• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
نقدی بر فقدان واکنش در نهادهای حوزوی نسبت به سخنان محقق داماد؛

نهادهای حوزوی در مقابل جریان تحریف بی تفاوت نباشند!

  • کد خبر : 36839
  • 04 بهمن 1400 - 14:34
نهادهای حوزوی در مقابل جریان تحریف بی تفاوت نباشند!
از نهادهای رسمی حوزه علمیه قم همچون شورای عالی، جامعه مدرسین یا مدیریت حوزه که در بسیاری از موضوعات پیش‌ پا افتاده بیانیه می‌دهند و اظهارنظر می‌کنند، این انتظار وجود داشت که قبل از سایر نهادها و افراد، اقدام به نقد مطالب نادرست این همایش با منطق علمی همراه با اخلاق نقد کنند.

به گزارش صدای حوزه، تاسیس حوزه علمیه قم در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی توسط آیت‌الله ‌العظمی حاج‌ شیخ ‌عبدالکریم حائری یزدی اکنون عمر این حـوزه را به ۱۰۰ سالگی رسانده است. یک قرنه شدن عمر حوزه علمیه قم سبب شد افرادی درصدد برگزاری همایشی برای بررسی کارنامه روحانیت در این حـوزه طی یک قرن برآیند. افرادی در این همایش صحبت و نقطه‌نظرهای خود را مطرح کردند. درباره این موضوع، لازم است به چند نکته توجه شود:

۱- اصل برگزاری همایش به مناسبت یکصد سال عمر حوزه علمیه قم، اقدام قابل تمجیدی است. بانیان این همایش احتمالاً درصدد بررسی نقاط قوت و ضعف حـوزه علمیه قم و عملکرد روحانیت برخاسته از این حوزه بودند که امر لازمی است اما اینکه چه مقدار در انجام این کار موفق بوده‌اند، قابل بررسی است.

۲- در همایشی که به نام حوزه علمیه قم برگزار می‌شود، باید قبل از هر چیز به اخلاق نقد توجه شود. مقتضای اخلاق نقد اینست که همه‌جانبه‌نگری شود و موضوع همایش با پرهیز از یکجانبه‌گرائی مورد بررسی قرار گیرد و سخنرانان در خیابان یکطرفه به پیش نروند.

۳- همین اخلاق را باید ناظران بیرونی این قبیل همایش‌ها هم رعایت کنند. در یک همایش حتی اگر مطالب واضح‌البطلان هم گفته شود، دیگران می‌توانند برای خود حق نقد منصفانه و علمی و منطقی آن را قائل باشند ولی حمله کردن‌های غیرعلمی و غیرمنطقی نه قابل پذیرش است و نه تاثیری در مردم دارد.

رسالت اصلی نهادهای حوزه

۴- در همایش مربوط به یک قرن حـوزه علمیه قم، در کنار مطالب مختلف، مطالب نادرستی هم مطرح شدند. از نهادهای رسمی حوزه علمیه قم همچون شورای عالی، جامعه مدرسین یا مدیریت حـوزه که در بسیاری از موضوعات پیش‌ پا افتاده بیانیه می‌دهند و اظهارنظر می‌کنند، این انتظار وجود داشت که قبل از سایر نهادها و افراد، اقدام به نقد مطالب نادرست این همایش با منطق علمی همراه با اخلاق نقد کنند. این تشکیلات عریض و طویل با امکاناتی که در اختیار دارد اگر در چنین مواقعی اقدام نکند، چه وقت می‌خواهد به رسالت خود عمل کند؟

۵- خوشبختانه آیت‌الله حاج‌ شیخ‌ محمدجواد فاضل لنکرانی سخنان مبسوطی در نقد مطالب نادرستِ مطرح شده در این همایش داشتند که مورد استقبال حق‌طلبان قرار گرفت. اما این یک اقدام فردی بود که موجب رفع تکلیف نهادهای مسئول حوزوی نمی‌شود.

