• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
در جلسه وزیر اقتصاد با اساتید و پژوهشگران اقتصاد اسلامی قم مطرح شد؛

اقتصاد ایران در سال‌های گذشته در حالت انتظار قرار گرفته بود/ قرض الحسنه می‌تواند نظام سرمایه‌داری را تحت سلطه خود قرار دهد/در بودجه‌۱۴۰۱ مخصوصاً در حوزه نرخ ارز، انتظار تحول داشتیم

  • کد خبر : 34813
  • 11 دی 1400 - 17:48
اقتصاد ایران در سال‌های گذشته در حالت انتظار قرار گرفته بود/ قرض الحسنه می‌تواند نظام سرمایه‌داری را تحت سلطه خود قرار دهد/در بودجه‌۱۴۰۱ مخصوصاً در حوزه نرخ ارز، انتظار تحول داشتیم
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه توانسته‌ایم حرکت نقطه‌ای قیمت‌ها را به ثبات نزدیک کنیم، گفت: بودجه‌۱۴۰۱ یکی از گام‌های کمک کننده برای رفع فضای کسری بودجه و پیامد‌های آن خواهد بود.

به گزارش صدای حوزه، وزیر اقتصاد در جمع اساتید و پژوهشگران اقتـصاد اسلامی قم از آنان خواست برای اصلاح سیاست‌های اقتصـادی کشور، دلسوزانه و راهگشا، با ارائه راهکار‌ها و پیشنهاد‌های کاربردی ورود کنند، در مقابل اساتید و پژوهشگران اقتصاد اسلامی نیز نسبت به روند کنونی سیاست‌گذاری اقتـصادی نقد‌هایی داشتند و خواستار توجه جدی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اسلامی شدند.

سیداحسان خاندوزی در جمع اساتید و پژوهشگران اقتـصاد اسلامی قم در تالار اندیشه دانشگاه قم، با بیان اینکه انتقادات و توصیف مشکلات و تنگنا‌ها به تنهایی چاره مشکلات کشور نیست، اظهار کرد: در راستای به حداقل رساندن مشکلات، نیازمند تلاش حداکثری و همکاری جامعه دانشگاهی و حوزوی در زمینه ارائه راهکار‌های اصولی هستیم.

خاندوزی با اشاره به اینکه انتظار ما پیشنهاد‌های متنوع از سوی صاحب‌نظران است، افزود: عرضه پیشنهادات کاربردی و تولیدات علمی می‌تواند در سطوح مختلف کشور به کمک دولت بیاید.

وی با اشاره به اینکه خودش را درس‌آموز حوزه اقتـصاد اسلامی می‌داند، گفت: سیاست‌گذاری اقتـصادی دولت، ناشی از مشورت تیم اقتـصادی دولت است و بسیاری از سیاست‌ها در گفتمان‌های این تیم مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

خاندوزی با اشاره به اینکه مردم بحق، شکایت‌هایی از وضعیت موجود دارند، تصریح کرد: اصلاح ساختار‌های نامناسب در برخی از سازمان‌ها یک حرکت زمان‌بر است که با صبر و شکیبایی به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه عملکرد اقتـصادی دولت در چهارماهه نخست در ادامه قابل مشاهده خواهد‌بود، افزود: باید پیام لزوم صبر برای رسیدن به موفقیت را به جامعه اعلام کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: در اقتـصاد غیر از جبران نقدی یارانه‌ای، راهکار فوری برای حل مسائل خانوار‌ها نداریم، ولی نقاط شروعی داریم که در چند ماه آینده می‌توانیم نتیجه آن‌ها را ببینیم.

