• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
آیت الله میرباقری در همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده:

آنچه در عصر ظهور واقع می‌شود، تمدن نیست بلکه مسئله‌ای فراتمدنی است

  • کد خبر : 38849
  • 09 اسفند 1400 - 11:20
آنچه در عصر ظهور واقع می‌شود، تمدن نیست بلکه مسئله‌ای فراتمدنی است
جریانی است که قصد دارد برای خود آرمان‌شهری بسازد و یا دنبال توسعه اخلاق مادی است. گوهر ایجاد این تمدن، تغییر بافت انسانی بر محور پرستش دنیا و ارزش‌های مادی است.

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله محمدمهدی میرباقری، عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش ملی “انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده” که در سالن همایش‌های حوزه هنری برگزار شد، گفت: انبیاء آینده مطلوب را مبتنی بر نبإ الهی ترسیم کردند. اساس آن، توحید و ربوبیت الهی است. بر اساس آموزه‌های ادیان، وعده داده شدیم ذیل حقیقت توحید و ربویت حضرت حق، در همین عالم ارض، امتی ساخته شود.

میرباقری ادمه داد: این الوهیت تبدیل به روابطی می‌شود که این روابط، از یک سو بر اساس ولایت و محبت و سرپرستی و فداکاری و در خط دیگری، روابط اخوت و محبت و ایثار است. امتی که در قالب حیات طیبه قرار می‌گیرند و ما آن را با عنوان جامعه عصر ظهور می‌شناسیم. جامعه‌ای که اخوت ایمانی محور است و روابط انسانها، رابطه ایمانی است.

وی افزود: بنابراین امت بر محور انبیا و اولیای معصوم است. ایشان از یک طرف خودشان عامل محبت الهی هستند و بعد جامعه را بر اساس ایثار و محبت، اداره می‌کنند. تفاوت اولیای الهی با فراعنه و مستکبرین در این است که انبیای الهی متصل به خزائن الهی هستند و از کرامت الهی برخودارند، به طوری که آمد و رفت ملت‌ها در آنها هیچ اثری ندارد، اما در عین حال، کریمانه برای امتشان هزینه می‌کنند و توقعی ندارند.

استاد حوزه همچنین گفت: اصل رابطه اخوت در جامعه ایمانی، مبتنی بر محوریت انبیا و اولیاست که مرتبط با خداوند هستند. خداوند وقتی امت حزب الله را در سوره مائده معرفی می‌کند، می‌فرماید «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاهَ وَیُؤتونَ الزَّکاهَ وَهُم راکِعونَ»؛ امتی که به این مرحله می‌رسند، ولایتشان با خدا و رسول و با مؤمنینی است که اقامه صلات می‌کنند و زکات می‌دهند؛ همان‌ها که همواره در ارتباط با خداوند هستند، اما این ارتباطشان با خدا مانع ارتباطشان با امت نمی‌شود بلکه ارتباط امت با خداوند بر محور ولی‌الله شکل می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان گفت: پس باید تلاش کنیم روابط اجتماعی ما بر اساس این نظام ولایی شکل بگیرد. باید به این نکته بپردازیم که آیا ایمان، کارآمدیِ ایجاد امت تاریخی را دارد یا نه؟ آیا اخلاق الهی می‌تواند تبدیل به امت شود یا خیر؟ می‌شود بر مدار ایمان به الله و ایمان به غیب،‌ امتی را ساخت که این امت، جامع باشد و حیات طیبه داشته باشد.

