• امروز : دوشنبه - ۲۷ مرداد - ۱۴۰۴
  • برابر با : Monday - 18 August - 2025
کل اخبار 6539

صدای حوزه امروز

پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر طلبه خبرنگاری که شیفته آموختن بود / روزت مبارک محمد جان! عدالت آموزشی و چالش‌های ساختاری در حوزه علمیه از منظر استاد وکیلی آیا انبیای الهی مشاهده این همه رنج و مصیبت مردم مظلوم غزه را تحمل می کردند؟ کانون‌های عظیم تبلیغی؛ مأموریت‌های سه‌گانه و واقعیت امروز خطر جایگزینی اجتماعی در کمین روحانیت حوزه علمیه و تابلوی ایست پست‌مدرنیسم جامعه از کارِ حوزه بی‌خبر است تجلیل مدیران حوزه‌های علمیه کشور از حماسه‌آفرینی ملت ایران و تاکید بر حمایت تام از نظام و رهبری گردهمایی خانوادگی برگزیدگان گروه‌های تبلیغی استان آذربایجان شرقی تصمیم های خردی که به وقتش اتخاذ نشده اند! روحانیت در خط مقدم خدمت/ روحانی و مداح رامشیری نماد خدمت شدند روایت شیخ اسماعیل رمضانی از عصر هوش مصنوعی و لزوم تغییر سبک آخوندی!

16
از نگاه استاد خسروپناه؛

دین شناسی انقلاب اسلامی

  • کد خبر : 2326
  • 22 بهمن 1399 - 18:10
دین شناسی انقلاب اسلامی
راه حل مشکلات جهان اسلام بازگشت به هویت اسلامی است؛ در مواجهه با تمدن غرب، باید هم قاطعانه با نظام ارزشی و ایدئولوژی غربی برخورد کرد و هم استفاده آگاهانه نه کورکورانه از تکنولوژی و علم آنها را مجاز شمرد.

دین شناسی جریان اصیل انقلاب اسلامی توسط شخصیت هایی چون شهید مطهری تبیین و در بین مردم رواج می یافت. این دسته از علما به دنبال زدودن خرافه از اسلام و مبارزه توأمان با استبداد و استعمار بودند. و در عین حال نگاه ایدئولوگ گرایانه به آموزه های دینی داشتند.

راه حل مشکلات جهان اسلام را بازگشت به هویت اسلامی می دانستند و در مواجهه با تمدن غرب، هم قاطعانه با نظام ارزشی و ایدئولوژی غربی برخورد می کنند و هم استفاده آگاهانه نه کورکورانه از تکنولوژی و علم آنها را مجاز می شمردند.

نگاهی به کتاب جریان شناسی فکری ایران معاصر

جناب حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه در کتاب «جریان شناسی فکری ایران معاصر» مجموعه های مقابل این نوع دین شناسی را به صورت زیر دسته بندی کرده است:

۱ ـ دین شناسی علم گرایانه که تلاش می کرد با رویکرد علمی میان محتوای دین شناسی و علوم طبیعی هماهنگی ایجاد کند. مهم ترین شخصیت های این گروه آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان بودند که بخش عمده از اعضای مجموعه گرایش لیبرالیستی و ملی گرایانه داشتند.

۲ ـ دین شناسی ایدئولوگ گرایانه التقاطی به نمایندگی دکتر شریعتی که با رویکرد جامعه شناختی و تاریخی به گزاره ها دین و اتفاقات اجتماعی می پرداختند. این جریان تلاش می کرد تا به معرفی مکتب اسلامی در مقابل ایدئولوژی های رایج بپردازد. البته گرایش سوسیالیستی موجب اشتباهات فکری آن ها شد.

دین شناسی ایدئولوگ ستیز؛ عصاره فکری سروش و مجتهد شبستری

۳ ـ دین شناسی ایدئولوگ ستیز با اشخاصی چون عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری که رویکرد فلسفی و معرفت شناسانه به مفاهیم دینی دارند. این گروه برای دین نقش ایدئولوژیک جهت اداره زندگی دنیایی نمی دانند. نئولیبرالیست هایی که آشکارا داعیه نسبی گرایی و سکولاریسم و پلورالیسم را دارد.

۴ ـ دین شناسی تجددستیزانه به نمایندگی احمد فردید، رضاداوری و سیدحسین نصر که راه حل معضلات ایران را تنها با تکیه زدن به رهیافت های سنتی ممکن می دانند و باور دارند هر گونه الگوگیری از راه و رسم‌زندگی فرنگیان ‌نه‌تنها ‌مشکلی را حل نمی کند بلکه بر مشکلات می افزاید.

امین محمدلو

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=2326

مطالب مرتبط

14بهمن
واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی
روایت شفاهی فصل مردم برگزار می‌شود؛

واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی

07آذر
ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد
نگاهی دوباره به ماهیت حزب کوموله؛

ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.