وی عنوان کرد: اقتـصاد ایران در سال‌های گذشته در حالت انتظار قرار گرفته بود که بخش عمده تلاش ما در این مدت رفع این انتظار بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه توانسته‌ایم حرکت نقطه‌ای قیمت‌ها را به ثبات نزدیک کنیم، گفت: بودجه‌۱۴۰۱ یکی از گام‌های کمک کننده برای رفع فضای کسری بودجه و پیامد‌های آن خواهد بود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ارزی دست ما را در حوزه تصمیم‌گیری بسته است، تصریح کرد: باید این موضوع در مجامع روایت شود تا افکاری مانند بی‌تفاوتی دولت نسبت به برخی از تصمیم‌ها را از ذهن‌ها پاک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالم‌نیا، استاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد نیز در این نشست با اشاره به اینکه قرض الحسنه یکی از سنت‌های نظام اسلامی است، اظهار کرد: نظام‌های اقـتصادی گلوگاه‌هایی دارند که اگر بتوان آن‌ها را محقق کرد، موجب سلامت گذر کردن از مشکلات می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم یکی از ارکان اصلی و گلوگاه‌های اقـتصادی هستند، گفت: قرض الحسنه می‌تواند نظام سرمایه‌داری را تحت سلطه خود قرار دهد و یکی از عنصر‌های اصلی اقتـصاد مقاومتی، مردمی بودن است.

وی با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه در کوتاه مدت می‌تواند نیاز‌های عمده را برطرف کند، تصریح کرد: بالا بردن مبلغ قرض‌الحسنه در جامعه می‌تواند نظام اقتصاد اسلامی را متبلور کند.

پژوهشگران اقتـصاد اسلامی قم به وزیر اقتصاد چه گفتند؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محقق‌نیا، رئیس انجمن اقتصاد حوزه علمیه در این نشست از دکتر سید‌احسان خاندوزی به عنوان نخستین وزیری که در جمع اساتید و پژوهشگران اقتـصاد و دارایی حاضر شده‌است یاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به جنگ تمام عیار در حوزه اقتـصادی مطرح کرد: راهبرد مقام معظم رهبری در این جنگ این است که باید قدرت اقتصادی ما به حدی بالا برود که دشمن طمع و توان تحریم ما را نداشته باشد و در این راستا اقتصاد مقاومتی به ما کمک می‌کند تا تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده و جهش‌های مثبتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هدف اقتصاد مقاومتی رشد عادلانه تولید با استفاده از ظرفیت‌های داخل است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی برآمده از الگو‌های نظام اسلامی است و بر اساس آن ۲۴‌سیاست در سال‌۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

این استاد و پژوهشگر اقتصاد از گلایه‌مندی مقام معظم رهبری از عدم موفقیت در حوزه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: متأسفانه برداشت ما این است که دولت انقلابی در این مسیر ضعیف حرکت می‌کند و انتظار داشتیم پس از تشکیل دولت جدید نخستین دستور صادر شده استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع یک خطر بزرگ برای دولت انقلابی است، تصریح کرد: اگر در شرایط امروز در چارچوب اصولی که مقام معظم رهبری قراردادند حرکت نکنیم یک اشتباه بزرگ مرتکب شده‌ایم.

تنها راه برون رفت از مشکلات به‌کارگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام والمسلمین رجایی با اشاره به اینکه طی هشت‌سال سیاست تعامل با استکبار را تحمل کردیم تا اثبات کنیم این مسیر اشتباه است، اظهار کرد: استفاده از سیاست‌های خارجی در این مسیر چیزی جز شکست برای ما نداشته است و متأسفانه در این مدت رسانه ملی نیز با دولت همسو شده تا واقعیت را برعکس به جامعه نشان دهد.

وی با بیان اینکه در بودجه‌۱۴۰۱ انتظار تحول داشتیم مخصوصاً در حوزه نرخ ارز، عنوان کرد: امیدواریم دولت جدید مسیر اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیرد تا بتوانیم عقب ماندگی‌های گذشته را رفع کنیم.

در حوزه بانکداری نیازمند کار ایجابی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به تأسیس رشته‌های تحصیلی در حوزه بر مبنای اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با تشکیل نهاد‌ها و تشکل‌‎های مختلف بر اساس اقتصاد مقاومتی به این نتیجه رسیدیم که تنها راه نجات ما استفاده از راهبرد‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه طبق دستور مدیر حوزه‌های علمیه در حوزه بانکداری باید کار ایجابی انجام دهیم، عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ایم نسبتاً بازنگری کلی را انجام دهیم ولی خلأ نبود قانون مناسب عملیات بانکداری را احساس کردیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34813
  • منبع : جوان آنلاین

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.