به گزارش خبرنگار صدای حوزه، همزمان با آغاز مذاکرات وین، پروپاگاندای رسانه ای در اروپا و آمریکا در خدمت تصویرسازی ضعیف از تیم مذاکره کننده ایرانی و تلاش بر کاهش تابآوری ذهنی مردم ایران هستند.
القای ضروری بودن مذاکرات برای خروج اقتصاد ایران از بن بست و باورسازی با عنوان “توافق به هرقیمتی” هدف عملیات روانی جنتلمن های رسانه ای دشمن، شناسایی شده است.
خوانش اخبار، غالبا بصورت موقعیتی و مقطّع و تکخبر صورت می گیرد. یعنی تک دیتاهای خبری را از خبرگزاری ها یا شبکه های خبری می خوانیم و دربهترین حالت، همان تک خبر را بصورت مجزا تحلیل می کنیم. اما باید توجه داشت که برخی بنگاه های خبری جهت تاثیرگذاری بیشتر، ناخودآگاه افراد را هدف قرار می دهند و بصورت اخبارمتصل و پوششی و باکمترین اشاره به اصل مدعا، پیام رسانه ای خود را منتقل می کنند.
به عنوان مثال، شبکه معاند لندنی، با یک چینش خبری و اتصال دیتاها، پیام رسانه ای مدنظرش را در ذهنیت مخاطب جاسازی می کند. خبر اول را با تکنیک بزرگنمایی تحت عنوان اعتراضات و تجمعات در سفر رئیس جمهور مخابره میکند. خبردوم را با تحریف و برچسب زنی، عقب نشینی تیم مذاکره کننده القا می کند و بطور موذیانه و مختصری در ادامه از آمادگی تیم آمریکایی برای مذاکره مستقیم سخن می گوید. در انتها نیز صفر بودن رشد اقتصادی ایران طی ده سال اخیر را از زبان یک مقام مسئول اقتصادی درجه دو یا سه مطرح می کند.
جنگ روانی با متن خبری حاوی پیام پنهانی
این متن خبری سه گانه که حاوی اعتراض، عقب نشینی و رشد صفر اقتصادی است، در خدمت یک کانتکست پیام پنهانی است که البته خیلی مختصر در خود خبر هم اشاره شد.
ترجمه اش می شود اینکه:
- شرایط خیلی سخت است
- مردم خسته شده اند
- نظام ناکارآمد است و به بن بست رسیده
- راه حل مذاکره است
این موارد مذکور را در کنار خبری بُرش خورده و عملا تحریف شده از آیت الله جوادی آملی قرار بدهید که تیتر خورده: “چه بخواهیم چه نخواهیم باید با جهان مذاکره کنیم” در حالیکه اصل سخن ایشان مبنی بر هوشمندی در مذاکرات بوده که همچون گذشته عوامانه انجام نگیرد.
الغرض که حریف یا بهتر بگویم دشمن، درصدد احیای برجام و تکرار زیاده خواهی با استراتژی مکانیسم ماشه و تهدید بر اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی و سایه جنگ است. اقتصاد به شرط مذاکره و در سایه غرب والا هیچ.
صحبت های سخنگوی کاخ سفید مبنی بر آماده بودن سایر گزینه ها درصورت عدم موفقیت مذاکرات و همچنین اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیرامون مذاکره مستقیم و ادعاهای واهی وزیردفاع اسرائیل و آمریکا مبنی بر آمادگی حمله به تاسیسات هسته ای ایران را هم با همین فرمول می توان تحلیل نمود.
پروپاگاندای رسانهای و نفوذ در بازار ارز و نوسانات آزاردهنده قیمت موادغذایی یعنی همراه کردن ذهنیت و عینیت برای تعجیل در بازگشت به باند برجامی که جز خسران محض نبود. همراهی مردم در دیپلماسی، با انعکاس رسانه ای درست و عملکرد میدانی هوشمندانه و نتیجه بخش، امکان پذیر و سهل الوصول است.