت 1401 - 12:13
آیا با پیروی از ساختارهای وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟
سالهاست مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم هستند و همین رویکرد باعث شده ساختارهای آموزشی و پژوهشی از جمله آیین نامه جذب و ارتقا و... بر حوزه علمیه تحمیل شود؛ باری، پرسش اصلی این است که آیا با ساختارها و قوانین وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه در نوشتاری با عنوان: «حکمرانی حوزوی و رسمیت دانشگاهی» آورده است:

ساختارها، رکن اساسی در تنظیم گری و حکمرانی

سالهاست مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم هستند و همین رویکرد باعث شده ساختارهای آموزشی و پژوهشی از جمله آیین نامه جذب و ارتقا و غیره بر حوزه علمیه تحمیل شود؛ از طرفی بر اهل فن پوشیده نیست که ساختارها، رکن اساسی در تنظیم گری و حکمرانی به شمار می آیند.

باری، پرسش اصلی این است که آیا با ساختارها و قوانین وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟

وضعیت اسف‌بار این انفعال در حکمرانی، تبعیت اعضای هیات علمی از وضعیت حقوقی دانشگاه هاست که فاصله حقوقی استادان ممحض حوزوی را با استادان مراکز حوزوی-دانشگاهی بیشتر می‌کند که در بلند مدت، آسیب جدی بر دروس متعارف حوزه وارد خواهد شد.

استقلال حوزه و مراکز حوزوی؛ راهکار برون رفت از مشکل

پیشنهاد این کمترین، استقلال حوزه علمیه و همه مراکز حوزوی در حکمرانی(سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات عمومی) آموزشی و پژوهشی و تبلیغی است.

تحقق این پیشنهاد به تعالی بخشی شورای عالی حوزه علمیه و یافتن نگاه حکمرانی به معنای پیش‌گفته در همه ساحت های حوزه علمیه و همراهی دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه است.

مدیریت حوزه علمیه، قدم های مفیدی در این راستا برداشته است؛ لکن باید تلاش ها، ذیل حکمرانی قرار گیرد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

عبدالحسین خسروپناه دزفولی

طلبه حوزه علمیه قم

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

بیشتر بخوانید:

نظام آموزشی متداول حوزه، امکان استعدادیابی برای طلاب را منتفی می کند/ نیاز جامعه منحصر در فقه و اصول نیست/توجه ویژه به مهارت ها از وجوه تمایز “بنیان مرصوص” است

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42666
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.