میرباقری گفت: برخی تصور می‌کنند ادیان می‌توانند ساختار عادلانه بسازند. اگر دین نتواند لایه‌های بنیادین یک امت را شکل بدهد،‌ توانایی ساختارسازی را نخواهد داشت. ساختارهای عدالت مبتنی بر بندگی خدا و توحید، تنها در جامعه‌ای ایجاد می‌شود که در آن، ایمان تبدیل به توسعه اختیار شده، عقلانیت شکل گرفته و مبتنی بر این عقلانیت، ساختار عادلانه‌ای شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در مقابل انبیاء که اخبار صادقانه ارائه می‌دهند، نبأ فاسق قرار دارد، گفت: خداوند این مسئله را در سوره حجرات اشاره کرده است. آنها از آینده تصویرسازی دروغین ارائه می‌دهند. نبأ فاسق، به دنبال برهم زدن جامعه انبیاست. می‌خواهد جامعه‌ای مبتنی بر ضد ارزش‌ها ایجاد کند، مثل تمدن مادی امروز که مبتنی بر نظریه‌های مادی و ارزش‌های اجتماعی مادی است. در این راستا فناوری‌ها و ساختارهایی ایجاد کرده است.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه مناسبات اخلاقی در این جامعه، مناسبات اخلاقی الهی نیست ادامه داد: محبت و فداکاری و خشوع در آن نیست. جامعه بازار است که بر اساس رقابت و منفعت‌طلبی شکل می‌گیرد. این منفعت‌طلبی تبدیل به سلطه‌گری می‌شود. انرژی که در کل دستگاه توسعه مادی و ساخت تمدن‌های مادی جریان می‌یابد، حرص دنیا و انگیزه‌های مادی است. تعبیری که کانت دارد، این است که طبیعت می‌دانست در ما چه چیزی ایجاد کند. او اخلاقی شیطانی را با این عنوان یاد می‌کند.

آیت الله میرباقری ادامه داد: آنچه در عصر ظهور واقع می‌شود،‌ تمدن نیست بلکه مسئله‌ای فراتمدنی است. نقطه مقابلش، جریانی است که قصد دارد برای خود آرمان‌شهری بسازد و یا دنبال توسعه اخلاق مادی است. گوهر ایجاد این تمدن، تغییر بافت انسانی بر محور پرستش دنیا و ارزش‌های مادی است. ما در مسیر درگیری با این تمدن هستیم. اینطور نیست که در یک خلأ می‌خواهیم تمدن بسازیم. انبیاء دائماً‌ در حال درگیری، امتی را شکل می‌دادند. اما ما افقی راستین داریم که بر اساس آن، جامعه‌ای بر محور روابط ایمانی، اخلاقی، اخوت، محبت و ایثار شکل می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان ادامه داد: انقلاب اسلامی هم یکی از مراحل این درگیری تمدن‌هاست. این انقلاب حرکتی از لایه‌های عمیق جامعه برای تغییر وضعیت فعلی است. انقلاب، انسدادی که در تاریخ ایجاد شده بود را قصد کرد بردارد و بشریت را به قله‌هایی که انبیاء تعریف کردند، برساند. هرچند با چالش‌هایی مواجه هستیم، اما طلیعه‌های رویش استعدادهای الهی و آینده نوین را شاهدیم.

وی افزود: ما اکنون برای رسیدن به آن جامعه ایمانی که مبتنی بر روابط اخوت و ایثار است، چکار کنیم؟ باید جامعه‌ای بر مبنای اخوت و با محور ولایت حقه‌ای که متجسم در ولایت فقیه است،‌ شکل بدهیم. محور کرامت و اخوت باید بر این مبنا باشد. علت اینکه جوامع بر محور انبیاء، روابط اخوت و ایثار را شکل می‌داد،‌ این است که خود انبیاء محور ایثار در جامعه بودند. پیامبر، خود صاحب خُلق عظیم بود که توانست جامعه‌ای توحیدی شکل دهد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=38849

مطالب مرتبط

17اردیبهشت
صهیونیسم جهانی؛ دشمن اصلی مهدویت و ظهور/نقد غرب با پشتوانه ی تجربه زیسته
نگاهی به فعالیت ها و آثار مرحوم نادر طالب زاده؛

صهیونیسم جهانی؛ دشمن اصلی مهدویت و ظهور/نقد غرب با پشتوانه ی تجربه زیسته

14فروردین
وقتی بی‌بی‌سی و بی‌بی‌سی چی‌ها نگران ظهور می‌شوند!
به بهانه سخنان پناهیان در مورد ظهور؛

وقتی بی‌بی‌سی و بی‌بی‌سی چی‌ها نگران ظهور می‌شوند!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.