واکنش انقلابی و عالمانه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به اظهارات محقق داماد:

توقع این است که لااقل با انصاف و عالمانه حرف بزنید/نسبت‌هایی به مرحوم آقای بروجردی و حائری دادند که خلاف واقع است

۶- از بعضی افراد صاحب‌نظر حوزوی شنیده شده که می‌گویند با توجه به عملکردهای غیرقابل قبول نهادهای رسمی حوزه نمی‌توانیم برای نقد کسانی که غیرمنصفانه درباره حـوزه قضاوت می‌کنند سخنی بگوئیم و یا حرفی بزنیم.

این نوع تفکر با هیچ منطقی سازگاری ندارد. به این عزیزان یادآور می‌شویم شما نباید با هیچیک از دو طرف احساس قرابت و یا عداوت داشته باشید. وظیفه افراد منصف و آزاداندیش اینست که اهل نقد به معنای واقعی باشند؛ یعنی نقاط قوت را بگویند و نقاط ضعف را نیز تذکر بدهند و اهل خاصه‌خرجی برای کسی نباشند. این، همان «اخلاق نقد» است که می‌تواند جامعه را به تعادل برساند.

۷- بعضی از سخنرانان همایش صدسالگی حوزه علمیه قم، به حضرات آیات حاج ‌شیخ‌ عبدالکریم حائری یزدی موسس حـوزه و سیدمحمدحسین طباطبائی بروجردی مرجع بزرگ نسبت دادند که با ورود حوزه و روحانیت به سیاست مخالف بودند. این نسبت، قطعاً خلاف واقع است. آیت‌الله حائری یزدی برای حفاظت از حوزه علمیه تازه‌تاسیس در برابر فشارهای رضاخان قلدر چاره‌ای غیر از پرهیز از ورود عملی به سیاست نداشت و آیت‌الله بروجردی نیز در شرایط خاص تاخت و تاز توده‌ای‌ها در ایران، روش مدارای موقت با حکومت را در پیش گرفته بود.

این هر دو بزرگوار در نگاه فقهی معتقد به ورود حـوزه و روحانیت به سیاست بودند کمااینکه شاگردانشان نیز بر همین عقیده بودند و هنگامی که زمینه برای ورود به سیاست فراهم شد، به این طرز تفکر عمل کردند. بطوری که مراجع آن زمان هم با نهضت امام خمینی همراه بودند و این، عمل کردن به سیره پیامبر و ائمه علیهم‌السلام است.

۸- جفای دیگری که در همایش صدسالگی حوزه صورت گرفت این بود که نظر و عمل امام خمینی در موضوع ورود حوزه و روحانیت به سیاست نادیده گرفته شد. عیبی ندارد که سخنرانان همایش معتقد به جدائی دین از سیاست باشند ولی برخورداری این عقیده نباید منجر به نادیده گرفتن واقعیت بزرگ و انکارناشدنی نقش بسیار مهم فقهای بزرگی همچون امام خمینی در عمر صدساله حوزه علمیه قم و نظریه‌پردازی‌ها و عملکردهای روشن آنان در این عرصه شود.

این روش، به جای آنکه تبیین کارنامه صدساله حوزه باشد، تحریف آنست و نمی‌تواند مقبول اصحاب فکر و علم و منطق و اهل تحقیق باشد. اهل تحقیق درباره همه چیز و همه کس منصفانه و با تکیه بر واقعیات علمی نظر می‌دهند و کارنامه حوزه علمیه را نیز واقع‌بینانه و عالمانه ارزیابی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36839
  • منبع : روزنامه جمهوری اسلامی

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

13آبان
اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!
پاسخ مدیر اندیشکده حوزه به انتقاد صدای حوزه؛

اعضای ستادهای راهبری حوزه، کار راه اندازهایی که کارمند نیستند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.