به گزارش صدای حوزه، آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه با سخنرانی آیتالله جوادی آملی و آیتالله رشاد مدیر حوزههای علمیه تهران به صورت مجازی برگزار شد.
در این برنامه آیتالله رشاد مدیر حوزههای علمیه استان تهران طی سخنانی تولید و انتقال معرفت را وظیفه حوزههای علمیه دانست و گفت: ما در حوزه دو وظیفه داریم، تولید معرفت و انتقال آن به طبقات مختلف جامعه این یعنی فراخوان جامعه به معنویت و گسترش و ارتقاء سطح معنویت در جامعه که تضمین سلامت معنوی جامعه است و اینها این وظیفه اصلی حوزه است.
تا گرفتار عالم ماده هستیم یقین حاصل نمیشود
وی ادامه داد: وقتی ما از پوسته مُلک بتوانیم رسوخ کنیم، آنگاه معرفت پیدا کردهایم و اینجا در انسان یقین حاصل میشود. اما تا گرفتار عالم ماده هستیم یقین حاصل نمیشود. آنچه در دانشگاه آموخته میشود مربوط به مُلک است و آنچه در حوزه ارائه میشود مربوط به ملکوت است. ما یک وجود ملکی داریم و یک وجود ملکوتی، ملکوت باطن آدم است که یا مثبت است و یا منفی. همه چیز دارای ملکوت است حتی حیوانات و گیاهان.
تربت امام حسین (ع) ملکوت دارد وگرنه خاکی بیش نیست
رشاد افزود: تربت امام حسین (ع) ملکوت دارد وگرنه خاکی بیش نیست و این قدرت ملکوت تربت امام است که بیمار شفا میدهد و حتی تربیت پیامبر (ص) و امام علی (ع) هم چنین خاصیتی ندارد. حتی زمان و مکان هم ملکوت دارد، شب قدر ملکوت دارد وگرنه شبی مانند دیگر شبها است. همه چیز دارای ملکوت است و کار ما طلبهها پی بردن به عمق ملکوت است و ما باید ببینیم معنویت یعنی چه؟ اگر معتقدیم عالم، معنی و ماده دارد باید منطبق بر آن حرکت کنیم و آن وقت با یک جمله نیم خطی مانند حکم میرزای شیرازی دنیا را میتوانیم تکان دهیم.
ملکوت کلام امام خمینی (ره) سبب شد تا جوانان عاشقانه دنبال دستوراتش باشند
مدیر حوزههای علمیه تهران نفوذ کلام امام خمینی (ره) را به خاطر ملکوت کلام امام دانست و گفت: اینکه کلام امام نافذ است به خاطر همین ملکوت است، امام بنیانگذار فلسفه فقه است اما بیش از این حال معنوی و درون ملکوتی وی بود که دلها را عاشقش کرد و این در تاریخ بی نظری بود. امام با این حال معنوی و تصرف قلوب بود که گفت باید خرمشهر بازپس گرفته شود و جوانان عاشقانه این باید امام را محقق کردند.
ما طلبه ها کمتر به معنویت و ملکوت میپردازیم
رشاد ادامه داد: ما طلبه ها کمتر به معنویت و ملکوت می پردازیم و تکلیف اصلی ما این است. فراخوان جامعه به معرفت وظیفه اصلی ما است که در ان کم گذاشته ایم. اخلاق معنوی است که کارساز است و از ملکوت انسان سرچشمه گرفته و این است که بر روی دیگران اثر می گذارد و انسانها را هدایت میکند. اگر به رؤیت ملکوت رسیدیم و اندیشه و با رفتار ما منطبق شد آن وقت به سلامت معنوی رسیدیم و میتوانیم آن را در جامعه هم توسعه دهیم.
تلاش حوزه علمیه تهران برای رشد معنوی جامعه
وی از تلاش حوزه علمیه تهران برای رشد سلامت معنوی جامعه خبر داد و گفت: حوزه تهران اولین حوزهای است که در آن تلاش میکنیم، موضوع سلامت معنوی را محقق کنیم و در این راستا کارگاههایی هم طراحی شده و این موضوع باید در تهران بیشتر مدنظر قرار گیرد چون تهران مورد آماج حملات است.
گلایه از انحرافات برخی طلاب و اساتید حوزه در حوزه طب
مدیر حوزههای علمیه تهران با گلایه از برخی انحرافات در بین طلاب و مدرسان حوزه گفت: در سالهای اخیر شاهد برخی انحرافات از سوی طلاب و اساتید هستیم. مثلاً میگویند اگر پا درد داشتی این را بخور، سردرد داشتی این را و… کار ما اینها نیست. سالها است که طب سنتی متوقف شده و در جا میزند، اصلا اینها کار طلبه نیست و اگر هم قرار است طب سنتی انجام دهید باید ابن سینا شوید نه اینکه طلبه یک ماه آموزش ببیند و بعد مطب بزند. ما تا آخر سال همایشی برای طب سنتی برگزار میکنیم همه این موشوعات را بررسی میکنیم.
وی ادامه داد: طلبه درس و بحث را رها کرده و طب سنتی میخواند، ما در طب با واقع سروکار داریم و نمیتوان به مطالب فاقد سند اعتبار کنیم. اگر هم روایتی داریم باید بر اساس تجربه موفق عمل کنیم. در خود علم پزشکی هم چنین چیزی وجود دارد و ممکن است که نظریه با تجربه و آزمایش رد شود آنگاه ما برخی نظریات غیر مستند را بدون تجربه در دستور کار قرار میدهیم.
وقتی تخصص نداریم نباید در همه حوزهها نظر بدهیم
رشاد با اشاره به لزوم نگاه علمی به موضوعاتی مانند طب گفت: آقا هم در موضوع کرونا گفتند: من مطیع نظر کارشناسان هستم، بعد یک طلبه میگوید ما واکسن نمیزنیم، یکی میگوید واکسن حس جنسی را از بین میبرد. کار ما طب دین است نه طب جسم ما باید در کار خودمان نظر بدهیم مگر اینکه ابن سینا باشیم که نیستیم. همان طور که یک پزشک در حوزه دین نظر نمیدهد.
بی معنویت، معرفت حاصل نمیشود
مدیر حوزههای علمیه تهران با بیان اینکه بی معنویت، معرفت حاصل نمیشود، گفت: معنویت به شعار نیست. طلبههای عزیز بدانید بی معنویت، معرفت حاصل نمیشود. مگر میشود طلبه نماز شب نخواند و بتواند شاگرد امام صادق (ع) شود و قالالصادق را بفهمد و قرآن را هم تفسیر کند. آیتالله بهجت میفرمود: نیم ساعت زود بخوایبد و نیم ساعت زود بلند شوید، نماز شب چندان سخت هم نیست. آیتالله حسنزاده هم میفرمود: تا شب خوب نداشته باشید روز خوب هم ندارید.
وی گفت: اوقات فضیلت نماز را نباید از دست داد، نباید طلبه وقت نماز بی اعتنا از کنار مسجد آن هم هنگام نماز عبور کند. این معجزه میکند در وجود انسان.